Hva regner du som god service når du handler?

Mist

Blir kjent med forumet
Hei!

Lurer på hva DU regner som god (eller dårlig) service når du handler, f.eks barneutstyr, mat eller annet. Hva er det viktigste hun/han som ekspederer deg gjør? Hva irriterer deg?

Jeg synes at den ansatte bør smile, være imøtekommende og se meg som kunde :Heartred I klesbutikker, barneutstyrsbutukker o.l.: Prøve å finne alternative produkter, gi meg litt info hvis jeg ønsker det. Ville hjelpe meg. I matbutikk: Smile og si «Hei» og gjerne også «Hadet bra!» Irriterer meg generelt grønn over butikkmedarbeidere som «henger i kassa», (utenom i matbutikk selvsagt,. Da er det jo et + at det er noen der..) snakker seg imellom når jeg blir ekspedert i kassa og er korte og sure :smiley-angry019

Var på H&m og skulle kjøpe kjole til julebord. Det var bikkjekaldt så jeg så etter en form for strikkekjole. Spør en jente som står å henger opp klær, om hun kan hjelpe meg å finne en litt varmere kjole, evt strikk eller velour. Hun svarer med en sur mine «Nei. Det har vi ikke.» Jeg sier da «Neivel..Takk.» Går mot utgangen og ser div. hengende på vegg. Hun hadde tydeligvis viktigere ting å ta seg til enn å hjelpe en potensiell kunde. Dårlig service.

I den lokale matbutikken er det hips om haps med koselige og sure medarbeidere. En dag sto jeg i kø og da det var min tur ble jeg møtt av DEN solstrålen av en eldre dame. Hun var så hyggelig og høflig. Hadde en sånn «kvitrende» stemme og sa alle de rette tingene. Jeg ble så glad og sa det likesågodt til henne. Da smilte hun enda bredere og takket og bukket. Da jeg gikk, ekspederte hun neste kunde like hjertevarmt. Nå forventer ikke jeg at ALLE skal være sånn med kundene i en travel hverdag, men det var overraskende og et friskt pust!

Et siste eksempel da jeg skulle kjøpe diverse til første barnet:
Kommer inn i butikken. 2-3 ansatte på jobb, står å henger i kassa. Vi beveger oss mot vognavdelingen og ser på noen av vognene som står der. Etter ca 10 min, går jeg mot kassa og spør om vi kan få litt hjelp. En av dem blir med og viser en vogn og to. Hun er hyggelig nok, men får inntrykk av at hun kan lite og sier for det meste at «denne er fin» og mer overfladiske ting. Spør om adaptere, regntrekk, priser osv men det er lite hjelp å få eller vilje til å prøve. Kjenner jeg blir litt irritert. Takker for hjelpen og går. Det ligger en annen barneutstyrbutikk få 100 m fra der vi var, så vi prøver der. Her er det ganske travelt, men vi får relativt fort hjelp i vognavdelingen og det ender med at vi kjøper vogn. Etterpå får vi hjelp til bilstol og hun som hjelper oss er blid og serviceminded. Hun sier hun er ganske ny, men går å spør en kollega da hun er usikker på noe vi spør om. Det at hun viser oss andre ting som er på tilbud og selv blir med til kassa er et stort +. God handleopplevelse! :love017

Vil gjerne høre deres positive og negative handleopplevelser!
 
Last edited:
Det kommer veldig an på hvor jeg handler.

Stor forskjell på å handle ma og barneutstyr i hba jeg forventer.
 
I matbutikken (kassen eks) så holder det med ett smil og ett hei . I en barnebutikk så gjelder det også å være høflig og være på tilbudssiden å spørre om det er noe man ser etter eller trenger hjelp med :happy:
 
Et smil er ofte godt nok ;)

På utstyr som i en barnebutikk forventer jeg at de kan litt om de ulike produktene. Gjerne anbefalinger. På bæretøy forventer jeg de vet hvilke som er ergonomiske og hvilke som ikke er det (babybjørn). Altfor mange ganger blitt anbefalt bb og skrytt oppi skyene for hvor god de er for baby i lengden, når jeg vet det ikke er tilfelle.
 
Ved mat: at personen bak kassa smiler og ikke knuser varene mine...
Opplever dessverre sånn service skjeldent.
 
