Hva får man hos NAV med 50/50 samvær?

moondust

Flørter med forumet
Gubben vil ha 50 /50 på sønnen vår på 13 mnd og vil ikke rikke på dette (tror ikke han kommer til å greier det da men).Men da har vel ikke jeg krav på noe overgangstønad har jeg vel? Eller kan jeg få halv OS? Er student også
 
Du får ingen alenemorstønader iallefall siden du ikke går under betegnelsen Alenemor..
 
Det er ikke anbefalt med 50/50 deling når barnet er så lite. Hadde aldri gått med på det hadde jeg vært deg.
 
Du kan få en enkelt barnetrygd (halvparten av de to du har krav på som aleneforsørger) og skatteklasse 2 annenhvert år, punktum.

Det er ikke anbefalt med delt bosted før tidligst ved 3 års alder.
Husk å ikke signere noe du ikke er enig i, da står du veldig svakt senere.
 
Det handler om barnets beste og ikke dine interesser. Ikke skap konflikter.

50-50 på et barn på 13 måneder går fint om begge foreldrene viser god samarbeidsvilje. Gjerne fordel samværet sånn at det ikke bare er annenhver uke, men at den som ikke har barnet den uken får en dag med samvær. Da går det heller ikke for lang tid mellom samværene.

Fedre idag er mye mer bevisst på deres rettigheter og går han til advokat så vil de nok gå for rettssak der han skal ha hovedomsorgen. Da kan du risikere en samværsordning der du har barnet 40%.

Så gjør en innsats for godt samarbeid, det er for barnets beste! Det kan hende du får far med på en ordning der han har 40% samvær. Ikke minst slipper dere dyre advokat utgifter. En rettssak koster mellom 150 000kr til 300 000kr for hver av dere.
 
ORIGINAL: Vovise

Det handler om barnets beste og ikke dine interesser. Ikke skap konflikter.

50-50 på et barn på 13 måneder går fint om begge foreldrene viser god samarbeidsvilje. Gjerne fordel samværet sånn at det ikke bare er annenhver uke, men at den som ikke har barnet den uken får en dag med samvær. Da går det heller ikke for lang tid mellom samværene.

Fedre idag er mye mer bevisst på deres rettigheter og går han til advokat så vil de nok gå for rettssak der han skal ha hovedomsorgen. Da kan du risikere en samværsordning der du har barnet 40%.

Så gjør en innsats for godt samarbeid, det er for barnets beste! Det kan hende du får far med på en ordning der han har 40% samvær. Ikke minst slipper dere dyre advokat utgifter. En rettssak koster mellom 150 000kr til 300 000kr for hver av dere.

 
Jeg er helt enig i at en 40/60-løsning kan være bra både for foreldre og barn, og at det beste er om man kan unngå konflikt og fordyrende, langvarige rettssaker. [:)]
 
Men det er altså bred faglig bakgrunn for å si at delt bosted IKKE ALLTID er gunstig for barnet SELV OM foreldrene ønsker det og samarbeider, så man skal være forsiktig med å gi anbefalinger til denne typen løsning.
 
Som student omfattes vel HI av fri rettshjelp, så økonomisk bekymring skal ikke avgjøre om hun tør å stå på for det HUN mener er barnets beste.
 
Prøv å se om BF er interessert i en utvidet (f.eks. 40/60) samværsavtale nå, med planer om å  utvide den til mulig delt bosted når barnet blir litt eldre (helst over 3 år). [:)]
 
 
 
Du har ikke rett på noe om dere har 50/50, bare 970 (bt) hver

Her ville bf også ha 50/50, men gikk til slutt med på 60/40, da har man rett på mer.
Hadde jeg gått med på 50/50, så hadde jeg gjort no dumt. For jeg har barna 99% av tiden[:-]
Men selvfølgelig, alle menn er ikke som bf her. Men ville heller prøvd med en prøve periode først om dere velger 50/50[;)]
 
har også lurt på dette. Men det jeg også lurer på er hvor firkanta nav er. Hvis det står 60/40 på papiret. MÅ det være den fordelinga da? Eller kan vi styre det selv?
 
