Hva gjør en strikkeglad mor når babyen ikke tåler ull??

Bolla86

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Junibollene 2023
Jeg har strikkeskapet fullt av bøker og oppskriftshefter jeg elsker og har gledet meg masse til å strikke til vesla. Nesten alle oppskriftene er ment å strikkes i diverse deilige ullkvaliteter.
Men så fikk jeg et barn som er veldig varm av seg og attpåtil fort får eksem av ull...[emoji31]
Hva nå? Er det noen som har erfaringer med å strikke oppskrifter ment for ull i bomull eller bambus i steden?
Hjelp!
Fine oppskrifter ment for bomull mottas også gjerne med takk! [emoji5]
 
Strikke med bambus/bomull? Vi har gjort det her [emoji5] Men i boka har det stått alternativer til garn som kan brukes. Vil tro at så lenge garnet tilsvarer det du egentlig skal bruke i størrelse så gjør det ingenting? Kanskje noen strikkeglade kan svare deg enda bedre enn meg, da vi har noen som strikker til oss, så vi bare kjøper garnet.
 
Strikke med bambus/bomull? Vi har gjort det her [emoji5] Men i boka har det stått alternativer til garn som kan brukes. Vil tro at så lenge garnet tilsvarer det du egentlig skal bruke i størrelse så gjør det ingenting? Kanskje noen strikkeglade kan svare deg enda bedre enn meg, da vi har noen som strikker til oss, så vi bare kjøper garnet.

Jeg får bare prøve og bytte garn. Er bare redd det ikke skal bli bra siden bomullen er på langt nær like spenstig som ull...[emoji57]
 
Bambus eller merinoull :) har du prøvd blandingsgarn av ull/bomull? :)
Men går det bra å bare bytte til bambus i en oppskrift som er laget for ull?
Har ikke prøvd blanding, men ren merino funker heller ikke for henne [emoji17]
 
Hvilken type ull har du strikket i? Reagerer barnet på merinoull også feks? Og hva med alpakka? I utgangspunktet har det lite å si om du bytter til bambus eller bomullsgarn, det viktigste er å opprettholde strikkefastheten. Jeg velger garn etter årstid plagget jeg strikker skal brukes, og har ofte erstattet ull med bomullsgarn eller motsatt [emoji108]
 
Hvilken type ull har du strikket i? Reagerer barnet på merinoull også feks? Og hva med alpakka? I utgangspunktet har det lite å si om du bytter til bambus eller bomullsgarn, det viktigste er å opprettholde strikkefastheten. Jeg velger garn etter årstid plagget jeg strikker skal brukes, og har ofte erstattet ull med bomullsgarn eller motsatt [emoji108]

Hun reagerer ikke direkte på merino, men får ofte eksem uansett fordi hun blir så varm ( hun er veldig varm av seg i utgangspunktet) [emoji17] og jeg som elsker å strikke i merino[emoji30]
Da prøver jeg bare å bytte på de neste prosjektene på strikkelista [emoji16][emoji1303]
Takk for svar!
 
Men går det bra å bare bytte til bambus i en oppskrift som er laget for ull?
Har ikke prøvd blanding, men ren merino funker heller ikke for henne [emoji17]

Det går helt fint :) bare se at strikkefastheten passer :) du kan strikke i bomull å :)
 
Back
Topp