Hva fyller du påskeegget med?

Her fylles de med godteri, til både 2 åringen og hu på 9, ser ingen grunn til å alltid unngå godis, juletrømpe pg påskeegg er godteri for oss.
 
Her fylles de med godteri, til både 2 åringen og hu på 9, ser ingen grunn til å alltid unngå godis, juletrømpe pg påskeegg er godteri for oss.
Enig. Vi spiser ikke så mye usunt på daglig basis, og da kan man da for Guds skyld spise litt ekstra snop disse få dagene i året. Her får ungene ganske velfylte påskeegg og julestrømper, uten at jeg får dårlig samvittighet av den grunn.
 
Og, jeg vil tro femtenåringen hadde blitt direkte sur om hun fikk babygulrøtter og såpebobler i egget. :knegg: Og her får de likt innhold, noe annet er utenkelig (bortsett fra treåringen, hun får et mindre egg, med mindre godteri i - dog mer godteri enn på en vanlig lørdag).
 
Min er 2, får såpebobler, en slange(gal etter dyr), fruktsnøre, fruktstang og en liten sjokolade :)
 
I år ble det både leker, godteri og tannbørste.
Klistremerkene var stor suksess!
Og fin underholdning mens vi voksne gjorde klart til å reise til besteforeldre.
Nye leker kjøper oss voksne mer tid enn godteri gjør, og vi har alltid en del ting å ordne før vi reiser ut på påskeaften [emoji85]
 
Har brukt flere av tingene på lista tidligere, eldste har hobby ting, snop og en liten leke. Mens minste har snop og så fikk han en liten buss. Handler gjerne på tilbud og planlegger fordi jeg liker å putte oppi litt mer enn bare snop da mine ikke spiser så mye av det..
 
For oss er ikke jul og påske godteri-høytider. Ikke mye gaver heller, vil ikke det skal dreie seg om forbruk. Ser ingen grunn til velfylte påskeegg/julestrømper. Da tar man ikke hver ting for gitt. Dattera vår på tre blir kjempeglad for påskeegg med sånn «godteri» som selges i barnemathylla (dvs snører av 100% frukt, ikke noe tilsatt sukker). Vi legger én marshmallow oppi også.

For 1 marshmallow kan faktisk være vel så stas som 15. Kvalitet og ikke kvantitet. Og fint når barna ikke tar ting for gitt og vil ha mer og mer.

Hun får har ikke fått gaver fra oss til jul ennå heller. Får mer enn nok gaver fra andre.

Og vi har ikke godteri framme i jula/påska. Vi voksne kjøper oss kanskje 3 sjokolader hver i løpet av hele påska. Som vi spiser om kvelden. Får ikke det bedre av å spise masse sukker og godteri. Lager gode frokoster, med masse deilig pålegg, inkludert laks (som treåringen også elsker), egg, gode middager, fokuserer på å være sammen og hyggelige opplevelser, har påskeservietter og maler påskeegg, og har en skikkelig jakt på påskeegget, selv om det ikke er masse søtsaker oppi det.

Det er det som er viktig for oss :) samhold, hyggelige minner og kos, og kos er ikke ensbetydende med søtsaker.
 
Man trenger ikke ta ting for gitt selv om man får velfylte julestrømper og påskeegg, og gaveberg på julaften. ;) Just sayin'.

Høye hester er vonde å falle ned fra, og man må svelge ganske mange hårete kameler etterhvert som barna blir eldre, og mer bevisste "alle andre". Kan være lurt å ikke være så bastant alltid.
 
Man trenger ikke ta ting for gitt selv om man får velfylte julestrømper og påskeegg, og gaveberg på julaften. ;) Just sayin'.

Høye hester er vonde å falle ned fra, og man må svelge ganske mange hårete kameler etterhvert som barna blir eldre, og mer bevisste "alle andre". Kan være lurt å ikke være så bastant alltid.

Ohh yes, signerer denne[emoji23] vi har forresten gode opplevelser vi og, MED godteri[emoji23]
 
For oss er ikke jul og påske godteri-høytider. Ikke mye gaver heller, vil ikke det skal dreie seg om forbruk. Ser ingen grunn til velfylte påskeegg/julestrømper. Da tar man ikke hver ting for gitt. Dattera vår på tre blir kjempeglad for påskeegg med sånn «godteri» som selges i barnemathylla (dvs snører av 100% frukt, ikke noe tilsatt sukker). Vi legger én marshmallow oppi også.

For 1 marshmallow kan faktisk være vel så stas som 15. Kvalitet og ikke kvantitet. Og fint når barna ikke tar ting for gitt og vil ha mer og mer.

Hun får har ikke fått gaver fra oss til jul ennå heller. Får mer enn nok gaver fra andre.

