hva skjer med permisjonen nå?

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Noen som vet?
Skulle egentlig starte permisjonen 3mai, men så har jeg jo hatt vannavgang og er innlagt frem til fødsel.

Hvordan gjør jeg med permisjonen? Sykemeldes jeg frem til fødsel? Sykemeldes jeg etter, med tanke på at vi må være på nyfødt intensiv.
Startet permisjonen min nå? ,isåfall får jeg jo mye kortere tid sammen med babyen før jeg må tilbake i arbeid.

Håper noen kan svare
 
Jeg er ikke 100% sikker, men tror at det er slik at du sykemeldes fram til fødsel, og så starter permisjonen når babyen blir født. Om det da er mulighet for å få forlenget permisjon pga nyfødtintensiv og innlagt vet jeg ikke, men jeg håper det! Du har jo nesten større behov for lenger permisjon med et prematurt barn. Kanskje du kan høre med Navs foreldrepengechat mens du ligger og ruger?
 
Reglene iht akkurat din situasjon er ganske vag vil jeg tro.
I "normale" situasjoner, så begynner permisjonen når barnet er født, og kommer den tidligere enn termindato så mister man de ukene man skulle hatt før (les: 3 uker) og går rett på mødrekvoten.
Anbefaler å snakke me nav om dette ja da det er en litt spesiell situasjon.
Det skal ikke være noe problem for deg å være sykemeldt fram til babyen kommer og/eller permisjonen din starter 3.mai.
 
Enig med de andre. Snakk med nav i morgen, evt be om å få snakke med sosionom på sykehuset om de har det. De har god peiling på sånt :) Men tipper det er iallefall er sykmelding for din del frem til babyen er født iallefall.
 
Takk for svar. Da forsøker jeg å snakke med nav imorgen. Og kanskje sosionom her
 
Sosionom på sykehuset kan hjelpe deg.

For 6 år siden var det i hvert fall slik at jeg ble sykemeldt frem til fødsel. Fødte 8 uker før, så det ble jo tidligere enn når jeg egentlig skulle ut i permisjon. Melding om fødsel ble da sendt til nav, samtidig som søknad om pleiepenger ble sendt. Så lenge baby er innlagt får du pleiepenger. Hvis baby har behov for pustehjelp har også far rett til pleiepenger. Når baby blir skrevet ut av sykehuset begynner din permisjon. De 3 ukene før fødsel mister du derfor.
 
Har hørt at permisjonen starter den dagen dere blir utskrevet fra sykehuset. Men da mister du sikkert de 3 ukene før fødsel. Håper nav kan hjelpe deg med oppklarende svar :)
 
Du vil få pleiepenger så lenge barnet er innlagt nyfødtintensiven. Permisjonen din begynner ikke å rulle før dere/babyen blir utskrevet fra sykehuset [emoji4] Ps; har du noen som helst spørsmål el lignende mens du er på nyfødt så ber du bare om henvisning til sosionom [emoji2] Og hvis barnet trenger ekstra pustehjelp (ikke vanlig O2nesekateter, men feks c-pap) så vil også far få pleiepenger. (Jeg jobber på nyfødtintensivavd) [emoji4]
 
Du vil få pleiepenger så lenge barnet er innlagt nyfødtintensiven. Permisjonen din begynner ikke å rulle før dere/babyen blir utskrevet fra sykehuset [emoji4] Ps; har du noen som helst spørsmål el lignende mens du er på nyfødt så ber du bare om henvisning til sosionom [emoji2] Og hvis barnet trenger ekstra pustehjelp (ikke vanlig O2nesekateter, men feks c-pap) så vil også far få pleiepenger. (Jeg jobber på nyfødtintensivavd) [emoji4]
Takk for svar. Visste om pleiepenger til far så lenge babyen får pustestøtte. Skal huke tak i sosionom når vi kommer så langt.
 
Back
Topp