Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Jeg har vært heldig og hatt barn som ikke blir bilsyke. Jeg har også hatt stor, nyere bil med plass til største bakovervendte seter. Jeg snudde dem når de var blitt for lange i ryggen til de største bakovervendte. Når det er sagt, så tenker jeg at det er en større sikkerhetsrisiko å skulle prøve å håndtere et bilsykt barn som sitter bakovervendt mens man kjører bil, enn å snu dem. Det er tross alt verre å krasje med ungen i bakovervendt enn å ikke krasje i det hele tatt. Jeg tenker også at om man har en nyere bil som er for liten til at det er plass til store bakovervendte, så er det bedre å snu ungen, enn å bytte til en eldre, større bil. De store nye bilene er generelt dyrere, og det kan man ikke forvente at alle har råd til, selv om det er tryggere. Bedre med en nyere liten bil og framovervendt unge. Alt i alt tenker jeg at de som snur ungene tidlig har tenkt igjennom det. Jeg dømmer dem ikke.
 
Her sitter begge bakovervendt og har god plass i stolene sine fortsatt. 4-åringen får lov å sitte i beltestol når han er med besteforeldre og med barnehagen sin bil. Har heldigvis ikke barn som kaster opp, så det har aldri vært et tema å snu hos oss.
 
Jeg kommer til å plassere babyen i forsetet nå. Ikke ideelt, men får ikke plass til 3 barneseter bak. Regner med mange er svært uenige i den avgjørelsen. Alternativet er at eldste blir sittende uten sete.
 
Det finnes grunner. Men jeg føler ikke oppkast er grunn nok. Min får nok sitte bakovervendt til han et konfirmant(nesten iallefall) [emoji28]
 
Så lenge airbagen er av er vel det innafor?
Jeg tenker det. Har forresten et alternativ til: sette en av de største bakpå motorsykkelen til mannen. De blir lykkelige da;)
 
Er jo ikke plass til mannen i bilen lenger. Bare MC og kollektivt på han. Eventuelt må han betale meg de pengene han skylder meg, så får jeg råd til ny bil :D
 
Jeg kommer til å plassere babyen i forsetet nå. Ikke ideelt, men får ikke plass til 3 barneseter bak. Regner med mange er svært uenige i den avgjørelsen. Alternativet er at eldste blir sittende uten sete.
Det er jo tryggere enn å ha de i baksetet. [emoji4] Om bilen er en nyere modell, og airbagen er av, er passasjersetet framme det tryggeste stedet å plassere barn i bakovervendt bilstol.
 
Er jo ikke plass til mannen i bilen lenger. Bare MC og kollektivt på han. Eventuelt må han betale meg de pengene han skylder meg, så får jeg råd til ny bil :D

Da har han jo et valg i det minste ;)
 
Det er jo tryggere enn å ha de i baksetet. [emoji4] Om bilen er en nyere modell, og airbagen er av, er passasjersetet framme det tryggeste stedet å plassere barn i bakovervendt bilstol.
Hvor kommer denne informasjonen fra? Jeg har aldri sett det noe annet sted enn på dette forumet, og jeg leste en eller annen gang at noen i trygg trafikk reagerte veldig på denne påstanden, de mente at barn alltid skal sitte i baksetet.

Edit : Jeg fant en lenke nå, det kan ha vært denne saken jeg leste https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/. Står dessverre ikke når artikkelen er fra, så jeg er ikke sikker.
 
Hvor kommer denne informasjonen fra? Jeg har aldri sett det noe annet sted enn på dette forumet, og jeg leste en eller annen gang at noen i trygg trafikk reagerte veldig på denne påstanden, de mente at barn alltid skal sitte i baksetet.

Edit : Jeg fant en lenke nå, det kan ha vært denne saken jeg leste https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/. Står dessverre ikke når artikkelen er fra, så jeg er ikke sikker.
I denne artikkelen sier jo Trygg Trafikk selv at forsetet er like trygt som baksetet.

"Forskning viser at det er minst like sikkert å sitte i forsetet som i baksetet. Sikkerheten i baksetet er ikke utviklet på samme måte som foran i bilen de senere årene. Det er også større plass i passasjersetet foran, så barna kan sitte lenger bakovervendt. Airbagen må selvfølgelig være utkoblet, sier Carina Henske i Trygg Trafikk."
 
I denne artikkelen sier jo Trygg Trafikk selv at forsetet er like trygt som baksetet.

"Forskning viser at det er minst like sikkert å sitte i forsetet som i baksetet. Sikkerheten i baksetet er ikke utviklet på samme måte som foran i bilen de senere årene. Det er også større plass i passasjersetet foran, så barna kan sitte lenger bakovervendt. Airbagen må selvfølgelig være utkoblet, sier Carina Henske i Trygg Trafikk."
Ja, men han andre(husker ikke navnet, får ikke sjekka mens jeg skriver på mobil) som siteres er uenig i dette. Jeg er generelt lite glad i "forskning viser" uten noen nærmere referanser, derfor lurer jeg på hvor de her inne på forumet har påstanden sin fra.
 
Ja, men han andre(husker ikke navnet, får ikke sjekka mens jeg skriver på mobil) som siteres er uenig i dette. Jeg er generelt lite glad i "forskning viser" uten noen nærmere referanser, derfor lurer jeg på hvor de her inne på forumet har påstanden sin fra.

Jegvhar både hørt og lest dette flere ganger[emoji5]
 
Transportøkonomisk institutt gir ut noe som heter trafikksikkerhetshåndboken. I den utgaven som kom ut i 2013 viser gjennomgang av flere undersøkelser at barn opp til 3 år i baksetet har 55% lavere risiko for å bli drept eller alvorlig skadd enn barn i samme alder i framsetet. De har også 30% lavere risiko for å bli skadd.

Utrolig lite lesevennlig på telefon, men her er lenka https://tsh.toi.no/doc685.htm
 
Jegvhar både hørt og lest dette flere ganger[emoji5]
Men hva er bakgrunnen for denne påstanden? Det eneste jeg finner er at man må koble ut airbagen, i tillegg til lenka jeg la inn tidligere der den ene sier mot den andre. Den andre lenken sier jo ganske tydelig det motsatte, det er tryggere å sitte i baksetet.
 
Men hva er bakgrunnen for denne påstanden? Det eneste jeg finner er at man må koble ut airbagen, i tillegg til lenka jeg la inn tidligere der den ene sier mot den andre. Den andre lenken sier jo ganske tydelig det motsatte, det er tryggere å sitte i baksetet.

Vet ikke, men har sol nevnt hørt det mange ganger før, ikke bare her inne. Fornoss er det uansett ikke aktuelt med barn i forsetet så har ikke brydd meg om å leite fram dokumentasjon på dette.
 
Snudde min eldste da han var 2,5 år(da var han like lang som en 5-åring).
Min datter satt bakovervendt til hun var 4,5 år(hun er liten) :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp