Hva synes du om pakkekalendere?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Jeg kjenner ingen som har det sånn, de aller fleste gir jo for de de kan, mange har heller ikke pakkekalendere.De som hr, gir jo småting eller har akitivtetskalendere evt en blanding. Selvsagt finnes det noen som tar helt av, men de er i mindretall!
Jeg synes det er merkelig at det er pakkekalendere som får skylden for det.

At det er press på endel andre ting er jeg enig i , men sånn har det jo alltid vært, det kommer nok aldri til å forandre seg.

Jeg synes denne bloggen skriver mye bra om det;
https://toneravtanker.wordpress.com/tag/pakkekalender/

Ellers er det en bra artikkel av denne professoren;
http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=274439

Og denne;
http://www.glomdalen.no/boligmagasinet/article7012813.ece

Det finnes faktisk mange som år etter år gruer seg til adventstiden, og jaget om å være like god som alle de andre foreldrene. Tenk deg selv at alle barne i klassen til ungen din får flotte kalendergaver hver dag, selv har du "bare" råd til en av de billige sjokoladekalenderne i butikken, for det lille du har av penger etter at alt av utgifter er betalt, det skal rekke til julegave til din(e) unge håpefulle og forhåpentligvis noe god julemat og julegodteri.
Jeg gruet meg selv i mange år til adventstiden, og gråt meg ofte i søvn og følte meg som en dårligere mor fordi jeg ikke hadde god og stabil inntekt. Inntekten jeg hadde gjennom et helt år, gikk med til å dekke behovene våre gjennom året.

De siste årene har jeg hatt bedre råd, sånn sett, og det valget jeg har tatt vedrørende pakkekalendere, handler om mine innerste verdier, og hva jeg vil gi videre til mine barn. Kjøpepress og egoistiske forventninger er ikke noe jeg ønsker å gi videre.
Derfor er vår julekalender i dag litt som ett opprør mot det jeg synes er en trend om å kjøpe barna våre. Er det virkelig så vanskelig å heller bruke ekstra tid sammen? Og disse aktivitetene trenger på ingen måte å koste flere hundrelapper i billettutgifter osv. Det finnes da plenty av gratis, sunne og gode alternativer en kan gjøre sammen, og som en ikke gjør sammen så alt for ofte ellers :)

Ja, ble litt langt dette, men det er et tema som virkelig rører noe i dypet av meg, og jeg kan ikke utstå når slike vonde og skamfulle erfaringer som mange har hvert eneste år, bare blir feiet under teppet fordi; "jeg kjenner ingen som har det slik".
Hmmm, hva vet du om det forresten? Er du sikker på at ingen av dine venner f.eks. har forbrukslån eller kredittkort som de bruker for å kunne betale for festlighetene? Ikke vet jeg, men hadde mine venner avfeid slike utfordringer, så hadde jeg vel neppe vært ærlig med de heller om akkurat de tingene.

Og se begge sidene her da; jeg har også pakker i kalenderen, men ikke 24 stykker - kanskje 5 ;)
 
Jeg synes denne bloggen skriver mye bra om det;
https://toneravtanker.wordpress.com/tag/pakkekalender/

Ellers er det en bra artikkel av denne professoren;
http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=274439

Og denne;
http://www.glomdalen.no/boligmagasinet/article7012813.ece

Det finnes faktisk mange som år etter år gruer seg til adventstiden, og jaget om å være like god som alle de andre foreldrene. Tenk deg selv at alle barne i klassen til ungen din får flotte kalendergaver hver dag, selv har du "bare" råd til en av de billige sjokoladekalenderne i butikken, for det lille du har av penger etter at alt av utgifter er betalt, det skal rekke til julegave til din(e) unge håpefulle og forhåpentligvis noe god julemat og julegodteri.
Jeg gruet meg selv i mange år til adventstiden, og gråt meg ofte i søvn og følte meg som en dårligere mor fordi jeg ikke hadde god og stabil inntekt. Inntekten jeg hadde gjennom et helt år, gikk med til å dekke behovene våre gjennom året.

De siste årene har jeg hatt bedre råd, sånn sett, og det valget jeg har tatt vedrørende pakkekalendere, handler om mine innerste verdier, og hva jeg vil gi videre til mine barn. Kjøpepress og egoistiske forventninger er ikke noe jeg ønsker å gi videre.
Derfor er vår julekalender i dag litt som ett opprør mot det jeg synes er en trend om å kjøpe barna våre. Er det virkelig så vanskelig å heller bruke ekstra tid sammen? Og disse aktivitetene trenger på ingen måte å koste flere hundrelapper i billettutgifter osv. Det finnes da plenty av gratis, sunne og gode alternativer en kan gjøre sammen, og som en ikke gjør sammen så alt for ofte ellers :)

Ja, ble litt langt dette, men det er et tema som virkelig rører noe i dypet av meg, og jeg kan ikke utstå når slike vonde og skamfulle erfaringer som mange har hvert eneste år, bare blir feiet under teppet fordi; "jeg kjenner ingen som har det slik".
Hmmm, hva vet du om det forresten? Er du sikker på at ingen av dine venner f.eks. har forbrukslån eller kredittkort som de bruker for å kunne betale for festlighetene? Ikke vet jeg, men hadde mine venner avfeid slike utfordringer, så hadde jeg vel neppe vært ærlig med de heller om akkurat de tingene.

Og se begge sidene her da; jeg har også pakker i kalenderen, men ikke 24 stykker - kanskje 5 ;)

Hva jeg vet om det? Jeg vet det faktisk, selv om du ikke tror på det.Hvordan er jeg mot mine venner aner d faktisk ingenting om, så du kan la være å skrive det du gjør.
Synd du skal ødelegge en ellers god debatt med å si at man kjøper barna sine om man velger pakkekalender.

