Hva skjer nå? Påvist MA/BO…

MorT

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Var på UL på fredag. Skulle ha vært 8+4, men i magen var kun en fostersekk og plommesekk, ingen embryo. Har blødd litt gjennom helgen. Ikke mer enn at et lett bind holder, som en liten mens ca. Ingen smerter eller klumper. Har time på sykehuset i morgen. Hva vil skje da, nå som jeg har blødd noen dager? Noen som har opplevd liknende?
 
Dette er min erfaring:

Jeg opplevde en MA for noen år siden.
Var litt samme som deg, var på tidlig ultralyd rundt uke 9, men var kun fostersekk og plommesekk. Ble henvist av gyn til sykehuset og fikk time på sykehuset noen dager senere
Der tok de en innvendig (kontroll) UL før jeg fikk jeg en tablett jeg skulle svelge når jeg var der.

Fikk deretter 2-3 (tror jeg?) tabletter jeg skulle ta med hjem og som skulle settes i kjeden det neste døgnet. Disse gjorde at livmoren trakk seg sammen og skulle støte ut restene.
Hadde en litt hardere mens, en del smerter i magen, men syntes selv jeg blødde lite til at alt var ute.

Var egentlig ikke noe oppfølging i ettertid, men siden jeg følte at ting ikke stemte så fikk jeg en kontrolltime 1,5 uke senere. Det ble tatt blodprøve som viste forhøyet hcg enda og de så at ikke alt var kommet ut.
Det endte med at jeg måtte ha en utskrapning i narkose noen dager senere, for å få ut alt.

Dette var i oktober 20, ble gravid igjen februar 21 og fødte en sunn og frisk datter i november 21
 
Jeg var igjennom dette to ganger I 2023. Første gang hadde jeg ingen blødning og det ble oppdaget på UL. Prøvde da først medisinsk abort hjemme, men fikk aldri skikkelig blødning og hadde fortsatt positiv test 4 uker etter. Det endte i utskrapning. Andre gang hadde jeg litt småblødning/spotting i en ukes tid før det ble oppdaget på UL. Var da såpass langt på vei (uke 11-12) at medisinsk abort skulle utføres på sykehuset. De prøvde å få i gang aborten i godt over 1 døgn uten suksess og jeg ba til slutt om utskrapning, hvilket de var enige i.
 
Nå har jeg vært på sykehuset. Har startet med Mifegyne og fått med en pose med diverse «godbiter» hjem. Skal sette fire cytotec i skjeden torsdag morgen, altså om to dager, når Mifegyne har fått virket skikkelig. Etter at svangerskapsproduktene har kommet ut, altså klumper med hinne, forstod jeg at jeg skulle fortsette med cytotec oralt. Fikk med både paracet, voltaren, afipran og oxynorm som jeg kan ta ved behov. Skjønte på gynekologen at aborten kan starte nå, etter kun Mifegyne også, men fikk ikke helt med meg hva jeg skal gjøre da…?
Fikk også time om én uke, for å sjekke at aborten er komplett. Føler meg godt ivaretatt.
 
Nå har jeg vært på sykehuset. Har startet med Mifegyne og fått med en pose med diverse «godbiter» hjem. Skal sette fire cytotec i skjeden torsdag morgen, altså om to dager, når Mifegyne har fått virket skikkelig. Etter at svangerskapsproduktene har kommet ut, altså klumper med hinne, forstod jeg at jeg skulle fortsette med cytotec oralt. Fikk med både paracet, voltaren, afipran og oxynorm som jeg kan ta ved behov. Skjønte på gynekologen at aborten kan starte nå, etter kun Mifegyne også, men fikk ikke helt med meg hva jeg skal gjøre da…?
Fikk også time om én uke, for å sjekke at aborten er komplett. Føler meg godt ivaretatt.
Du skal ta cytotec oralt dersom de som settes vaginalt ikke gjør susen... det er sjelden aborten startes av Mifegyne, om det skulle skje ringer du sykehuset og snakker med de.
 
Back
Topp