Hva tror du at du trenger av utstyr til babyen?

M

Moderator Tonje

Guest
Den store utstyrsjungelen som finnes der ute kan være ekstremt forvirrende. Trenger man egentlig alt man tror man trenger, eller klarer man seg med under halvparten? Svaret er nok like unikt som enhver familie, men i den store utstyrsguiden kan dere iallefall få noen tips og råd til hva som kan gjøre hverdagen enklere med et ferskt familiemedlem i hus :)
 
Når jeg starta å handle nå, var jeg fast bestemt på å ikke ta helt av. Med begge de to eldste har jeg hatt mer enn jeg trenger, og ville ikke det denne gang.
Tenkte vi trenger vogn, bilstol, seng og ei stellematte. Litt klær selvfølgelig, men jeg ville starte med litt og heller kjøpe mer dersom jeg ser vi har behov for det.
Etterhvert gikk det opp for meg at babyen trenger faktisk dyne, sengetøy, vognpose etterhvert, gulpekluter er veldig greit å ha, myke vaskekluter, stelleveske, litt ullklær siden det fortsatt kan være kaldt og ufyselig her både i mai og resten av sommeren.. redd dette baller på seg veldig fort [emoji23]
Vi har arvet ammepute, bæresele og en vår/sommervognpose da, det var veldig greit! [emoji5]
 
Når jeg starta å handle nå, var jeg fast bestemt på å ikke ta helt av. Med begge de to eldste har jeg hatt mer enn jeg trenger, og ville ikke det denne gang.
Tenkte vi trenger vogn, bilstol, seng og ei stellematte. Litt klær selvfølgelig, men jeg ville starte med litt og heller kjøpe mer dersom jeg ser vi har behov for det.
Etterhvert gikk det opp for meg at babyen trenger faktisk dyne, sengetøy, vognpose etterhvert, gulpekluter er veldig greit å ha, myke vaskekluter, stelleveske, litt ullklær siden det fortsatt kan være kaldt og ufyselig her både i mai og resten av sommeren.. redd dette baller på seg veldig fort [emoji23]
Vi har arvet ammepute, bæresele og en vår/sommervognpose da, det var veldig greit! [emoji5]
Vetdu, jeg skjønner tankegangen din veldig godt ;) her har jeg noen måneder ekstra igjen til termin, og jeg tror denne ungen kommer til å måtte skifte ti ganger daglig for å klare å bruke alt som lille får i gaver etterhvert ;)
 
Vetdu, jeg skjønner tankegangen din veldig godt ;) her har jeg noen måneder ekstra igjen til termin, og jeg tror denne ungen kommer til å måtte skifte ti ganger daglig for å klare å bruke alt som lille får i gaver etterhvert ;)

Det er akkurat sånn det har vært med de to eldste mine [emoji28][emoji23] og med to bestemødre som strikker som helter, så tror jeg vi kommer til å slite med å få brukt alt de strikker også [emoji28]
Men det er veldig koselig å få gaver og ting til babyen da, selv om det kan bli i overkant mye til slutt [emoji4]
 
Det er veldig mye som er kjekt og ha, som man egentlig klarer seg fint uten.

Vi har mye mer nå til andremann enn første. Den gangen begrenset ting seg automatisk fordi vi ikke hadde råd, men vi var også heldige som arvet mye. Veldig godt å ha alt på stell og må jo innrømme at det har vært digg å kunne kjøpe mye nytt (velge vogn selv, i stedet for å måtte ta den man får f.eks), men jeg syntes miljøaspektet er ille. Det blir veldig mye bruk, kast og miljøsvineri med en baby som forbruker og vokser ut av ting i lynets hastighet.
 
Det er akkurat sånn det har vært med de to eldste mine [emoji28][emoji23] og med to bestemødre som strikker som helter, så tror jeg vi kommer til å slite med å få brukt alt de strikker også [emoji28]
Men det er veldig koselig å få gaver og ting til babyen da, selv om det kan bli i overkant mye til slutt [emoji4]
Høres kjent ut, her er det mormor og ene oldemora som strikker som en gal.. termin til høsten, og to jakker, et halvt hentesett, vognpledd og en sovepose sak er allerede ferdig:p Så dette blir spennende å følge med på;)

Det er utrolig koselig å få gaver, så man kan jo ikke være annet enn takknemlig :Heartred
 
Ikke tatt av her enda, skal visst få noen klær, men vet ikke når. Får tilbake noe jeg har lånt bort, og fått arve ett par ting. Bilstol, vogn, soveplass og litt tøy i starten, så handler vi nok mer etterhvert
 
Første babyen vår, så må liksom ha «alt» nytt. Har kjøpt en god del, og føler at det meste vi har kjøpt er nyttige ting. Men det er sikkert et par ting vi også har kjøpt som vi sikkert helt fint kunne klart oss uten. Og når man er førstegangs så er man vel også ganske ivrig og vil ha alt en får øye på. Sånn er det i hvert fall med meg[emoji14] og så har man jo heller ikke den erfaringen med seg om hva som var nyttig ved forrige baby og hva som var unødvendig.
 
Første babyen vår, så må liksom ha «alt» nytt. Har kjøpt en god del, og føler at det meste vi har kjøpt er nyttige ting. Men det er sikkert et par ting vi også har kjøpt som vi sikkert helt fint kunne klart oss uten. Og når man er førstegangs så er man vel også ganske ivrig og vil ha alt en får øye på. Sånn er det i hvert fall med meg[emoji14] og så har man jo heller ikke den erfaringen med seg om hva som var nyttig ved forrige baby og hva som var unødvendig.
Og hva som er nyttig/nødvendig vil jo kunne være forskjellig fra unge til unge også. Vi hadde feks kjøpt saueskinn til vogna/vuggen til førstemann, pluss endel gulpekluter. Hun var så varm at saueskinn kunne vi glemme å bruke, og hun gulpet ikke en eneste gang, så brukte vel 2-3 kluter tilsammen.

Men både saueskinnene og gulpeklutene var veeeeldig nyttige når vi fikk nummer to, som både var frysepinne og gulpebaby.
 
Vi får vårt første barn i juni. Vi har vært heldige og fått arvet sprinkelseng, vogn, vippestol og så har vi kjøpt nytt stellebord. Ellers har vi kjøpt litt brukt, skap og bedsidecrib.
Jeg ville helst kjøpe alt nytt, men vi må tenkte litt økonomisk. Og så vokser jo barnet veldig fort ut av ting[emoji28]
 
Har på ingen måte tatt av denne gangen, har lært litt fra de andre fire :confused: Så denne gangen kjøper vi etter vært som han evnt får bruk for ting. Til nå har vi kjøpt vogn, bilstol, vognpose og seng, så ha vi arvet stellebord og noe klær har vi kjøp og noe har vi fått. Resten tar vi som det kommer tenker jeg :)
 
Back
Topp