Hva sier man IKKE til en gravid kvinne?

Eller den jeg fikk slengt i trynet: Bruker dere ikke prevensjon? Skal du ta abort?

Da svarte jeg: Nei,vi har prøvd lenge og vi trodde ikke vi kunne få barn....
Det var med førstemann.
 
Da vi skulle ha nr 2 17 mndr etter br 1 så fikk jeg spørsmål om vi ikke hadde hørt om prevansjon.

Når skal du føde??? 1 mnd etter at eldste var født.

Når det ble klart at nr 3 også er en gutt (at vi da får 3 gutter) så har vi jo fått høre at NESTE gang blir det jente (virker nesten som at enkelte syns synd i oss fordi vi får en gutt til)!!! Hvilke neste gang?? Det passer oss helt perfekt å få 3 flotte gutter!!!

Er det samme far har vi fått spørsmål om.. Greit, det blir 10 år mellom nr 2 og 3, men JA det er selvfølgelig samme far!! (Noe anna sku jo tatt seg ut iom at eldste er 11 år og gubben og jeg har vært sammen i 12 år)
 
Slenger meg på de andre her som sier noen gravide er litt for hårsåre. Noen kommentarer er selvfølgelig upassende, men mye er da bare vanlig chit-chat og ting som sies i medlidenhet....
 
Jeg syns jo det er litt merkelig at det er flere kvinner her som mener gravide er hårsåre. Alle vet da at gravide kvinner er over middels hormonelle og da bør man kanskje tenke seg om to ganger før man sier noe. Jeg tenker at en god vane kan være at om man ikke har noe positivt og si så kan man kanskje heller la være.

I tillegg til at hvis det er noe man vanligvis ikke ville gjort eller sagt til kvinne hvorfor skal man da absolutt si det til en gravid kvinne som jo er på sitt mest sårbare.
 
Mulig man er hårsår som gravid, men da var samboeren min gravid også, for han irriterte seg like mye om ikke mer over kommentarene. Når vi flere ganger i mnd gjennom hele svangerskapet får høre fra de samme personene hvor fælt alt kommer til å bli med plager og mangel på søvn og sykdom osv osv. Det ble rett og slett veldig slitsomt for oss begge, kanskje vi ikke skulle vært så hårsåre, men det var litt irriterende når vi hadde prøvd å bli gravide i over to år og det visste også de som sa dette hver gang vi møttes.

Sånn som at ene legen på jobben min kalte meg "kula" siste to mnd av svangerskapet kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Vet jo det bare er ment godt :)
 
Det som irriterte meg, var kommentarene når man takket nei til spekemat, oster krabbeskjell etc. "Ja det er nå alskens man skal bekymre seg for." "Det ble nå barn før i tiden når ikke alt var farlig, også" etc.
Helt enig! Utrolig irriterende :p
 
Jeg syns jo det er litt merkelig at det er flere kvinner her som mener gravide er hårsåre. Alle vet da at gravide kvinner er over middels hormonelle og da bør man kanskje tenke seg om to ganger før man sier noe. Jeg tenker at en god vane kan være at om man ikke har noe positivt og si så kan man kanskje heller la være.

I tillegg til at hvis det er noe man vanligvis ikke ville gjort eller sagt til kvinne hvorfor skal man da absolutt si det til en gravid kvinne som jo er på sitt mest sårbare.
Men mange ting er positivt ment og viser positiv interesse, da er man hårsår om man reagerer på det. Går ikke an å sammenligne med hva man ikke ville sagt til en ikke-gravid kvinne. Feks "så stor og fin mage du har fått" ;)
 
Men mange ting er positivt ment og viser positiv interesse, da er man hårsår om man reagerer på det. Går ikke an å sammenligne med hva man ikke ville sagt til en ikke-gravid kvinne. Feks "så stor og fin mage du har fått" ;)


Nå er vel ikke det å si at en gravid kvinne har stor og fin mage negativt så var ikke helt det jeg tenkte på. Men når du ser hva flere skriver her som de har opplevd har blitt sagt eller gjort så syns jeg flere burde tenke seg om to ganger før de snakker.
 
Nå er vel ikke det å si at en gravid kvinne har stor og fin mage negativt så var ikke helt det jeg tenkte på. Men når du ser hva flere skriver her som de har opplevd har blitt sagt eller gjort så syns jeg flere burde tenke seg om to ganger før de snakker.
Åjada! Helt klart mange upassende og frekke kommentarer her ja! Ingen tvil om det!
 
dette opplevde jeg :

kastet opp hele døgnet. kom meg knapt til badet før jeg besvimte : du må jo besøke oss, det er så lenge siden sist. er jo ikke syk du er!

når vi ringte glad for å fortelle etter ultralyd: åånei, enda en gutt. kanskje dere er heldige å få en jente neste gang, jajja..

når vi fortalte navn: ingen kan vel hete det?? er dere sikker?? (og navnet lå på topp ti lisetn)

fremdeles får vi servert om når jenten kommer, vi MÅ jo ha en jente,, uff stakkers dere. (har to nydelige gutter,og er superfornøyd,savner ikke jente....
 
Da jeg var gravid første gang, fortalte svigermor (gjentatte ganger) om sin første fødsel, hvor babyen kom med rompa først og hun revnet slik at hun 35 år senere fremdeles er plaget...
Ikke akkurat det hverken jeg eller mannen hadde mest lyst å vite...

<3 appen < 3
 
Eneste jeg synes var litt sårende, men i grunn ikke tok meg nær av var når tidligere arbeidsgiver i ny jobb spurte om barna hadde samme far, etter at han hadde hilst på mann og barn.
Jeg skjønner jo han og han hadde jo ikke sett barna mine eller kjente oss.

På det tidspunktet hadde vi kun to. Gutten som er lys, lyst hår og blå øyne. Og så kommer lillesøster som er lys med mørkt hår og brune øyne. De er som natt og dag :)

Nå som jeg ønsker en til er det litt vondt å høre mamma si nei det holder med barn nå. Jeg orker ikke flere nå. Er jo sånn at hun har de så ofte. Heller mer mot aldri, så ser ikke problemet :/
 
"Nyt _____ nå, for når babyene kommer, kan du kysse det farvel!"
"Åh, du som får to kommer til å gå fra forstanden!"
Jaa, hørtes ut som livet vårt skulle bli over :/ men det er jo det mest fantastiske som har skjedd, og jeg kan fortsatt gjøre nesten alt jeg gjorde før så skjønner ikke hvorfor så mange fikk det til å høres ut som ett barn kun laget begrensninger !

Oog skrekkhistoriene var det mange av ja, til tross for at jeg sa klart ifra om at jeg grudde meg noe syykt!!

Men.. Jeg tenker noen ganger: hva sier JEG til gravide?:eek: prøver å passe på, men gravide blir så offentlige så det er liksom 'greit' å si hva som helst :/
 
Back
Topp