Hva er vanlig å få i barnebidrag?

Ginger

Flørter med forumet
Jeg har vært i stuss på om jeg skulle kreve barnebidrag. Barnefar er amerikansk og han flippet når jeg bare nevnte ordet barnebidrag og han ser for seg at jeg kommer til å ruinere han.

Det har vært litt turbulent mellom oss, men vi kommuniserer bra nå for tiden. Han har nå lite til ingen inntekt. Og jeg har en tendens til å være altfor snill og naiv. Men samtidig har han vært med på å lage lillegutt like mye som meg. Jeg har ingen jobb eller fast inntekt fra før, og har sålangt hatt alt av utgifter alene.

Lurte på om jeg skulle prøve å få igang barnebidrag så det er noe, om ikke mye, og så øke det etter hvert? Hva tenker dere?

Det er såklart penger som går til barnet, men der borte i USA, så virker det som mennene tenker at kvinner pumper de mest mulig penger.

Vil gjøre det som er best for lillegutt, men og opprettholde god kommunikasjon med barnefar.
Hva er vanlig sum å få i barnebidrag?

Det ble litt rotete dette her, svirrer så mye i hodet for tiden!
Alt av råd og tips tas imot!
 
Selvfølgelig skal barnet ha barnebidrag.
Det går ikke an å komme med et fasitsvar med en vanlig sum.
Barnebidraget kommer an på mye, hvor mange barn far har, om man er samboer, hvor mye far og mor tjener samvær og mer.
Jeg får 1490 for ett barn og 2800 for det andre (forskjellige fedre).
Nav har en bidragskalkulator på nett der man kan regne ut hva man kan forvente å få.
Lykke til!
 
Bidraget varierer veldig. Jeg får mer for en unge enn det venninna mi får for tre barn
 
Lag en % deal? Så så mye av intekten hans, med minstebeløp og maksbeløp? Vanskelig for oss å si noe når det er så store forskjeller på hvordan systemene fungerer i USA og Norge.
-sniker
 
Du har ingen rett på barnebidrag fra han hvis han bor i usa og er amerikansk statsborger. Hvis han har lav til ingen inntekt så er det jo bare latterlig å skulle kreve noe, hvis han ikke har noe.

Her har du dessverre ingen rettigheter og jeg anbefaler deg å kontakte NAV slik at du kan få forskuddsbidrag eller hva de kaller det, det er 1000kr eller noe.
 
Du har ingen rett på barnebidrag fra han hvis han bor i usa og er amerikansk statsborger. Hvis han har lav til ingen inntekt så er det jo bare latterlig å skulle kreve noe, hvis han ikke har noe.

Her har du dessverre ingen rettigheter og jeg anbefaler deg å kontakte NAV slik at du kan få forskuddsbidrag eller hva de kaller det, det er 1000kr eller noe.
Nav sa at det går gjennom de til ambassaden der og at han eventuelt bare kommer i gjeld der borte da. Så kan kreve det like mye som om han hadde vært norsk statsborger.
Men vil ikke ruinere han når han har lite til ingenting. Men alle rundt meg, inkludert lege og jordmor sier jeg burde ta barnebidrag.
 
Nav sa at det går gjennom de til ambassaden der og at han eventuelt bare kommer i gjeld der borte da. Så kan kreve det like mye som om han hadde vært norsk statsborger.
Men vil ikke ruinere han når han har lite til ingenting. Men alle rundt meg, inkludert lege og jordmor sier jeg burde ta barnebidrag.

Selvfølgelig burde du ta barnebidrag! Det skulle da bare mangle!
 
Nav sa at det går gjennom de til ambassaden der og at han eventuelt bare kommer i gjeld der borte da. Så kan kreve det like mye som om han hadde vært norsk statsborger.
Men vil ikke ruinere han når han har lite til ingenting. Men alle rundt meg, inkludert lege og jordmor sier jeg burde ta barnebidrag.

Jøss, det var jeg faktisk ikke klar over, at du kunne skylde barnebidrag fra et annet land. Da lærte jeg noe nytt.

Likevel - hvis han ikke har jobb eller tjener lite så er han mest sannsynlig under inntektgrensa for kreving av bidrag uansett. Her i Norge får du ikke barnebidrag om far tjener under så-så mye, og de tjener mye mindre i usa.
 
