hva er forskjell på grøt og velling?

chrispoo

Betatt av forumet
hei, 

hva er forskjell på grøt og velling?
så noen hadde skrivd på nette at velling var mer suppe aktig enn grøt, men er det noe mer forskjell?
vurderer og gi minsten bitte litt grøt på kvelden nå og mindre melk, hu blir nå 4 mnd på mandag, når hun eldste begynte på grøt var hun 4 mnd, men hvis den eneste forskjellen er at velling er mer suppe, hvorfor ikke bare ta mer vann enn det står på pakka, det gjorde jeg når hun eldste begynte med sånn "god natt" grøt, for jeg syns den var ekstremt tjukk, var jo som en deig klomp jo. Hun fikk smake knust banan første gang hun fikk fast føde da. så begynte ikke rett på grøt, men hun var 4 mnd når hun fikk grøt.. 

Hu minste nå trenger ikke akkurat grøten da, er fornøyd med melka forløbig, ihvertfall det hun får på kvelden for da får hun litt ekstra enn hun får på dagen for helsesøstra mener hun er for feit, er så vidt hun går over kurva si.. så må gi henne mindre enn hun vil ha men hun må ha 5 flasker om dagen.. og hun er jo ekstremt glad i mat, har hun vært hele tiden, men orker ikke mer pes fra helsesøster om at jeg må ikke gi henne maten hun vil ha. hallo liksom er ikke hu som må sitte og høre på gråten her. for ett par dager siden begynte hun og hyl grine og skulle ha mat etter nesten 2 t oxo ble det bare verre og verre så begynt med mme fra 4 mnd nå, hun er blitt litt mer fornøyd med melka hun får på dagen nå da.
 

takk for svar :) 
 
I Sverige selger de egen velling, men du kan bare bruke mer vann, ja.. :)
 
det er bra :) var ikke så enkelt og finne velling her fant jeg ut :P bare fra 15 mnd men det er jo en stund til :p
 
Nei, det er ikke det samme. Skal du gi velling blandet fra grøtpulver må du klippe ekstra store hull i flasken fordi flakene i grøten tetter igjen. Velling er et mer finmalt pulver. :)
 
okei da veit jeg det :) begynte med skje på hun eldste når hun var 4 mnd, gikk bra det :) 
 


chrispoo skrev:
okei da veit jeg det :) begynte med skje på hun eldste når hun var 4 mnd, gikk bra det :) 


Jepp, sant det. Eller så kan du, som jeg brått kom på, kjøre pulveret litt hardt i stavmikseren så vil du få mer finmalt pulver. Da går det igjennom flaskesmokken!
 


Labambie skrev:


chrispoo skrev:
okei da veit jeg det :) begynte med skje på hun eldste når hun var 4 mnd, gikk bra det :) 


Jepp, sant det. Eller så kan du, som jeg brått kom på, kjøre pulveret litt hardt i stavmikseren så vil du få mer finmalt pulver. Da går det igjennom flaskesmokken!


takk for tipset :) 
 


Labambie skrev:


chrispoo skrev:
okei da veit jeg det :) begynte med skje på hun eldste når hun var 4 mnd, gikk bra det :) 


Jepp, sant det. Eller så kan du, som jeg brått kom på, kjøre pulveret litt hardt i stavmikseren så vil du få mer finmalt pulver. Da går det igjennom flaskesmokken!


Lager man derimot velling av 4mnd'ers grøt blir det jo ganske tynnt da også.. trenger ikke no større hull i sutten da enn velling, egentlig. Her har vi lagd velling av både vellingspulver og grøtpulver frem til mini streika nå nettopp.

 


TonjeJenta skrev:


Labambie skrev:


chrispoo skrev:
okei da veit jeg det :) begynte med skje på hun eldste når hun var 4 mnd, gikk bra det :) 


Jepp, sant det. Eller så kan du, som jeg brått kom på, kjøre pulveret litt hardt i stavmikseren så vil du få mer finmalt pulver. Da går det igjennom flaskesmokken!


Lager man derimot velling av 4mnd'ers grøt blir det jo ganske tynnt da også.. trenger ikke no større hull i sutten da enn velling, egentlig. Her har vi lagd velling av både vellingspulver og grøtpulver frem til mini streika nå nettopp.



Jeg husker jeg prøvde med maisgrøten, lage velling av den, men der svella de flakene seg såpass store at ingenting kom ut tuten...
 
Dr brown har forresten egne flasketutter til velling/tykkere væsker :) De passer også til Medelaflaskene. Og de største tuttene til mam (tror det er nr 3) får hun fint vellingen ut av her. Vi lager av 4 mnd-grøt, ellers tetter den seg.
 
Må bare få si en ting..

Ikke hør på helsesøster, gi ungen mat når hun er sulten!! Verste jeg hører er at små babyer er for feite! De SKAL være tjukke og runde, og det er du som mor som vet hva babyen trenger.
Helsesøster kan alltids komme med råd og forslag, men hun kan ikke bestemme når ungen er sulten og ikke.
Stakkars lille må få mat når hun har behov for det syns jeg, og når de er så små som 4 mnd, så maser hun ikke etter mat bare for å mase, men hun er faktisk sulten!
Du er mamman, du bestemmer dette, ikke helsesøster.
Så hvis du føler at rådene helsesøster kommer med er feil, så ikke hør på henne. Hun er ikke gud.

