Hva er viktig når man skal velge navn til den nyfødte?

På minste mann at navnet ikke startet på L da både mitt storebror og bestefar og katten har navn på L :[


Men det som var viktig var navn vi selv så som fine navn. Vi gå to navn til begge gutta etter onklene. Min bror reagerte på at vi gå eldste man Andre siden han ikke liker det navnet. Men da jeg så hvorfor ( fordi min bror heter det) så han litt annerledes på det)

Men de skulle ha navn som ikke lå i slekta som hovednavn. Noe de begge fikk [emoji14]
 
For oss var det viktig at vi begge likte navnene, og vi ønsket dobbeltnavn men ikke oppkalling.
 
Jeg tror ikke at jeg skal skrive mine kriterier, da ringer vel folk etter menn i hvite frakker.:hilarious:
 
Vi ville ha enkelt navn siden barna får to etternavn også var det viktig at navnene ikke er på topp ti lista. Når jeg roper på mine barn skal jeg ikke ha en flokk med unger som kommer løpende :p
 
Enkelt Navn, ingen av oss er forferdelig glad i dobbelt Navn, og det var viktig at begge skulle like navnet :)
 
Har aldri valgt navn til nyfødt :D

Valgte navnet rett etter ultralyd både sist og denne gangen.

Viktig for oss med et navn vi begge liker veldig godt. At ikke en av oss skal tenke «Ok da, helt greit navn..» Et koselig, hyggelig, klassisk/tidløst og pent navn som ikke er utbrukt eller på topp 10, ikke er for langt og jålete, og som staves sånn som det skrives. Et navn som ikke er alt for uvanlig eller unikt i Norge. Og som har historie og betydning, ikke en tilfeldig vokalsammensetning eller som er oppfunnet for en eller annen fantasy-serie eller lignende.

Navnet til storesøster er relativt vanlig navn i Norge (et navn alle har hørt) men er ikke en gang på topp 50 av navnene gitt til barn de siste årene.

Navnet til kommende lillesøster er på plass 30-noe mener jeg å huske. I allefall ganske langt ned på (og på nederste halvdel av) topp 50 -lista.
 
Siden både jeg og pappaen har flyttet fra en annen del av landet har vi annen dialekt enn «alle andre» som bor her og barna våre. Vi vil ha navn som har lik uttale uansett dialekt. Og så vil vi ha noe enkelt som ikke kan skrives feil. Eks. «ph»/«f» eller «med eller uten h?» vil vi unngå. Og så må det passe med etternavnene, OG storesøster sitt. Men er ikke fan av navn som ligner, eks. Karoline og Kristine eller Liam og Leon. De må bare passe i stil, ikke ligne på uttale (da ser jeg for meg at det fort kan bli surr.)
 
For oss var det viktig at det var ett typisk nordisk navn, at det var gammelt men allikevel føltes tidløst. Jeg var opptatt av at det ikke ble tungt på engelsk selv om det ikke nødvendigvis trengte å være ett som ble brukt på engelsk. En fordel er også om man kunne finne navnet i kunst eller musikkverden. Er veldig fornøyd med valget...
 
For oss var det viktig at navnene skulle være enkle å stave. De skal slippe å stave navnene sine. Ingen pynte-h'er eller c istedet for k, osv.
Det var også viktig å gi et navn som skulle passe hele livet. Visst var de fryktelig søte da de var babyer, men de skal være voksne menn det meste av livet. Det forkortet navnelista betraktelig.
For det tredje ønsket vi ikke å gi dem navn før de ble født. Vi ville se dem, og bli kjent med dem først. Eldste fikk et navn vi overhodet ikke hadde som alternativ før han ble født. Minstemann fikk et navn vi hadde som alternativ, men ikke favorittnavn. Idag er vi veldig fornøyd med navnevalgene. De har begge helt vanlige, norske navn, men har ingen navnebrødre på hele skolen.
 
Viktig fo4 meg er at navnet ikke er på topplistene og at det er fint.eg vil også at det kun skal være et navn siden det er 2 etternavn, men nå har mannen fått for seg at neste skal ha Johanna som mellomnavn,selv om eg ikke liker det navnet ...
 
For oss er det viktig at det er et navn alle har hørt om, men som ikke er på topp 10. Et navn som funker på engelsk, som hun aldri må stave, uten pyntebokstaver (ph, c for k etc), det må funke som voksen, og må ikke slutte på den bokstaven som er første bokstaven i etternavnet. [emoji28]
 
Ikke kjempe vanlig men heller ikke kjempe uvanlig om dere skjønner [emoji23][emoji23]
og ønsker et norsk/nordisk navn :) har flere flotte navn på slektstreet, så får se om noen blir tatt i bruk igjen:)
 
Back
Topp