Hva gjør man dersom man har spist noe babyen reagerer på?

Bkno8220782

Andre møte med forumet
Jeg har en fire uker gammel baby som sliter med mye luft. På omtrent daglig basis lager hun grimaser, ligger og vrir seg og fjerter en del. Har derimot funnet ut at blant annet appelsinjuice og sjokolade gir henne mer kolikksmerter, hvor hun gråter og gråter og det er vanskelig å trøste henne. Dette kan vare hele natten.

Jeg lurer derfor på. Når jeg først har spist noe som viser seg at hun reagerer på, hva gjør jeg? Babyen begynner selvfølgelig å gråte, men jeg ønsker ikke å forlenge gråten ved å amme henne mer. Går det ann å pumpe ut noe av melka, slik at den ikke inneholder så mye av fyfy-maten?

Har dere eventuelle anbefalinger for hva man kan gjøre når hun først har fått smerter?
 
Mmm...Nei det er ikke lurt å pumpe ut melka og ikke gi det til babyen. Det er umodne tarmer som ofte gir problemer.. Så gi trøst, få ut rap eller luft ved å bære og vugge babyen, sukkervann kan gi noe lindring.. eller så må du bare holde ut :) det går over , og ja det er tungt. Men det er bare noen uker eller mnd av livet der alt ee litt snudd på hodet. Husk at du også må ha det bra.
Med første jenta mi, kutta jeg til slutt ut alt.. drakk vann og spiste riskaker.. Men det hjalp ikke.. det var bare, magen til lille jenta som ikke hadde kommet seg helt i gang.. og jeg ble dødssliten av å ikke få nok næring i meg. Så spis det du vil, tenk også på deg opp i dette :) baby massasje kan også hjelpe til å få ut luft eller lignede :)
Lykke til og god klem. Stå på [emoji173]
 
Mmm...Nei det er ikke lurt å pumpe ut melka og ikke gi det til babyen. Det er umodne tarmer som ofte gir problemer.. Så gi trøst, få ut rap eller luft ved å bære og vugge babyen, sukkervann kan gi noe lindring.. eller så må du bare holde ut :) det går over , og ja det er tungt. Men det er bare noen uker eller mnd av livet der alt ee litt snudd på hodet. Husk at du også må ha det bra.
Med første jenta mi, kutta jeg til slutt ut alt.. drakk vann og spiste riskaker.. Men det hjalp ikke.. det var bare, magen til lille jenta som ikke hadde kommet seg helt i gang.. og jeg ble dødssliten av å ikke få nok næring i meg. Så spis det du vil, tenk også på deg opp i dette :) baby massasje kan også hjelpe til å få ut luft eller lignede :)
Lykke til og god klem. Stå på [emoji173]

Takk for gode ord. Er litt godt å bli minnet på at dette er normalt. Er bare de kolikksmertene hun får innimellom som gir meg dårlig samvittighet..

Jeg selv kuttet ut alt første dagen, men innså det ble bare tørre brødskiver og et glass vann. Prøvde å innføre litt og litt, men er så innmari mye som kan forårsake luftsmerter. Jeg er nysgjerrig på om hvis det er maten som forårsaker smerten, hvor lenge ligger det i så fall i melka..? Noen som vet?

Takk, klem
 
Det er ikke det du spiser/drikker, med mindre barnet er en av ytterst, ytterst få som har melkeallergi. (Det er veldig få.)
Så det trenger du ikke tenke på, heldigvis. :)
Det er typisk oss mødre å skylde på oss selv og å prøve å finne noe som kan gjøres når barnet har vondt (naturlig nok), men dette får du ikke gjort noe med. Det er underutviklet fordøyelsessystem som som regel er problemet, og det må tiden ta seg av.

<3
 
Det er ikke det du spiser/drikker, med mindre barnet er en av ytterst, ytterst få som har melkeallergi. (Det er veldig få.)
Så det trenger du ikke tenke på, heldigvis. :)
Det er typisk oss mødre å skylde på oss selv og å prøve å finne noe som kan gjøres når barnet har vondt (naturlig nok), men dette får du ikke gjort noe med. Det er underutviklet fordøyelsessystem som som regel er problemet, og det må tiden ta seg av.

<3

Jeg skal ha dette i bakhodet. Vanskelig å ikke skylde på seg selv når så mange forum og artikler påpeker på nettopp dette med mat. Håper dette går seg til, takk for svar <3
 
Jeg skal ha dette i bakhodet. Vanskelig å ikke skylde på seg selv når så mange forum og artikler påpeker på nettopp dette med mat. Håper dette går seg til, takk for svar <3

Det er mye falsk informasjon der ute ja, og det beste for de som selger mme er at mor tviler på melken, puppen, seg selv...
Og der er det mye lobbyvirksomhet, dessverre.

Forholde deg til det som står her, så er du trygg:
https://ammehjelpen.no/artikkel/99/Hva-kan-du-spise

<3
 
Det må bare gå sin gang, hjelper ikke å pumpe og dumpe, hva skal babyen spise da? Det er ikke sånn at du Jan pumpe ut «dårlig» melk og at melka som kommer etter er fri for det du har spist. Det må ut av din kropp først.

Som med alkohol- melka er ikke promillefri før blodet ditt er det
 
Jeg tenker det beste er å la lille beholde kosen sin med ammingen og heller forsøke hjelpe med magesmertene.

Å gå tur med lille i bæresjal/ergonomisk bæresele kan lindre. Når bena er riktig plassert i m-posisjon hjelper det godt på å få ut luft. Å bære med babyen liggende på armen slik at du gir litt trykk på magen kan også være lindrende. Magemassasje kan også hjelpe, samme med å forsiktig "sykle" med bena til lille.
 
Vår lille hadde mye luftsmerter de første ukene. Kom frem til at det ikke var vits i å prøve å kutte ut noe mat. Merket ingen forskjell uansett hva jeg spiste og riktig næring er viktig for både mor og barn :) Man må bare trøste seg med at det går seg til etterhvert. Kan for øvrig hjelpe å ta en tur til kiropraktor, manuellterapaut etc. Vi var med kiropraktor med jenta vår og hun hadde mye låsninger, noe som kan forårsake luft. Det hjalp mye for oss. Hadde også effekt av minifom dråper.
 
Ta bruke sykkel øvelsen på bena og massere magen og bruke bæresjal. Jeg har kuttet noen matvarer for eks: løk og kål men ellers så spiser jeg det meste. Gjør det babyen liker for å slappe av for eksempel på magen din. Det liker min når den luft i magen og urolig.
 
Her har du fått mange gode råd, så jeg vil bare gi deg en god klem og si at det blir bedre!:)
 
Back
Topp