Beklager om jeg blir krass her, det er ikke rettet mot deg som mamma altså, men mot den idiotiske helsesøsteren som sier at babyen på 4 mnd er for tjukk så ikke gi henne så mye mat. Jeg blir forbanna når jeg hører sånt!
Gi ungen mat!!!
 


*Moråse* skrev:
Må bare få si en ting..

Ikke hør på helsesøster, gi ungen mat når hun er sulten!! Verste jeg hører er at små babyer er for feite! De SKAL være tjukke og runde, og det er du som mor som vet hva babyen trenger.
Helsesøster kan alltids komme med råd og forslag, men hun kan ikke bestemme når ungen er sulten og ikke.
Stakkars lille må få mat når hun har behov for det syns jeg, og når de er så små som 4 mnd, så maser hun ikke etter mat bare for å mase, men hun er faktisk sulten!
Du er mamman, du bestemmer dette, ikke helsesøster.
Så hvis du føler at rådene helsesøster kommer med er feil, så ikke hør på henne. Hun er ikke gud.

Beklager om jeg blir krass her, det er ikke rettet mot deg som mamma altså, men mot den idiotiske helsesøsteren som sier at babyen på 4 mnd er for tjukk så ikke gi henne så mye mat. Jeg blir forbanna når jeg hører sånt!
Gi ungen mat!!!


gir henne det hun vil ha jeg :) derfor jeg fikk enda mer kjeft når jeg kom på helsestason for ett par dager siden for hu veide nesten 7000g, vurderer nesten og bytte helsesøster. :) og det kommer jeg til og gjøre hvis hun begynner og mase om den vekta hennes igjen :) 
 


chrispoo skrev:


*Moråse* skrev:
Må bare få si en ting..

Ikke hør på helsesøster, gi ungen mat når hun er sulten!! Verste jeg hører er at små babyer er for feite! De SKAL være tjukke og runde, og det er du som mor som vet hva babyen trenger.
Helsesøster kan alltids komme med råd og forslag, men hun kan ikke bestemme når ungen er sulten og ikke.
Stakkars lille må få mat når hun har behov for det syns jeg, og når de er så små som 4 mnd, så maser hun ikke etter mat bare for å mase, men hun er faktisk sulten!
Du er mamman, du bestemmer dette, ikke helsesøster.
Så hvis du føler at rådene helsesøster kommer med er feil, så ikke hør på henne. Hun er ikke gud.

Beklager om jeg blir krass her, det er ikke rettet mot deg som mamma altså, men mot den idiotiske helsesøsteren som sier at babyen på 4 mnd er for tjukk så ikke gi henne så mye mat. Jeg blir forbanna når jeg hører sånt!
Gi ungen mat!!!


gir henne det hun vil ha jeg :) derfor jeg fikk enda mer kjeft når jeg kom på helsestason for ett par dager siden for hu veide nesten 7000g, vurderer nesten og bytte helsesøster. :) og det kommer jeg til og gjøre hvis hun begynner og mase om den vekta hennes igjen :) 

åååå herlighet for en helsesøster!!!! Mini her var 7730 gram på 3mnd kontrollen. Helt enig med noen andre her. Hadde også byttet visst hun bare maser og maser angående vekten. De skal jo være litt god
 


chrispoo skrev:


*Moråse* skrev:
Må bare få si en ting..

Ikke hør på helsesøster, gi ungen mat når hun er sulten!! Verste jeg hører er at små babyer er for feite! De SKAL være tjukke og runde, og det er du som mor som vet hva babyen trenger.
Helsesøster kan alltids komme med råd og forslag, men hun kan ikke bestemme når ungen er sulten og ikke.
Stakkars lille må få mat når hun har behov for det syns jeg, og når de er så små som 4 mnd, så maser hun ikke etter mat bare for å mase, men hun er faktisk sulten!
Du er mamman, du bestemmer dette, ikke helsesøster.
Så hvis du føler at rådene helsesøster kommer med er feil, så ikke hør på henne. Hun er ikke gud.

Beklager om jeg blir krass her, det er ikke rettet mot deg som mamma altså, men mot den idiotiske helsesøsteren som sier at babyen på 4 mnd er for tjukk så ikke gi henne så mye mat. Jeg blir forbanna når jeg hører sånt!
Gi ungen mat!!!


gir henne det hun vil ha jeg :) derfor jeg fikk enda mer kjeft når jeg kom på helsestason for ett par dager siden for hu veide nesten 7000g, vurderer nesten og bytte helsesøster. :) og det kommer jeg til og gjøre hvis hun begynner og mase om den vekta hennes igjen :) 

Takk og pris!
Vet det er noen som følger HS sine teite råd sjønner du, og jeg blir så provosert!
Jeg hadde byttet helsesøster tvert. :)
 



gir henne det hun vil ha jeg :) derfor jeg fikk enda mer kjeft når jeg kom på helsestason for ett par dager siden for hu veide nesten 7000g, vurderer nesten og bytte helsesøster. :) og det kommer jeg til og gjøre hvis hun begynner og mase om den vekta hennes igjen :) 


Kjenner eg blir litt sint og veldig oppgitt over at nokon (helsesøster i dette tilfellet) vil slanke ein baby på 4 mnd! Guten vår var over 7 kg då han var 3 mnd, men veit du kva? Det jevnar seg ut etter kvart! Ved 12 mnd var han 9,5 kg og no som 6-åring er han knapt 120 cm og 19 kg. Ein lang, tynn strek!

Fortsett som du gjer og ta fart og drit i det helsesøster seier om denne saka!
 
Back
Topp