Det lurer jeg å på.... man må jo kunne styre det litt selv...Er vel for at BF skal være sikkret samvær...
 
Jeg er så imot dette med 50/50 på så små barn.. Kan du ikke lese [link=http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=23503542&mpage=1&key=?]denne[/link] tråden? Meohmy sine innlegg er så gode, slik info bør alle lese før man avtaler en 50/50 ordning..

Men jeg må bare spørre - er det på grunn av det økonomiske du ikke vil ha 50/50, eller er det for barnet sin del? Uansett, som de andre har sagt før meg, IKKE skriv under på noe du egentlig ikke vil, det er ikke lett å forandre på senere.



Og til deg Vovise - nå har det gått hakk i plata. Jeg burde egentlig holde meg for god til å bli provosert av sånne som deg, men jeg må bare kommentere enda en gang. Hva i alle dager er det du vil på dette forumet?? Pell deg bort, det der er bare helt unødvendig, og her er mange velformulerte damer som kan si imot deg når som helst. "Ikke krangle på det bf ønsker, unngå rettsak fordi det blir dyrt. Bf har blablabla rettigheter, og kommer til å få dømt 50/50 på barnet i en rettsak" - PISSPREIK. Setninga di er oppbrukt.
 
Her har vi 50-50 deling. Jeg får kunn barnetrygd for 1 1/2 barn, ca 1500 kr i mnd. Skatteklasse2. Så får jeg litt bidrag siden jeg tjener mindre enn BF, Får ca 1300 i mnd. Så får jeg bo-støtten.
Vi deler bhg-regningen
 
ORIGINAL: Apeloffen

har også lurt på dette. Men det jeg også lurer på er hvor firkanta nav er. Hvis det står 60/40 på papiret. MÅ det være den fordelinga da? Eller kan vi styre det selv?


Til oss sa de på familiekontoret at vi kunne godt ha 60/40 på papiret og 50/50 ellers
Spurte om nav sjekka opp, men det gjør de ikke (sa hun vi prata med)
 
ORIGINAL: lilleiseptember

Og til deg Vovise - nå har det gått hakk i plata. Jeg burde egentlig holde meg for god til å bli provosert av sånne som deg, men jeg må bare kommentere enda en gang. Hva i alle dager er det du vil på dette forumet?? Pell deg bort, det der er bare helt unødvendig, og her er mange velformulerte damer som kan si imot deg når som helst. "Ikke krangle på det bf ønsker, unngå rettsak fordi det blir dyrt. Bf har blablabla rettigheter, og kommer til å få dømt 50/50 på barnet i en rettsak" - PISSPREIK. Setninga di er oppbrukt.


Slutt å vær så hårsår!

Det som først og fremst skaper konflikter etter samlivsbrudd er at det likeverdet foreldrene hadde i samlivet erstattes med ulikeverd etter samlivsbrudd. Dette blir det konflikter av. Å dømme noen til å samarbeide istedenfor å krangle er det barnet som vinner på. Det er ingen automatikk at far eller mor er bedre omsorgsperson.
 
ORIGINAL: Citerza

ORIGINAL: Vovise

ORIGINAL: lilleiseptember

Og til deg Vovise - nå har det gått hakk i plata. Jeg burde egentlig holde meg for god til å bli provosert av sånne som deg, men jeg må bare kommentere enda en gang. Hva i alle dager er det du vil på dette forumet?? Pell deg bort, det der er bare helt unødvendig, og her er mange velformulerte damer som kan si imot deg når som helst. "Ikke krangle på det bf ønsker, unngå rettsak fordi det blir dyrt. Bf har blablabla rettigheter, og kommer til å få dømt 50/50 på barnet i en rettsak" - PISSPREIK. Setninga di er oppbrukt.


Slutt å vær så hårsår!

Det som først og fremst skaper konflikter etter samlivsbrudd er at det likeverdet foreldrene hadde i samlivet erstattes med ulikeverd etter samlivsbrudd. Dette blir det konflikter av. Å dømme noen til å samarbeide istedenfor å krangle er det barnet som vinner på. Det er ingen automatikk at far eller mor er bedre omsorgsperson.