Og vi har ikke godteri framme i jula/påska. Vi voksne kjøper oss kanskje 3 sjokolader hver i løpet av hele påska. Som vi spiser om kvelden. Får ikke det bedre av å spise masse sukker og godteri. Lager gode frokoster, med masse deilig pålegg, inkludert laks (som treåringen også elsker), egg, gode middager, fokuserer på å være sammen og hyggelige opplevelser, har påskeservietter og maler påskeegg, og har en skikkelig jakt på påskeegget, selv om det ikke er masse søtsaker oppi det.

Det er det som er viktig for oss :) samhold, hyggelige minner og kos, og kos er ikke ensbetydende med søtsaker.

Hvorfor mener du det dreier seg om forbruk om man gir godteri? Du gor jo påskeegg du og? Mengden kan jo lile godt være lik så hvorfor skal det ene være med forbruk enn det andre?

Har du flere barn? Må spørre for vi hadde en noe lik tankegang med første, altså vente lenge med godis osv... det røyk jo brått når hu begynte å bli med venner hjem osv. Med nr2 og sikkert også nr3 gidder vi ikke tenke sånn på sukker og godis, vi spiser variert i hverdagen så i feriene får de kose seg ekstra, mine hadde nok ikke sett på fruktsnøre som noe stas i egget eller strømpa, de får det når de ønsker ellers i hverdagene, noen ganger i matpakka[emoji5] så her er det sjokis og annet godt i egget, vi har faktisk hyggelige stunder, samhold og kos alikevel vi altså, selv uten gule servietter.

Stusser litt på at du nevner forbruk og det å ta ting for gitt og bruker dette som grunn til å ikke fylle godis i egget, bør ikke dere voksne svelge den selv? Du sier jo at dere soiser sjokolade på kvelden
 
Vi har godteri i egget til alle tre. Litt mindre i toåringen sitt.

Tradisjonen tilsier en påskepynt også, men i år utgikk det da jeg ikke rakk kjøpe dem. Men der er altså godteri i egget. Som de spiser i løpet av hele påska. Øvelse i å ikke spise alt på en gang :)
 
Man trenger ikke ta ting for gitt selv om man får velfylte julestrømper og påskeegg, og gaveberg på julaften. ;) Just sayin'.

Høye hester er vonde å falle ned fra, og man må svelge ganske mange hårete kameler etterhvert som barna blir eldre, og mer bevisste "alle andre". Kan være lurt å ikke være så bastant alltid.
Enig med deg
Min blir kjempeglad for det han får selv om han får det
 
Man trenger ikke ta ting for gitt selv om man får velfylte julestrømper og påskeegg, og gaveberg på julaften. ;) Just sayin'.

Høye hester er vonde å falle ned fra, og man må svelge ganske mange hårete kameler etterhvert som barna blir eldre, og mer bevisste "alle andre". Kan være lurt å ikke være så bastant alltid.
Var den ment til meg? (Ingen quote). Uansett, jeg skjønner at ting blir annerledes når man har storesøsken. Men vi er ikke født i går eller så naive som jeg kanskje virker, altså. Vi har tenkt gjennom alt vi gjør, og diskutert fordeler og ulemper. Og vi er ikke strenge heller. Bare skjønner ikke poenget med å innføre noe som ikke er naturlig for oss, det er ikke noe mer enn det. Hun fikk godtepose av julenissen i barnehagen til jul, og fikk selvfølgelig spise de godteriene (vi synes det er litt synd at bhg deler ut godteri til barn ned til 1 år, men vi gjør ikke noe nummer ut av det).

Hun får godteri når hun er hos besteforeldrene sine også (er der sjeldnere enn en gang i mnd), og vi kunne ikke drømme om å si til dem at de ikke får lov til det. Hun har null problem med å takle at hun ikke får det hjemme. Kan spørre i butikken om hun kan få godteri, men så sier jeg at hun kan velge seg en frukt i stedet, også er det helt Ok. Og hun kan være veldig sta på andre ting, men tydeligvis er ikke godteri så viktig for henne når hun takler det så greit. (Å få gå med kjole utenpå buksa eller med solbriller ute i mørket er derimot veldig viktig :p og det får hun også lov til).

Hun fikk smake softis første gang som ettåring, og har vel fått en håndfull is hver sommer siden det. Så vi er ikke alt eller ingenting. Men forskjellige familie har forskjellige tradisjoner og ting som er viktige for dem. For oss er ikke godteri en viktig del av de høytidene. Om hun om en stund sier «Per og Pål og Lise i barnehagen får spise godteri fra morgen til kveld hele jula» sier vi vel noe sånt som «Åja, det synes de vel er stas :)» eller noe sånt. Vi sier ALDRI noe stygt om å spise godteri eller om folk som gir barna sine mye godteri. Har venner med barn på samme alder (altså bare ett barn, på 3, så ingen storesøsken å ta etter) som gir ungene sjokomelk ofte, masse godteri på lørdager eller andre dager, og så videre. Det må de jo få lov til. Det er sikkert ting vi velger å gjøre som de ikke ville gjort. For eksempel kan det hende de synes det er viktig å ta med barna på sydentur (for å skape minner derfra), noe vi ikke har vært på enda. Bare for å ta et eksempel.

