Hva kan jeg ikke spise/gjøre?

Trollmor Til Tre

Forelsket i forumet
det er over 4 år siden sist jeg var gravid, og jeg har ikke holdt meg oppdatert på "gravid-reglene". Hva kan man ikke spise/gjøre nå som jeg er gravid?
 
  • Lite koffein (2 kopper kaffe om dagen).
  • Ikke alkohol Og ikke nikotin, hvis man klarer.
  • Stek kjøtt godt og ikke spis spekemat, muggoster og upasteurisert melk. Dette er pga. mikroorganismer.
Ikke spis:
  • Rakfisk (bakterier).
  • Selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).
Det de mener med fremmedstoffer er stort sett tungmetaller som kvikksølv og bly. Det er litt tungmetaller i "alt", og vi tåler små mengder. Men fostre tåler mye mindre enn oss, så mat som inneholder mye må man være forsiktig med. Kvikksølv akkumulerer i organismer, så jo høyere dyret er i næringskjeden, jo mer kvikksølv inneholder det,

Jeg er kanskje litt hysterisk, men spiser heller ikke torsk nå, siden den lever høyt i næringskjeden. Selv om det ikke står noe om torsk i rådene fra helsemyndighetene. Begrenser også mengden tunfisk på boks, selv om helsemyndighetene sier at den er trygg. Grunnen til at tunfisk på boks er trygg, er at den arten de bruker (skipjack) har kortere generasjontid og ikke blir så utrolig stor som annen tunfisk.

Men spis ellers fisk ofte :) f.eks makrell inneholder masse Omega-3 og lever lavt i næringskjeden.

Se her:
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
 
Jeg har spist både fetaost, torsk og salami uten å vite at jeg ikke skal spise det! :S nå holder meg jo unna det men huff, føler jeg burde ha sjekket opp slikt på forhånd!
 
Jeg har spist både fetaost, torsk og salami uten å vite at jeg ikke skal spise det! :S nå holder meg jo unna det men huff, føler jeg burde ha sjekket opp slikt på forhånd!

Salami! Det har jeg ikke tenkt på, det har jo jeg også spist ...
 
Meh. Jeg har spist torsk, det går vel fint så lenge den ikke er fanget i Oslofjorden. Tror det går bra når man spiser det sjeldent, siden matportalen ikke sier noe om det. Noen typer feta går vel bra? Pasturisert, laget i norge og nyåpna fra glass? Hvis ikke er jeg ille ute ❤feta
 
Torsk og feta er helt trygt.

Salami er ok å spise her jeg bor.
 
Feta fra Arla er pasteurisert. Men mye parmesan er ikke pasteurisert faktisk!
Salami er jo spekemat, så jeg ville holdt meg unna...
 
Hva med vossafår og snøfrisk?
 
Vossafår kan vel ikke spises? Men snøfrisk skal gå bra :)

Da har jeg inntatt mitt siste knekkebrød idag med vossafår :p
Spiste det til frokost isted og vet jo at salami ikke skal spises så hjernen hang ikke helt med siden jeg antok vossafår gikk fint..
*klask meg selv i panna*
 
Da har jeg inntatt mitt siste knekkebrød idag med vossafår :p
Spiste det til frokost isted og vet jo at salami ikke skal spises så hjernen hang ikke helt med siden jeg antok vossafår gikk fint..
*klask meg selv i panna*

Hehe :) det er fort gjort å glemme det altså!
 
Da har jeg inntatt mitt siste knekkebrød idag med vossafår :p
Spiste det til frokost isted og vet jo at salami ikke skal spises så hjernen hang ikke helt med siden jeg antok vossafår gikk fint..
*klask meg selv i panna*

Jeg satt med en skive trønderfår i klypa under frokosten i dag, og så bare slapp jeg den som om jeg hadde brent meg, helt knust. Det føles leeeenge til man kan spise fårepølse igjen.... Er lett å glemme at man er gravid nå så tidlig, hvertfall når det ikke er alt for mange symptomer ennå...

Så I hear yea, ække så greit å tenke klart alltid ;)
 
Jeg satt med en skive trønderfår i klypa under frokosten i dag, og så bare slapp jeg den som om jeg hadde brent meg, helt knust. Det føles leeeenge til man kan spise fårepølse igjen.... Er lett å glemme at man er gravid nå så tidlig, hvertfall når det ikke er alt for mange symptomer ennå...

Så I hear yea, ække så greit å tenke klart alltid ;)

Hehe jeg hadde funnet den perfekte kombinasjon med snøfrisk under vossafår .. må ser jeg langt etter den haha :)
Men er så etterlengtet denne lille spiren så overlever 1 år uten ;)
 
Back
Topp