Hva skjer på første legetime?

Jeg har min første kontroll hos lege idag 13+1, lurer på om det er greit å ha med kommende barnefar eller er ikke det nødvendig?[emoji4]

Jeg følte ikke at det var nødvendig, det er som regel bare utfylling av helsekort, levering av urinprøve og blodprøvetaking :) Men vet at det er folk som har hatt med barnefar, så det er vel opp til hver enkelt. Her skal barnefar heller være med på ett par jordmortimer om han ønsker det. Første vil jeg gjerne ha alene, så jeg kan spørre om litt jeg lurer på som nødvendigvis ikke barnefar trenger å vite. Ikke alle detaljer er like delikate å vite om, så sparer han for det laughing6
 
Til svangerkapskontroll skal du alltid ha med deg urinprøve. Etter du har fått helsekort skal du alltid ha med deg det når du går hjemmefra.

Hvorfor skal man ha med seg det helsekortet egentlig? Skjønner til kontroll da, men ellers?
 
Jeg har min første kontroll hos lege idag 13+1, lurer på om det er greit å ha med kommende barnefar eller er ikke det nødvendig?[emoji4]

Det kommer an på hva dere selv ønsker men for min del hadde det vært bortkastet siden 1. kontroll var hos fastlegen og de som regel har dårlig tid og det er ikke så mye prating. Det ble heller ikke lyttet etter hjertelyden før 2. kontroll. Han var mer til jordmor et par ganger mot slutten og det var nok :) Nå var vi riktignok på UL privat to ganger før 1. svangerskapskontroll.
 
Hvorfor skal man ha med seg det helsekortet egentlig? Skjønner til kontroll da, men ellers?
Som Jolanda sier - dersom noe skjer med deg får de som skal hjelpe deg da nødvendig info om at du er gravid, hvor langt på vei, blodtypen din ,fastlege for mer info etc
 
Jeg var på første kontroll hos legen i dag :) Er 12+4 i dag :)først snakket vi litt om diverse ting og så veide hun meg, målte blodtrykk og tok blodprøve:) som endte opp i nesten besvimelse osv siden jeg har noen blodårer som er veldig vanskelige å finne og blei stukket 4-5 ganger (pluss jeg er skikkelig pingle når det kommer til å se på blod).. haha men det gikk bra til slutt :smiley-ashamed004 visste ikke at jeg måtte ha med urinprøve men fikk tatt en der og levert :)
 
Takk for svar dere [emoji4] Jeg sa han ikke trengte å være med siden det var mest registrering og målinger, men han insisterte på å være med. [emoji23] Han er nok litt nysgjerrig [emoji4] Det er hans første mens jeg har et barn fra før, så alt er nytt for han [emoji4]
 
Jeg var hos legen i dag på første kontroll. Fikk beskjed om å levere avføringsprøve? Høæ?!? Er det noen som har vært borti dette før?
 
Jeg var hos legen i dag på første kontroll. Fikk beskjed om å levere avføringsprøve? Høæ?!? Er det noen som har vært borti dette før?
Aldri hørt om ifm vanlig svangerskapskontroll
 
Back
Topp