Hva skal barnet hete til etternavn?

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
For de første to barna mine var det lett å velge etternavn. Mitt etternavn er etter gården min far er født på, mens faren deres har et av de vanligste -sen-navnene i landet, og han visste ikke noe om hvor mange generasjoner som hadde hatt det navnet og hadde intet behov for å føre navnet videre. Han vurderte å bytte til mitt etternavn selv.

Nå har jeg en mann med "like fint" etternavn som meg selv. Vi er foreløpig enig om at ungen skal ha ett fornavn og ett etternavn, men vi vet ikke hvilket. Det er jo fint om alle barna har samme etternavn, men samtidig så er det jo fint å føre hans etternavn videre også. Vi har vurdert om vi voksne skal bytte etternavn til å ha begge etternavna, med hans etternavn som mellomnavn og mitt som hovedetternavnet. Så blir vi "familien Hxxxxxxx"

Er det flere som sliter med å velge etternavn? Har du og faren allerede samme etternavn? Lager dere dobbeltnavn?
 
Vi har ganske sjeldne etternavn begge to og vi tok derfor hverandres navn da vi giftet oss. Mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Rett og slett fordi det klinger godt, andre veien ikke i det hele tatt.
Vi har derfor gitt begge navnene videre til barna også, og vil gjøre det samme til tredjemann. Det er bare oss 4, snart 5, som heter det.

Hadde min mann hatt et -sen navn, hadde jeg aldri vurdert å hverken ta eller gi det videre, med mindre vi begge hadde et -sen navn da. Pikenavnet mitt kunne jeg aldri kvittet meg med, for stolt av og knyttet til det.
 
Last edited:
Vi valgte bort bindestrek, forøvrig. Navnene klinger godt sammen når de sies som to navn etterhverandre, men med bindestrek blir det litt mer «stress» og mindre fint. Synes jeg.
 
Våre to eldste har ett fornavn og ett etternavn. Jeg tok hans etternavn da vi giftet oss, og barna har det samme. Jeg liker tanken på at vi er en familie med samme navn. Hans etternavn er bare 60 stk av i Norge, mens mitt finnes det 1400 av, og det er dessuten kilde til hyppig skrivefeil. Har beholdt det som mellomnavn da. Babyen i magen kommer til å få et fornavn, et mellomnavn og samme etternavn som resten av oss [emoji1303]
 
Ja, sliter litt med å bestemme oss vi også! Vi har begge etternavn som stammer fra stedsnavn og har en betydning for oss :)
Blir det jente er vi enige om at det blir dobbeltnavn til fornavn og kun et etternavn (vi har ikke bestemt oss for navn hvis det blir gutt), men da er jo problemet hvilket.... jeg tror vi ender på samboer sitt, men det gjenstår å se :)
 
Våre to eldste har ett fornavn og ett etternavn. Jeg tok hans etternavn da vi giftet oss, og barna har det samme. Jeg liker tanken på at vi er en familie med samme navn. Hans etternavn er bare 60 stk av i Norge, mens mitt finnes det 1400 av, og det er dessuten kilde til hyppig skrivefeil. Har beholdt det som mellomnavn da. Babyen i magen kommer til å få et fornavn, et mellomnavn og samme etternavn som resten av oss [emoji1303]
Jeg liker også tanken på ett felles etternavn som knytter familien sammen, og for oss må det i tilfelle bli mitt. De to jeg har med en annen far kan jo ikke bytte til hans navn.
 
Jeg liker også tanken på ett felles etternavn som knytter familien sammen, og for oss må det i tilfelle bli mitt. De to jeg har med en annen far kan jo ikke bytte til hans navn.

Håper dere får det til [emoji1303]
 
Mine gutter fra før har faren sin som mellomnavn (etternavn nr 1) og mitt til etternavn til slutt. Mine to neste skal ha mitt som mellomnavn og faren sin til sist. Dette er fordi vi vil skrive mitt etternavn med kun bokstav og punktum og bruke hans etternavn. Vi har dessverre begge stygge sen-navn og kombinasjonen kunne bare brukes på én måte.
Vi diskuterte å bare bruke hans etternavn, men dette protesterte min yngste sønn på, da det var helt uhørt at brødrene hans ikke skulle ha samme navn som han selv. Noe jeg faktisk er enig i, og synes er rett :)
 
Jeg har et -sen etternavn, og samboer har stedsnavnet vi bor på (der han vokste opp) som etternavn. I tillegg driver familien privat bedrift som heter det samme som etternavnet, så tenker det blir fint at ungene får ha det navnet :)

Jeg har to etternavn, og bestemte meg tidlig at mine barn skal kun ha et fornavn og et etternavn. Samboer har 2 jenter fra før som har hans etternavn, så blir veldig fint at alle barna får samme navn. Jeg tenker selv å ta samboers etternavn etterhvert :)
 
Jeg liker også tanken på ett felles etternavn som knytter familien sammen, og for oss må det i tilfelle bli mitt. De to jeg har med en annen far kan jo ikke bytte til hans navn.

Praktisk når man reiser etc også, at alle har samme etternavn.
 
Vi er familiebusk, så barna heter uansett ikke det samme til etternavn.

Min sønn her sin far sitt etternavn og mitt pikenavn som mellomnavn, min bonusdatter har min mann sitt etternavn.

Vårt felles barn vil ha mitt pikenavn som mellomnavn og vårt felles etternavn (min mann sitt) som etternavn.

Mannen min skal forsåvidt ta mitt pikenavn som mellomnavn, så de fleste av oss har ett felles mellomnavn.

vet ikke om det var forståelig men ;) hehe

Vi har et sjeldent etternavn hvor under 200 i norge heter dette, og pikenavnet mitt nekter jeg å gi slipp på! :D
 
Her blir det både mitt og samboer sitt etternavn.
 
Ingen problem her i gården, begge har kjedelige - sen etternavn :p jeg har faktisk to [emoji23][emoji23][emoji23]
 
Antageligvis mitt fra starten, og så bytter vi kanskje begge to hvis jeg og pappaen gifter oss.
 
Antageligvis mitt fra starten, og så bytter vi kanskje begge to hvis jeg og pappaen gifter oss.

Men fra navn til noe annet, nå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det gikk på UL ...o_O
 
Men fra navn til noe annet, nå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det gikk på UL ...o_O
Ja, jeg vet... Jeg ble litt tummelumsk og forvirret av dagens UL. Skal bare bearbeide litt, så skal jeg dele. :)
 
Back
Topp