Kundeservice er viktig uansett. Bare det at de gjør seg oppmerksom og sier hei funker bra. Men folk som ikke hjelper er bry. Eks nille da jeg skulle ha helium.

Nei det var et produkt de ikke førte. Det hadde de aldri sett ( begge to) jeg hadde allerede sett at nille solgte det på nett. Så kanskje de ikke tok det inn.. Men da jeg går for å hente ballonger står heliumen der. Spør damene om hva dette var siden de ikke har helium ... ( daglig leder) "oi vi har vist det" dette er dårlig service

Eller når en kjedebutukk driver bare med hest aldri har utstyr til hest me. 10 forskjellige hansker sko og 20 bukser. ... Så sender de meg til dems konkurrent alltid. De har lager i Oslo og kan bestille derifra men nei ikke denne butikken de skal ikke tjene penger.

Derfor handler jeg mer og mer på nett... kaffe barer som ikke har kompetanse å lage kaffe er også ting jeg reagerer på. For selv har jeg barista kurset og så vanskelig er det ikke å lage de forskjellige typene.
 
Hei!

Lurer på hva DU regner som god service når du handler, f.eks barneutstyr, mat eller annet. Hva er det viktigste hun/han som ekspederer deg gjør? Hva irriterer deg?

Jeg synes at den ansatte bør smile, være imøtekommende og se meg som kunde :Heartred I klesbutikker, barneutstyrsbutukker o.l.: Prøve å finne alternative produkter, gi meg litt info hvis jeg ønsker det. Ville hjelpe meg. I matbutikk: Smile og si «Hei» og gjerne også «Hadet bra!» Irriterer meg generelt grønn over butikkmedarbeidere som «henger i kassa», (utenom i matbutikk selvsagt,. Da er det jo et + at det er noen der..) snakker seg imellom når jeg blir ekspedert i kassa og er korte og sure :smiley-angry019

Var på H&m og skulle kjøpe kjole til julebord. Det var bikkjekaldt så jeg så etter en form for strikkekjole. Spør en jente som står å henger opp klær, om hun kan hjelpe meg å finne en litt varmere kjole, evt strikk eller velour. Hun svarer med en sur mine «Nei. Det har vi ikke.» Jeg sier da «Neivel..Takk.» Går mot utgangen og ser div. hengende på vegg. Hun hadde tydeligvis viktigere ting å ta seg til enn å hjelpe en potensiell kunde. Dårlig service.

I den lokale matbutikken er det hips om haps med koselige og sure medarbeidere. En dag sto jeg i kø og da det var min tur ble jeg møtt av DEN solstrålen av en eldre dame. Hun var så hyggelig og høflig. Hadde en sånn «kvitrende» stemme og sa alle de rette tingene. Jeg ble så glad og sa det likesågodt til henne. Da smilte hun enda bredere og takket og bukket. Da jeg gikk, ekspederte hun neste kunde like hjertevarmt. Nå forventer ikke jeg at ALLE skal være sånn med kundene i en travel hverdag, men det var overraskende og et friskt pust!

Et siste eksempel da jeg skulle kjøpe diverse til første barnet:
Kommer inn i butikken. 2-3 ansatte på jobb, står å henger i kassa. Vi beveger oss mot vognavdelingen og ser på noen av vognene som står der. Etter ca 10 min, går jeg mot kassa og spør om vi kan få litt hjelp. En av dem blir med og viser en vogn og to. Hun er hyggelig nok, men får inntrykk av at hun kan lite og sier for det meste at «denne er fin» og mer overfladiske ting. Spør om adaptere, regntrekk, priser osv men det er lite hjelp å få eller vilje til å prøve. Kjenner jeg blir litt irritert. Takker for hjelpen og går. Det ligger en annen barneutstyrbutikk få 100 m fra der vi var, så vi prøver der. Her er det ganske travelt, men vi får relativt fort hjelp i vognavdelingen og det ender med at vi kjøper vogn. Etterpå får vi hjelp til bilstol og hun som hjelper oss er blid og serviceminded. Hun sier hun er ganske ny, men går å spør en kollega da hun er usikker på noe vi spør om. Det at hun viser oss andre ting som er på tilbud og selv blir med til kassa er et stort +. God handleopplevelse! :love017

Å Bli sett. Et hei, øyekontakt eller nærvær. Og ikke minst at jeg får rom til å bare browse uten å føle press
 
De fleste steder forventer jeg at jeg blir spurt om jeg trenger hjelp så fort det er mulighet for det selvom jeg ikke skal bli møtt helt i døra, at om den ansatte er usikker så spør noen andre.