Så enig med deg Vovise..


Å dømme noen til å samarbeide kan aldri føre noe godt med seg. Jeg vet at dersom bf hadde gått til sak og fått 50/50, så hadde ikke samarbeidet blitt slik det er nå. 50/50 krever mye av begge parter for at ting skal kunne gå så knirkefritt som mulig for barnet. Foreldre som ikke klarer å samarbeide i utgangspunktet vil jeg ha vanskelig for å tro vil klare å samarbeide om en 50/50 løsning.
På den annen side mener jeg at det er for mange fedre som gir seg for lett ang samvær. Mange "godtar" annen hver helg og en dag i uken, mens de i virkeligheten vil ha mer.
 
Jeg fikk bidrag fra bf når vi hadde 50/50. Jeg var student og han hadde kommet seg ut i full jobb. Dvs at han tjente en del mere enn meg. Så jeg fikk forskuddsbidrag fra nav på 1300-et eller annet.
 
ORIGINAL: Vovise

ORIGINAL: lilleiseptember

Og til deg Vovise - nå har det gått hakk i plata. Jeg burde egentlig holde meg for god til å bli provosert av sånne som deg, men jeg må bare kommentere enda en gang. Hva i alle dager er det du vil på dette forumet?? Pell deg bort, det der er bare helt unødvendig, og her er mange velformulerte damer som kan si imot deg når som helst. "Ikke krangle på det bf ønsker, unngå rettsak fordi det blir dyrt. Bf har blablabla rettigheter, og kommer til å få dømt 50/50 på barnet i en rettsak" - PISSPREIK. Setninga di er oppbrukt.


Slutt å vær så hårsår!

Det som først og fremst skaper konflikter etter samlivsbrudd er at det likeverdet foreldrene hadde i samlivet erstattes med ulikeverd etter samlivsbrudd. Dette blir det konflikter av. Å dømme noen til å samarbeide istedenfor å krangle er det barnet som vinner på. Det er ingen automatikk at far eller mor er bedre omsorgsperson.


Er slettes ikke hårsår, blir bare utrolig lei av det pjattet ditt.
Du sitter der og sprer feil informasjon, åpenbart med den intensjonen at du skal "skremme" enkelte barnemødre til å gå med på 50/50. Jurist sier du - jeg holder fortsatt en knapp på mine tidligere anklager. Som noen sa i en annen tråd da du var mest aktiv - du er kanskje kvinne, men mor er du vertfall ikke.

Det hadde vært fint og flott om en dommer bare kunne knipse og få foreldre til å samarbeide, men slik funker det bare ikke. Det er vel kanskje grunnen til at det svært sjeldent blir dømt 50/50 også.

Den siste setninga di er jeg helt enig i, sett bort fra at det er faktisk slik i de fleste tilfeller at barna er mer knyttet til mor, fordi det gjerne er hun som har hatt mest av den daglige omsorgen mens foreldrene var sammen. Spesielt i de tilfeller hvor barnet er rundt året eller mindre. I disse tilfellene sitter du fortsatt og skriker ut den samme setningen som alltid, med det innhold at far har like stor rett som mor og jattajatta.
 
ORIGINAL: Apeloffen

har også lurt på dette. Men det jeg også lurer på er hvor firkanta nav er. Hvis det står 60/40 på papiret. MÅ det være den fordelinga da? Eller kan vi styre det selv?


JEG syns det blir litt det samme som snylting[8|] iallefall om man praktiserer 50/50... men..
 
ORIGINAL: lilleiseptember
Den siste setninga di er jeg helt enig i, sett bort fra at det er faktisk slik i de fleste tilfeller at barna er mer knyttet til mor, fordi det gjerne er hun som har hatt mest av den daglige omsorgen mens foreldrene var sammen. Spesielt i de tilfeller hvor barnet er rundt året eller mindre.


