Hva skal barnet hete til etternavn?

Våre to eldste har ett fornavn og ett etternavn. Jeg tok hans etternavn da vi giftet oss, og barna har det samme. Jeg liker tanken på at vi er en familie med samme navn. Hans etternavn er bare 60 stk av i Norge, mens mitt finnes det 1400 av, og det er dessuten kilde til hyppig skrivefeil. Har beholdt det som mellomnavn da. Babyen i magen kommer til å få et fornavn, et mellomnavn og samme etternavn som resten av oss [emoji1303]
Akkurat samme her i huset også, bortsett fra at jeg ikke har beholdt mitt vanlige etternavn i det hele tatt. Synes også det er koselig at hele familien heter det samme til etternavn. Babyen får nok også bare et fornavn og samme etternavn som oss andre, om ingen av oss kommer på et spesielt mellomnavn :)
 
Kun mannen sitt :)
 
Får begge etternavna, mitt som mellomnavn.

Vi har begge lokale etternavn frå gardsbruka vi/fedrene våre kjem frå, så vi vil begge beholde :angelic:
 
Vi valgte bort bindestrek, forøvrig. Navnene klinger godt sammen når de sies som to navn etterhverandre, men med bindestrek blir det litt mer «stress» og mindre fint. Synes jeg.

Samme valgte vi:)
 
Blir min og mannen sitt. Så får alle 4 samme etternavn
 
Vi beholder begge navnene, så barnet får sitt navn og to etternavn.
Mitt som mellomnavn og sambo som etternavn, er kun våre familier som har di etternavna, så da må vi ta det med oss videre. :)
Sjeldene navn som betyr mye for oss begge og med veldig masse historie. Så ingentvil om at vi bruker begge. Det gjør vi også når vi en dag gifter oss :)
 
Vi har forsåvidt like sjeldne etternavn begge to, men har latt mannen få vinne diskusjonen om etternavn. Uansett så heter sønnen hans det samme som han, og tenker jeg vil ha likt etternavn på alle ungene. :) det går ikke å ha begge, for det blir bare smør på flesk med mange og lange navn
 
Mitt blir mellomnavn og hans blir etternavn. Samme som storesøster. Må innrømme at det er litt sårt å være den eneste med annerledes etternavn.
 
Jeg hadde to av de vanligste etternavnene i Norge, mens mannen min hadde to sjeldne etternavn. Det endte med at jeg tok det ene etternavnet til mannen min da vi giftet oss, han beholdte begge. Da vi fikk storesøster, ville farmoren at hun skulle ha begge etternavnene til mannen siden det mellomnavnet er pikenavnet hennes og svært sjeldent. Men siden jeg bare hadde tatt det ene og det også er like sjeldent, så syns jeg det var dumt at barna mine skulle ha to etternavn. Så det endte med det ene. ;)
 
Her har barna fått pappaens etternavn som mellomnavn. Så har de mitt etternavn :)
 
Her har jeg byttet ut ene etternavnet mitt med et fornavn nr to når jeg ble 18. Giftet meg med en -sen i 2016, og la til hans etternavn. Han la til mitt som mellomnavn. Så vi har begges navn begge to. Angrer litt på at jeg gikk med på at mitt etternavn er mellomnavn, fordi jeg har det uvanlige navnet, og ønsker veldig gjerne å føre det videre. Jeg er enebarn, og navnet mitt betyr mye for meg. Men føles ut som om jeg saboterte meg selv litt når jeg skiftet navn som nygift kone.. Så nå håper jeg litt på at lille i magen er litt som mammaen sin om 18 år, bare at h*n fjerne pappaen sitt kjedelige -sen navn:’)
 
Babyen skal få barnefar sitt etternavn. Jeg tok hans etternavn da vi giftet oss. Jeg har ingen sterk tilknytning til etternavnet mitt, «det er jo bare et navn». Lettvint og litt koselig at vi heter det samme alle tre da:happy:
 
Mitt som mellomnavn og fars som etternavn til begge barna her :)
 
Da vi giftet oss valgte vi et fra hver og satte det sammen med bindestrek - var viktig for mannen :) vi hadde begge 2 navn og ble enige om å ta et fra hver siden ene er norsk og andre dansk + at begge har steds/gårds/familienavn som er sjeldne. Ble helt royalt og veldig personlig for oss begge :) Også ekstra kjekt nå når vi skal starte familie å ha samme navn :)

Men er selv skilsmissebarn og hadde pappa sitt til jeg ble 14 år, da tok jeg mamma sitt som mellomnavn. Hvor hun så senere giftet seg på ny og hadde hennes og hans. Lillesøster har da mamma og ny mann sitt - så hos oss har vi også hatt forskjellige navn :)
 
Back
Topp