Og overalt forventer jeg noe mer enn hadet, kreves så lite å si ha en fin dag/kveld, God helg eller noe lignende, god tur om man vet personen skal ut og reise.

Forventer også et smil og at de gjerne opplyser om div tilbud som kan virke aktuelt
 
Spørs hvor jeg handler, men de bør være hyggelig og tilgjengelig:)

I går skulle jeg kjøpe en skibukse, damen i butikken sto ca 2 meter fra meg og snakket i telefonen (mest sannsynlig en privat samtale etter det jeg hørte), jeg prøvde å få kontakt, da gikk hun lenger vekk!
Så det kan kalles svært dårlig service, jeg handlet ikke noe der!
 
Enig med deg.
På HM, spesielt i Oslo, har jeg ikke spesielt god erfaring med kundeservicen.

Når det skal være sånn ser jeg ikke poenget med å handle i fysisk butikk, da handler jeg heller på nett. Ofte er det utsolgt for klær og spesielt enkelte størrelser i butikken uansett. Irriterende.

Jeg synes det er hyggelig når butikkansatte er blide og imøtekommende og hjelpsomme. Men litt slitsomt om de er VELDIG på også. Og når de betjener en i kassa bør de ikke skravle med andre nei.
 
Det er ikledd mye som skal til syns jeg. Så lenge jeg føler at de som jobber vet at jeg er der, sier hei og hade er jeg fornøyd. Jeg jobber på hotell, og jeg syns selv at jeg legger merke til mye rart. Må tilføye at arbeidsmiljøloven ødelegger mye for vår del hvertfall. Vi får feks ikke jobbe mer enn 12 timer, og det kan ødelegge mye service når man må kjempe mot klokka i høysesongen.
 
Jeg synes det er deilig når de ansatte lar meg være i fred. Kan godt si hei, men ikke fotfølg meg i butikken, jeg ber om hjelp hvis jeg trenger det.
 
At de er intr i å jobbe og ikke bare står å henger. Og ikke minst vet hva de driver med. Orker aldri handle noe i spesialbutikk eller ting jeg trenger hjelpt til på lørdager eller ettermiddager for da er det som oftest bare ungdommer som ikke har peiling på det de selger og er egentlig ikke intr i å vjobbe, bare fordi de skal ha penger.
Jeg forventer at de som jobber i en barneforetning kan no om vogner og bilstoler og bilsikring, og alt de selger av utstyr. Kan komme med tips og kan tilpasse utstyr etter forbrukerens behov.
I alle butikker bør de vite godt hva slags varer de har. Og at de er interesserte. Synes det er hyggelig at de i matbutikker hilser når de går rundt i butikken. Og at de kan svare hvis man trenger hjelp. Oh ikke knuser varene på rullebåndet. Har opplevd noen som putter rett i pose om det bare er litt mat, kjekt med sånn ekstraservice [emoji4]
 
I matbutikk: Forventer å se ansatte i butikken, før jeg kommer til kassa. At jeg får hjelp hvis jeg spør etter varer, enten at de i det minste peker meg i riktig retning eller gjerne går og sjekker på lager om de har hvis det er tomt i hylla. I kassa synes jeg det er hyggelig å få et hei og hadet. Kasserere som tygger tyggegummi synes jeg er en skikkelig uting!

I klesbutikker og lignende: et smil, hjelp hvis jeg spør etter det.

I utstyrsbutikker: kjennskap til produktene som selges, evt. at vedkommende spør kollegaer hvis de er usikre.
 
Enig med deg.
På HM, spesielt i Oslo, har jeg ikke spesielt god erfaring med kundeservicen.

Når det skal være sånn ser jeg ikke poenget med å handle i fysisk butikk, da handler jeg heller på nett. Ofte er det utsolgt for klær og spesielt enkelte størrelser i butikken uansett. Irriterende.

Jeg synes det er hyggelig når butikkansatte er blide og imøtekommende og hjelpsomme. Men litt slitsomt om de er VELDIG på også. Og når de betjener en i kassa bør de ikke skravle med andre nei.

Ja, enig. Liker ikke å bli «fotfulgt» rundt i butikken og bli spurt flere ganger av ulike om jeg trenger hjelp.. men bedre å bli spurt enn å ikke bli spurt i det hele tatt, synes jeg.
 