Folk har mange ganger sagt til oss om ting «bare vent, om en stund ombestemmer dere dere» om ting, og vi har ikke gjort det ennå. Som at vi flyttet et sted der vi ikke har familie, alle var sikre på st vi ville flytte tilbake til storbyen innen et år, det gjorde vi ikke. Så dere som ikke en gang kjenner oss må gjerne tro at vi kaster inn håndkleet snart og fyller godtetiskåler, strømper og påskeegg med masse godteri, men jeg tror altså ikke det. Vi liker ikke godteri selv en gang. Og gjennom de 14 årene vi har vært sammen har vi hatt ganske like verdier.

Vi lager ikke økologisk mat fra bunnen av, og noen vil sikkert mene vi er forferdelige foreldre av den grunn. Det er helt Ok for oss. Vi lager ganske enkel hverdagslig mat. Vi er ikke noen supermennesker som tror vi er bedre enn andre. Men vi har som alle andre noen ting vi liker bedre enn andre ting og noe som er viktigere for oss enn andre ting. Å ikke gi barnet vårt masse godteri når det føles helt feil for oss, og hun er glad og lykkelig uten, synes jeg ikke er det minste kontroversielt. Samme med at vi ikke vil ha fokus på forbruk og materialisme. Hun har færre leker enn de fleste vennene sine. Mange av dem har rommene fulle av plastleker. Men hun har mer enn nok leker, det er ikke synd på henne og hun føler ikke noe savn. Duplo og lekekjøkken, flere puslespill, kosedyr osv. Men likevel mange færre leker enn jevnaldrende vi har vært hos.

Man må ikke gjøre noe selv om 9 av 10 gjør det. Vi har ikke noe problem med å forklarer henne dette når hun spør heller, på en måte som ikke fordømmer andre som velger annerledes.

Når jeg ikke vil gjøre noe betyr ikke det at jeg mener at de som gjør det er dårlige mennesker/dårlige foreldre. Beklager om jeg ga inntrykk av det. Hadde du sett hvor rotete det er her akkurat nå, eller hva vi spiste til middag i dag hadde du nok skjønt at vi sitter ikke på spesielt høye hester. I såfall sitter vi på Shetlandsponnier :p
 
Enig med deg
Min blir kjempeglad for det han får selv om han får det
Men tror du ikke han hadde blitt glad for et lite egg også? Altså, mener ikke at man ikke KAN gi stort egg med masse masse oppi, men nå for tiden monner det av alt. Da synes i allefall jeg det er fint med måtehold. Gjelder jo oss selv også. Jeg vokste opp i en familie der det ikke var bunnmål, og jo mer godteri/gaver, jo gladere var man i personen, kan hende det er derfor jeg har fått aversjon mot det. Jeg fikk sikkert 10 gaver minst av moren min til jul, men ekte kjærlighet var vanskeligere for henne, altså i hverdagen. Hadde foretrukket det og heller ikke fått noen gave.

Mannen min er der for meg hver dag, men gir meg ikke bursdagsgaver. Han kan finne på å gi meg en gave en annen gang på året da. Så det jeg har opplevd (med moren min først, som jeg ikke opplevde noen reell kjærlighet fra, men så mye gaver/godteri/mat man kan «drømme om» og deretter men mannen min som ikke er opptatt av å gi gaver eller lignende men viser ekte kjærlighet og støtte og omsorg i det daglige) har nok preget veldig mitt syn på disse tingene.

Men det kan jo hende at noen som vil gi barna masse godteri nettopp opplevde det motsatte, at de aldri fikk det hjemme.

Dømmer ingen som velger å i barna mer godteri enn vi gjør :) men for oss er det viktig å fokusere på andre ting
 
Men tror du ikke han hadde blitt glad for et lite egg også? Altså, mener ikke at man ikke KAN gi stort egg med masse masse oppi, men nå for tiden monner det av alt. Da synes i allefall jeg det er fint med måtehold. Gjelder jo oss selv også. Jeg vokste opp i en familie der det ikke var bunnmål, og jo mer godteri/gaver, jo gladere var man i personen, kan hende det er derfor jeg har fått aversjon mot det. Jeg fikk sikkert 10 gaver minst av moren min til jul, men ekte kjærlighet var vanskeligere for henne, altså i hverdagen. Hadde foretrukket det og heller ikke fått noen gave.