Det er tull og ikke sant. Det er en vrangforestilling dessverre flere mødre har. Når barnet er under et år og foreldrene har budd sammen så er barnet likt tilknyttet begge. Det er sant at barnet trenger mer tid med mor pågrunn av amming, men barnet finner begge foreldrene som veldig trygge personer å være med. Barnets tilknytning til de to er på et helt annet nivå enn noen andre personer, så fremt far har vært daglig tilstede. Kanskje barnet har en større tilknyttning til mor, men det er helt feil å tro på noe sånt. Det er egoistiske tanker. Hvem barnet er mest tilknyttet til er noe som aldri skal måles.


Det er ingen timeliste som kan forklare hvor mye du har gitt av deg selv. Den viktigeste tiden du gir, er den du aldri målte.


Du påstår automatisk at mor er en bedre omsorgsperson enn far. Hvordan kan du da mene at det er rett å nekte et barn samvær med far? Det er barnet som bestemmer, ikke du. Selv om barnet bare er noen måneder. Den beste omsorgspersonen er den som står på og jobber for at barnet skulle få mye kvalitetstid med den andre parten. Da viser samarbeidsvilje og at en setter barnet sine interesser forann sine egne.

Ved å nekte fedre (som også vil barnets beste) å slippe til, så straffer en barnet og ikke far.

Jeg blir meget provosert over mødre som ikke engang hjelper til med mating når det gjelder små barn under 1 år. De legger for eksempel ikke til rette med å gi med en flaske med morsmelk når barnet har samvær hos far. De utnytter situasjonen med amming for å begrense barnets samvær med far. Det er tydelige tegn på manipulasjon og det blir sett på som omsorgssvikt i en eventuell rettssak.

Det er veldig trist at mange fedre ikke kjenner til barnets rettigheter og blir manipulert av mor. Jeg kjenner til flere situasjoner det fedre har faktisk betalt ekstra bidrag for å få samvær, fordi de ikke var klar over barnets rettigheter og ikke ønsket flere konflikter. Med andre ord de er fedre som kjøper samvær og kjøper seg ut av konflikter.

Likestilte foreldre er barnets beste, for da må en samarbeide. Greier en det ikke, så er det ofte mangel med viljen. Samarbeidsvilje er en viktig del av avgjørelsen i en barnefordelingssak. Den beste omsorgspersonen er den som kan gi barnet muligheten til å få så mye samvær med motparten som barnet selv vil. For barn ønsker å kunne være mye sammen med begge foreldrene, aller helst med begge foreldrene sammen når de greier å behandle hverandre som venner.

Med samarbeid så er det flere punkter som blir tatt til hensyn for barnets beste.
Foreldrene vil bo nært hverandre.
Foreldrene vil behandle hverandre som venner.
De vil ikke krangle i nærheten av barnet.
De vil ikke konkurrere om hvem som er den beste foreldre.
De vil ikke betro deres følelser til barnet.
De vil ikke bruke barnet som budbringer.
Og ikke minst, de lar barnet få beholde sitt liv.

For mange så er dette utrolig vanskelig å få til, og det er derfor det er så viktig å sette barnet forann deg selv! Selv om far eller mor er en drittsekk, så hold deg for deg selv. Det er altfor mange tilfeller her i landet der enten mor eller far har manipulert barnet til å hate motparten. Og det skjer enda, flere ganger i året...
 
Vovis: Jeg er helt enig i at barnet skal ha så mye tid med begge foreldrene som mulig, men i noen tillfeller er ikke far egnet til å ha så mye samvær med barnet da han ikke greier å ta vare på barnet! Mener du da fortsatt at en skal gå med på en 50/ 50 når du vet at barnet ikke får den stimulig og oppfølging den trenger???? Kun for å ungå konflikter??!!
 
Nei, det er en samtale en skal ta med familievernkontoret. Om far ikke kan vise nok interesse så skal han heller ikke ha hovedomsorgen. Men om far ønsker mye samvær, ikke skader barnet og barnet trives sammen med far, så skal mor legge det til rette.

Dette er noe en blir enige om på familievernkontoret, de er veldig flinke der :)
Far vil nok innse at barnet får bedre omsorg hos mor og gå med på en 40% samværsløsning.
 
Back
Topp