Hva skulle du ønske du visste første gang?

mamma2019

Blir kjent med forumet
Så denne på termin januar 2019.
Dere som har barn fra før, hva skulle dere ønske dere visste/gjorde annerledes under første svangerskap/fødsel og i tiden etterpå?
 
Skulle visst at det aller meste av endringer i kroppen er normalt, så hadde jeg ikke trengt å stresse så fælt av småstikk i magen, ryggvondt, utflod og skakkjørt fordøyelsessystem. Men tren bekkenbunnen deres damer! For selv om det også er normalt å tisse på seg bittelitt etterhvert, så kan det forebygges! Knip! Og ta kontakt med fysioterapeut med en gang bekkenet begynner å krangle ;)
 
Nyte å være gravid mere! Altså når magen var stor! Jeg synes det er sååå fint, og blir sjalu nå jeg ser andre har stor gravidmage! Etter den forsvant hos meg savna jeg det så innmari! Skal nyte dette mere i dette svangerskapet :D
 
At ting dær nede forandre sæ. Kan bli litt trangere f.eks.
At når man har født barnet så skal man rett etter fød ut morkaka å.
At man får etterrier
At amminga ikke bare starte men den STARTE med stor M å at det kan gjør vondt å at man bør be om hjelp.
 
*At alt trenger ikke være på stell. Barnerommet trenger ikke være klart, ungen sover oftest hos mor i starten hvis dere trives med det.
*Be om hjelp hvis du trenger det. Tåka kan ta fullstendig overhånd så si nei hvis du ikke orker ting.
*Gjester kan ta med mat selv og jeg koste meg i slutten av svangerskapet med å bake masse pizzaboller og kanelsnurrer som jeg frøs ned og hadde med til sykehuset, og til gjester i barselstida..
*Jeg kjøpte ALT for mye barneklær i str 50 og 56! De er ufattelige nusselige og det kan jo hende du får et gulpebarn...men jeg hadde veldig mye ubrukte barnetøy etter at han hadde vokst ut..også får man favorittøy.
*Ull er gull, og omslagsbodyer er toppers!
*Fødselen får man ikke forberedt seg nok på uansett hvor mange fødeprogram og fødselsbrev man skriver..her endte jeg opp med keisersnitt etter aldri egentlig ha vært i en aktiv fødsel..selv etter 7 timer med rier. [emoji50] sry langt innlegg, har sikkert mer....
 
*At svangerskap kan være forskjellig.. om en har hypermesis med første trenger en ikke få det med neste

* skulle gitt akupunktur en sjans mot kvalme..

* etterrier!

* mammapolitiet

* og skulle ønske vi stolte mer på oss selv :)
 
*At svangerskap kan være forskjellig.. om en har hypermesis med første trenger en ikke få det med neste

* skulle gitt akupunktur en sjans mot kvalme..

* etterrier!

* mammapolitiet

* og skulle ønske vi stolte mer på oss selv :)

Mammapolitiet[emoji85][emoji85][emoji85] Gleder meg ikke til det[emoji28]
 
*At alt trenger ikke være på stell. Barnerommet trenger ikke være klart, ungen sover oftest hos mor i starten hvis dere trives med det.
*Be om hjelp hvis du trenger det. Tåka kan ta fullstendig overhånd så si nei hvis du ikke orker ting.
*Gjester kan ta med mat selv og jeg koste meg i slutten av svangerskapet med å bake masse pizzaboller og kanelsnurrer som jeg frøs ned og hadde med til sykehuset, og til gjester i barselstida..
*Jeg kjøpte ALT for mye barneklær i str 50 og 56! De er ufattelige nusselige og det kan jo hende du får et gulpebarn...men jeg hadde veldig mye ubrukte barnetøy etter at han hadde vokst ut..også får man favorittøy.
*Ull er gull, og omslagsbodyer er toppers!
*Fødselen får man ikke forberedt seg nok på uansett hvor mange fødeprogram og fødselsbrev man skriver..her endte jeg opp med keisersnitt etter aldri egentlig ha vært i en aktiv fødsel..selv etter 7 timer med rier. [emoji50] sry langt innlegg, har sikkert mer....

Bra tips med baking hvis man har tid og barneklær i små størrelser[emoji5][emoji169]
 
Bare kjøpe/ønske meg omslagsbodyer til de nyfødte, ikke "vanlige". Be de på barsel som skulle ta på puppene for å hjelpe meg med amming om å sprite seg først! Jeg fikk infeksjon i et bryst pga det.. og ikke tenke at alle får sår og det går seg til sånn som de sa til meg, men ta sårprøve kjapt dersom det blir ille. At det er verdt hard jobbing for å få til ammingen!!! Og at amming kan få fort,- eller være en heldagsjobb... I graviditeten vite at det er 40 forskjellige symptomer, mange kjente,- og en haug ukjente.. Man kan få alle,- eller ingen. Feks visste ikke jeg at man kunne ha ekstreme magesmerter uten at noe er galt (i starten på sv.skapet vel og merke).
 
  • At ingen er takknemlig for at du presser deg selv til å jobbe helt frem til permisjon uten å være en eneste dag borte, stillingen min ble borte da jeg skulle tilbake. Denne gangen skal jeg ta hensyn til meg selv og kroppen min
  • At man ikke kan stole på at legene har peiling på stramt tungebånd, kolikkhelvete kunne vært unngått om vi hadde fått klippet tidlig nok. Om du sliter med ammingen så kontakt en ammehjelper via ammehjelpen, helsesøster osv. har dessverre ikke alltid nok kunnskap. Nå har vi ammet i over 2 år så det løste seg heldigvis
  • At med en nyfødt baby (med mindre man får en sovebaby) så føler man at man er heldig om man får 3 timer sammenhengende søvn :rolleyes: ... men det går over og barnet vil sove lengre strekk etterhvert
  • At man ikke kan snu baby som ligger i seteleie om man har morkaken foran
  • At man ikke kjenner spark like tidlig som andre om man har morkaken foran
  • At det er lurt å ikke avtaler besøk på sykehuset på forhånd, da man aldri vet om man er i riktig sinnsstemning for besøk. Bedre å avgjøre det samme dagen.
  • At man skulle benyttet sjansen til ekstra kjærestetid i graviditeten, før nattevåk perioden starter
  • At man kan ha keisersnitt og likevel være heldig å få baby på magen og puppen så og si med én gang på et mor/barn vennlig sykehus. Og at man kan føle tårene strømme på av kjærlighet i det barnet kommer selv om du ikke fikk føde naturlig
 
- at veldig mange babyer ikkje tåle ull så ein ikkje bør hamstre.
-at ein faktisk kan få behov for litt klær i str 50.
- ikkje alle babyer sover fra start av :p
- mange bayer HATER vogn, ha godt bæretøy tilgjengelig.
 
Back
Topp