Mannen min er der for meg hver dag, men gir meg ikke bursdagsgaver. Han kan finne på å gi meg en gave en annen gang på året da. Så det jeg har opplevd (med moren min først, som jeg ikke opplevde noen reell kjærlighet fra, men så mye gaver/godteri/mat man kan «drømme om» og deretter men mannen min som ikke er opptatt av å gi gaver eller lignende men viser ekte kjærlighet og støtte og omsorg i det daglige) har nok preget veldig mitt syn på disse tingene.

Men det kan jo hende at noen som vil gi barna masse godteri nettopp opplevde det motsatte, at de aldri fikk det hjemme.

Dømmer ingen som velger å i barna mer godteri enn vi gjør :) men for oss er det viktig å fokusere på andre ting
Sikkert men det var ikke poenger, vi gir og viser mye kjærlighet også vi :)
Min tar ikke ting for gitt selv om han får mye og det er heller ikke fokuset vårt i påsken , det ene trenger ikke utelukke det andre :)
 
Hvorfor mener du det dreier seg om forbruk om man gir godteri? Du gor jo påskeegg du og? Mengden kan jo lile godt være lik så hvorfor skal det ene være med forbruk enn det andre?

Har du flere barn? Må spørre for vi hadde en noe lik tankegang med første, altså vente lenge med godis osv... det røyk jo brått når hu begynte å bli med venner hjem osv. Med nr2 og sikkert også nr3 gidder vi ikke tenke sånn på sukker og godis, vi spiser variert i hverdagen så i feriene får de kose seg ekstra, mine hadde nok ikke sett på fruktsnøre som noe stas i egget eller strømpa, de får det når de ønsker ellers i hverdagene, noen ganger i matpakka[emoji5] så her er det sjokis og annet godt i egget, vi har faktisk hyggelige stunder, samhold og kos alikevel vi altså, selv uten gule servietter.

Stusser litt på at du nevner forbruk og det å ta ting for gitt og bruker dette som grunn til å ikke fylle godis i egget, bør ikke dere voksne svelge den selv? Du sier jo at dere soiser sjokolade på kvelden

Hun har ganske lenge hatt venner (i bhg og barna til våre venner som er på samme alder) som har et mye mer liberalt forhold til godteri enn oss. Det samme gjelder besteforeldrene. Hun har ikke noe problem med at andre gjør forskjellig enn oss, og vi nekter henne heller ikke godteri om hun får der. Ei heller dømmer vi de som gir henne det.

Vi skulle jo gjerne ønske at ikke hun fikk godteri fra julenissen i barnehagen, at ikke besteforeldrene hennes ga henne gaver hver gang de treffer henne, og masse annet. Men vi aksepterer at det er sånn. Det handler om hva vi velger å gjøre hjemme hos oss. At på julaften er det ikke timesvis med pakker. Men bevares, hun får jo gaver. Og det mer enn nok. Som de fleste andre barn. Men det holder liksom med de 10-15 gavene hun får fra andre.

Hun får ting fra oss utenom jul/bursdag. Skal kjøpe sykkel når snøen blir borte. For eksempel. Men kjøper ikke ting bare for å kjøpe ting, og har ikke noe fokus på det. Er det jeg mener med forbruk. Prøver også å la være å kjøpe ting som er gøy kun i en kort periode.

Og jada, vi voksne har hatt tre små sjokolader på deling i påska. Men vi velger å spise /gjøre ting ikke vi vil hun skal gjøre. Som hun kan velge selv senere. Vi gir henne jo ikke kaffe heller. Vi trenger ikke gi henne våre dårlige vaner :) og vi unner henne absolutt å kose seg, og kjøper favorittmaten hennes ofte, favorittpålegg, osv. Gode smoothier. Hun får laks på maten ofte (favoritten). Det er viktig for oss at hun har det bra og får ting hun liker. Men hun liker så mye som ikke har sukker i seg at vi ikke ser poenget med å skape et behov som ikke er der. Hun vet ikke en gang hvilken dag som er lørdag. Om hun som åtteåring blir veldig opptatt av lørdagsgodt kan det hende vi innfører det, får jo nesten se da :)
 
Sikkert men det var ikke poenger, vi gir og viser mye kjærlighet også vi :)
Min tar ikke ting for gitt selv om han får mye og det er heller ikke fokuset vårt i påsken , det ene trenger ikke utelukke det andre :)
Nettopp :) sier jo det, at jeg ikke dømmer noen som gir godteri. Har gode venner som gjør det. Vet at det ikke nødvendigvis gjør at man tar det for gitt. Men har også sett mange barn som forventer å få godteri ofte og blir sure om de ikke får.

Og jeg skjønner bare ikke poenget med det, for vår del da. Hvorfor gi henne godteri når hun ikke har noe behov for det og kan kose seg uten?
 
Back
Topp