Jøss, det var jeg faktisk ikke klar over, at du kunne skylde barnebidrag fra et annet land. Da lærte jeg noe nytt.

Likevel - hvis han ikke har jobb eller tjener lite så er han mest sannsynlig under inntektgrensa for kreving av bidrag uansett. Her i Norge får du ikke barnebidrag om far tjener under så-så mye, og de tjener mye mindre i usa.
Han startet akkurat opp sitt eget firma, så har bare hatt utgifter sålangt såvidt jeg vet.
Vet du hva den nedre grensen ligger på?
 
Det er vel noe med fritak hvis man tjener under x antall G. Timelønnen i USA er jo helt latterlig sammenliknet med her hjemme, så det kan godt hende han tjener for lite til at du får noe fra han, men da vil du ha rett på utvidede stønader osv. Mener nav har en egen chat du kan bruke for å få svar på slikt.
 
Han startet akkurat opp sitt eget firma, så har bare hatt utgifter sålangt såvidt jeg vet.
Vet du hva den nedre grensen ligger på?

Nei men den er ganske høy mtp norks lønn og usa er helt latterlige.

Her er nok veien forskuddsbidrag fra NAV. Forøvrig så har ikke jeg krevd så mye mer enn det fra far til min første, da jeg synes det er en uting å skulle kreve mer enn halve barnehagen og evt store utgifter man får som uteklær osv.
 
La NAV regne ut for deg, det tror jeg er det lureste.
Søk samtidig om forskudd fra NAV, da får du det om han tjener for lite til å betale :)
Med eldste får jeg direkte minstebidrag fra NAV pga økonomien til barnefar, og det er greit for alle parter!
 
Nei men den er ganske høy mtp norks lønn og usa er helt latterlige.

Her er nok veien forskuddsbidrag fra NAV. Forøvrig så har ikke jeg krevd så mye mer enn det fra far til min første, da jeg synes det er en uting å skulle kreve mer enn halve barnehagen og evt store utgifter man får som uteklær osv.
Jeg tenker ikke å ruinere han, men mer at han bidrar med noe. At ikke alt går på meg. Om så det er noe barnehagetøy eller noe.
 
La NAV regne ut for deg, det tror jeg er det lureste.
Søk samtidig om forskudd fra NAV, da får du det om han tjener for lite til å betale :)
Med eldste får jeg direkte minstebidrag fra NAV pga økonomien til barnefar, og det er greit for alle parter!

Det visste jeg ikke! Så da går det fra nav og ikke i gjeld til bf da?
 
Det visste jeg ikke! Så da går det fra nav og ikke i gjeld til bf da?
Ja, det stemmer! Bf har hatt det turbulent i arbeidslivet (ønsker ikke utdype på åpent forum) og får ikke gjeld til nav :) Nav betaler alt bidrag. Det et ikke mye, men 1490 kroner hjelper på!
 
Ja, det stemmer! Bf har hatt det turbulent i arbeidslivet (ønsker ikke utdype på åpent forum) og får ikke gjeld til nav :) Nav betaler alt bidrag. Det et ikke mye, men 1490 kroner hjelper på!
Ja, alt hjelper på! 1490 kr kan dekke en regning eller to. Men da skal jeg høre med nav om hva de sier! Betaler bf noe til nav eller betaler ikke han noe da?
 
Ja, alt hjelper på! 1490 kr kan dekke en regning eller to. Men da skal jeg høre med nav om hva de sier! Betaler bf noe til nav eller betaler ikke han noe da?

Barnefar betaler ingenting :) NAV betaler. Det er samme opplegg som hvis far er ukjent, da får en minstebidrag frå NAV. Men det blir regnet ut ifra inntekten, så hvis får tjener for mye må han betale en del eller hele beløpet :)
 
Barnefar betaler ingenting :) NAV betaler. Det er samme opplegg som hvis far er ukjent, da får en minstebidrag frå NAV. Men det blir regnet ut ifra inntekten, så hvis får tjener for mye må han betale en del eller hele beløpet :)
Tusen takk! Visste ikke at det gikk an! Hvis det går i mitt tilfelle, så hadde det vært supert!
 
Back
Topp