Jeg har forøvrig hatt dårlig råd selv , så jeg hvordan det er !
 
Last edited:
Jeg elsker pakkekalender og synes det er så koselig. Jeg og samboeren pleier å lage til hverandre :) vi pleier aldri å kjøpe store og dyre ting da.
 
Hva jeg vet om det? Jeg vet det faktisk, selv om du ikke tror på det.Hvordan er jeg mot mine venner aner d faktisk ingenting om, så du kan la være å skrive det du gjør.
Synd du skal ødelegge en ellers god debatt med å si at man kjøper barna sine om man velger pakkekalender.

Jeg har forøvrig hatt dårlig råd selv , så jeg hvordan det er !

Så da ødelegger jeg en debatt da, fordi jeg ikke er enig med deg? Og fordi jeg belyser flere sider av en sak? Samtidig som jeg sier at kalendere er koselige?
Jaja, ikke vet jeg. Hvorfor blir du så sint? Det var jo du selv som skrev at du ikke kjente noen som hadde det slik... Så da tok jeg for gitt at du ikke kjente noen som hadde det slikt. Var virkelig ikke meningen å tråkke deg på tærne, eller la dette bli personlig, noe det tydeligvis ble?

Jeg har min mening, og den har jeg all rett til å uttrykke selv om jeg ikke er enig med deg. Og jeg håper du og vil fortsette å uttrykke din mening, selv om du ikke er enig med meg ;)
Som Voltaire sa det; “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”
 
Så da ødelegger jeg en debatt da, fordi jeg ikke er enig med deg? Og fordi jeg belyser flere sider av en sak? Samtidig som jeg sier at kalendere er koselige?
Jaja, ikke vet jeg. Hvorfor blir du så sint? Det var jo du selv som skrev at du ikke kjente noen som hadde det slik... Så da tok jeg for gitt at du ikke kjente noen som hadde det slikt. Var virkelig ikke meningen å tråkke deg på tærne, eller la dette bli personlig, noe det tydeligvis ble?

Jeg har min mening, og den har jeg all rett til å uttrykke selv om jeg ikke er enig med deg. Og jeg håper du og vil fortsette å uttrykke din mening, selv om du ikke er enig med meg ;)
Som Voltaire sa det; “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”
Jeg er ikke sint i det hele tatt, men synes ikke noe om at du synser om ting og tang.

Jeg er jo helt enig i at det er en viktig debatt. Min erfaring fra mange forum og i rl er sånn at de som har pakkekalender er de som får mest pes, for det er jo bare totalt tullete og skaper ufyselige barn, det er jeg ikke enig i. Jeg har heller aldri sett forskjellen på en pakkekalender og en legokalender f.eks, for meg blir det akkurat det samme.
 
samme her :)

Eneste jeg stusser over er at du synes det er greit at du selv synser og mener, men ikke at andre også kan gjøre det;)

Peace out!
 
Hvor dyr pakkekalenderene blir tror jeg er opp til hva en gjør det til.
Mamma hadde ofte en sjokolade eller pepperkake, klistermerker, blyant og viskelær, osv i gavene.
 
Pakkekalendere er fine, men jeg syns det er greit at det er små ting i en pakkekalender. At man skal bruke mange tusen(gaver til hundrelappen hver dag og flere barn...) er unødvendig i mine øyne.

Men hver og en får gjøre som de ønsker og føler de har økonomi til. Det er bare så synd at det blir et sånt pengejag og press blant barn og foreldre.
 
Jeg synes det er litt tull, skal jeg være helt ærlig. Selv om jeg syntes det var kjempe stas når jeg var liten, og jentungen har fått det de tidligere årene, så synes jeg det er litt feil med pakker hver eneste dag i adventstiden. Pakkene skal komme på julaften.

Så i år blir det aktivitetskalender her. Det er langt ifra hver dag vi har så god tid, men aktivitetene trenger jo ikke være så store eller lange.

Jeg kommer til og henge opp 24 tomme papirposer, også putter jeg en lapp oppi kvelden før, slik at jeg kan tilrettelegge for andre planer, om det ser ut til og være snø, regn, eller andre eventualiteter.

Aktiviteter jeg kommer til og ha med

* Lage julegaver
* Lage julekort
* Spise bolle og drikke kakao til kveldsmat
* Spise kveldsmat ute
* Lommelykt tur
* Gå på dukketeater (skal gå uansett)
* Pynte julevindu
* Pynte til jul i huset
* Se en julefilm
* Spille ett spill
* Lese to bøker/kapittler på sengen
* Bake pepperkaker
* Lage marsipanfigurer
* Kjøre akebrett
* Ta toget til Oslo (skal dit i julen)
* Lage julelenker

Også mangler jeg en del da, men skal nok komme på noe. :)


Jeg har også lyst på en kalender til, og har leitet i to år nå uten og være noe nærmere mål, så det spørs om det blir i år heller... :p

Men jeg har lyst på en fin julekrybbe eller ett julelanskap med 24 deler, hvor jentungen kan sette opp en del hver dag. Den vil jeg bruke år etter år. Men jeg har ikke funnet en julekrybbe jeg liker som ikke er alt for dyr, og heller ikke ting til ett lanskap. Jeg har også sett noen fine juletrær i tre, med 24 små skuffer under, og oppi skuffene ligger det pynt til juletreet. Så henger man opp en liten pynteting hver dag. De var også kjempe fine, men jeg har ikke funnet noen i Norge.
 
Back
Topp