I matbutikk: Forventer å se ansatte i butikken, før jeg kommer til kassa. At jeg får hjelp hvis jeg spør etter varer, enten at de i det minste peker meg i riktig retning eller gjerne går og sjekker på lager om de har hvis det er tomt i hylla. I kassa synes jeg det er hyggelig å få et hei og hadet. Kasserere som tygger tyggegummi synes jeg er en skikkelig uting!

I klesbutikker og lignende: et smil, hjelp hvis jeg spør etter det.

I utstyrsbutikker: kjennskap til produktene som selges, evt. at vedkommende spør kollegaer hvis de er usikre.
100% enig :)
 
At de er intr i å jobbe og ikke bare står å henger. Og ikke minst vet hva de driver med. Orker aldri handle noe i spesialbutikk eller ting jeg trenger hjelpt til på lørdager eller ettermiddager for da er det som oftest bare ungdommer som ikke har peiling på det de selger og er egentlig ikke intr i å vjobbe, bare fordi de skal ha penger.
Jeg forventer at de som jobber i en barneforetning kan no om vogner og bilstoler og bilsikring, og alt de selger av utstyr. Kan komme med tips og kan tilpasse utstyr etter forbrukerens behov.
I alle butikker bør de vite godt hva slags varer de har. Og at de er interesserte. Synes det er hyggelig at de i matbutikker hilser når de går rundt i butikken. Og at de kan svare hvis man trenger hjelp. Oh ikke knuser varene på rullebåndet. Har opplevd noen som putter rett i pose om det bare er litt mat, kjekt med sånn ekstraservice [emoji4]

Ja og hvis den som ekspederer ikke har kunnskapen inne, må vedkommende be om hjelp av kolleger. Til det beste for kunden.

Såå enig! DET er fin ekstraservice, det! Å putte tingene rett i posen :) men absolutt ikke noe som forventes..bare ekstra hyggelig. Lokale coop hvor jeg bor er alle ansatte superhyggelige og hjelpsomme. Det har ikke alltid vært sånn. Før «dasset» de rundt og virket relativt uinteresserte, så fikk de ny sjef og nå er det ordentlig skikk på både butikk og personale. En fryd! Og jeg tror de også synes det er kjekt å være der :love7
 
Spørs hvor jeg handler, men de bør være hyggelig og tilgjengelig:)

I går skulle jeg kjøpe en skibukse, damen i butikken sto ca 2 meter fra meg og snakket i telefonen (mest sannsynlig en privat samtale etter det jeg hørte), jeg prøyvde å få kontakt, da gikk hun lenger vekk!
Så det kan kalles svært dårlig service, jeg handlet ikke noe der!


Omg! Hormonell som jeg er nå, tror jeg at jeg kunne funnet på å stilt meg rett foran henne og signalisert at hun måtte legge på og være til hjelp. NÅ. Det der er toppen av kransekaken av dårlig service!
 
Spørs hvor jeg handler, men de bør være hyggelig og tilgjengelig:)

I går skulle jeg kjøpe en skibukse, damen i butikken sto ca 2 meter fra meg og snakket i telefonen (mest sannsynlig en privat samtale etter det jeg hørte), jeg prøvde å få kontakt, da gikk hun lenger vekk!
Så det kan kalles svært dårlig service, jeg handlet ikke noe der!

Oii, hun burde i det minste ha gått ut på lageret eller noe! Man kan ikke stå ute i butikken og ha private samtaler..
 
Jeg synes det er deilig når de ansatte lar meg være i fred. Kan godt si hei, men ikke fotfølg meg i butikken, jeg ber om hjelp hvis jeg trenger det.

Akkurat det der er veldig vanskelig. For noen forventer at man skal tilby de hjelp og være rundt de i butikken, mens andre vil helst ikke bli snakket til i det hele tatt. Jeg driver selv butikk, og vi prøver å si hei til alle som kommer inn, spør om de trenger hjelp når de har kikket litt og å si hade når de går. Men i vårt tilfelle er disken et stykke fra døra, så det kan fort bli litt rart å rope hade etter noen :p Men vi vil jo gjerne at alle skal vite at de er sett og at det bare er å spørre om det skulle være noe. Folk er så forskjellige, så man kan vel aldri please alle ;)
 
Back
Topp