Hva har du glemt fra skolen?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg prøvde å regne ut hvor mye jeg vil få utbetalt, og det er et ganske så enkelt regnestykke. Lønn x skatteprosent / 100 blir hvor mye skatt man skal betale. Men det måtte jeg jammen meg bruke Google for å finne ut.

Hva har du glemt fra skoletiden som du helst burde huske?
 
Norsk grammtikk. Ikke be meg om å nevne ett pronomen feks. Kan skrive og snakke riktig( ikke altid jeg gidder) men hva ting heter husker jeg virkelig ikke. Broren til mannen skal bli lærer og kan di han kan frusterte oss innimellom med barneskole lære. Hehe
 
Diverse utregninger, «fag-språk» feks hva er pronomen.. kjemiske formeler :p
 
Glemt mye. Skulle ønske jeg husker tysken. For det har jeg til tider bruk for på jobb
 
Mye! Men savner mest å kunne historie og geografi bedre enn jeg gjør nå...
 
Hva jeg husker er vel enklere å nevne? [emoji23][emoji23]
 
Mye:D Neida, men noe avansert matte husker jeg ikke åssen man regner ut igjen:confused: Nå har aldri matte vært min sterkeste side heller da... :wtf:
 
Jeg prøvde å regne ut hvor mye jeg vil få utbetalt, og det er et ganske så enkelt regnestykke. Lønn x skatteprosent / 100 blir hvor mye skatt man skal betale. Men det måtte jeg jammen meg bruke Google for å finne ut.

Hva har du glemt fra skoletiden som du helst burde huske?

Du vet det er mye enklere og gange med 0, også "motsatt av" den prosenten du skal ha?

F.eks du skal kjøpe en bukse som koster 299, men er satt ned med 30%- da finner du kalkulatoren og ganger 249x0,7 (som er det du betaler for buksen) i dette tilfelle: 174,30 kroner.
 
Du vet det er mye enklere og gange med 0, også "motsatt av" den prosenten du skal ha?

F.eks du skal kjøpe en bukse som koster 299, men er satt ned med 30%- da finner du kalkulatoren og ganger 249x0,7 (som er det du betaler for buksen) i dette tilfelle: 174,30 kroner.

Ja, men husket ikke hva formelen var :laughing025
 
Det meste av mattematikk fra 8 klasse og oppover. Jeg har ikke for vane å bruke pytagoras og algebra i hverdagen.
 
Det har glemt diktanalyse etc fra norsken. Men det bryr meg ikke, verre at tysken og spansken har forsvunnet såpass som den har gjort.
Geometri og trigonometri sitter heller ikke så godt, men dukker opp om jeg bare får sett litt på det (hjalp dattera til noen venner med matteleksene, og det kom tilbake ganske kjapt)
 
Det verste for meg er vel at jeg har glemt tysken. "Ich heisse Tonje und Ich bin 26 Jahre alt. Ich bin eine Mädchen". Så sier det stopp, og jaggu aner jeg ikke om det er riktig heller:p
 
Back
Topp