Hva er de fineste Norrøne/Nordiske jentenavnene du vet om?

rødkopp

*gleder seg til mars*
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Aprillykke 2017
Maiblomstene 2017
Har ei god liste, men kanskje jeg har glemt noen gullkorn? Tar imot både vanlige og sjeldne navn :)
 
Dis
Edda
Eila
Embla
Frøya
Frida
Hedda
Hilja
Ravna
Saga
Silje
Siri
Sol
Ylva
Vilde
Alvilde
Vår
Vårin
Live
 
Takk for fine forslag! :D
 
Da jeg studerte nordisk, analyserte jeg "Bendik og Årolilja". Jeg holdt på med oppgaven i noen dager og ble helt forelsket i Årolilja som navn! Jeg kommer nok ikke til å kalle jenta mi for det, men jeg syns fortsatt at det er kjempefint og spesielt navn[emoji173]
 
Da jeg studerte nordisk, analyserte jeg "Bendik og Årolilja". Jeg holdt på med oppgaven i noen dager og ble helt forelsket i Årolilja som navn! Jeg kommer nok ikke til å kalle jenta mi for det, men jeg syns fortsatt at det er kjempefint og spesielt navn[emoji173]
Ja, det navnet tenkte jeg på sist. Helt fantastisk nydelig navn, men for meg blir det på en måte for tungt eller noe til å faktisk bruke.
 
Ja, det navnet tenkte jeg på sist. Helt fantastisk nydelig navn, men for meg blir det på en måte for tungt eller noe til å faktisk bruke.

Ja, enig! Det er nydelig, men rett og slett upraktisk. Og både min mann og jeg er multikulturelle, så våre utenlandske slektninger ville nok synes det hadde vært vanskelig! Hehe[emoji4]
 
Ja, enig! Det er nydelig, men rett og slett upraktisk. Og både min mann og jeg er multikulturelle, så våre utenlandske slektninger ville nok synes det hadde vært vanskelig! Hehe[emoji4]
Hehe, da skjønner jeg det iallefall! Greit med et navn alle de nærmeste i familien klarer å uttale ;)
 
Elsker norrøne navn så her blir jenta vår hetende Frøya, min fars familie kommer ifra frøya som ligger utenfor Trøndelag å jeg er veldig stolt av den delen av min familie så da passer også Frøya veldig godt som navn:happy:
 
Jentenavn:
Eivor
Øyunn
Øyrun
Eirunn
Vilgun
Tiril
Solunn
Sigunn
Karun / Karunn
Eydis
Ellrun / Eldrun
Eirill / Eiril (/Eril)
Edrun
Dagrun

Guttenavn:
Sigmar
Vilgeir
Mindor / Magnor
Hermod
Fartein
Elstein
Eldor
Eljar
Eyolv
Arin
Andor
Alrik
Hogne
Sigder/Siger
Våle
Heljar
Viljar
 
Jentenavn:
Eivor
Øyunn
Øyrun
Eirunn
Vilgun
Tiril
Solunn
Sigunn
Karun / Karunn
Eydis
Ellrun / Eldrun
Eirill / Eiril (/Eril)
Edrun
Dagrun

Guttenavn:
Sigmar
Vilgeir
Mindor / Magnor
Hermod
Fartein
Elstein
Eldor
Eljar
Eyolv
Arin
Andor
Alrik
Hogne
Sigder/Siger
Våle
Heljar
Viljar

Skikkelig mange flotte navn! Jeg tror faktisk jeg fant navnet som jeg har lett etter [emoji173]️Takk! [emoji4]

Hvis jeg skal si andre navn: (jentenavn) Eir, Eira, Frigg, Embla, Ingri, Idunn, Una, Runa, Ragnhild, Astri, Signe, Bjørk.
(guttenavn) Balder, Brage, Snorre, Tarjei, Tormod, Trym, Birk, Erlend.
 
Skikkelig mange flotte navn! Jeg tror faktisk jeg fant navnet som jeg har lett etter [emoji173]️Takk! [emoji4]
Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvilket du falt for. :) Lyst til å dele?
 
Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvilket du falt for. :) Lyst til å dele?

Eirill og Tirill står på lista mi fra før, men det jeg falt for og som lyste opp (og som jeg ikke hadde vurdert fra før), var Eirun (med én n - tror jeg). Veldig fint, og jeg liker også betydningen av det (legedom/elsket). [emoji173]️[emoji4]
 
Eirill og Tirill står på lista mi fra før, men det jeg falt for og som lyste opp (og som jeg ikke hadde vurdert fra før), var Eirun (med én n - tror jeg). Veldig fint, og jeg liker også betydningen av det (legedom/elsket). [emoji173]️[emoji4]
Ja, Eirun og Eiril er høyt oppe blant mine favoritter også. :)
 
Back
Topp