Hva er de beste kostrådene for prøvere?

Ønskemamma2022

Glad i forumet
Hei hei :D
Er det noen spesielle matvarer man bør spise mer av når man prøve ?:joyful:
Jeg sliter mye med b12 mangel og jern mangel - er ikke så glad i leverpostei, biff og kjøtt generelt. :hungover:
Prøver å spise mye bønner, grønne grønsaker, grønngål +++
Noen andre ting ?:confused005

Og er det noe som kan øke fertiliteten hos oss damer ? :shy::p

- T
 
Hei!

Vi misset deg sist gang, da spørsmålet ditt kom litt sent. Men, jeg svarer deg nå, så håper jeg det hjelper like vel.

Som prøver skal du være ekstra oppmerksom på å få i deg nok folat og jod. Folat er viktig for normal fosterutvikling og forbygging av ryggmargsbrokk og finnes hovedsaklig i grønne bladgrønnsaker som eks spinat, men alle som prøver å bli gravid anbefales tilskudd av dette.

Jod er viktig for utviklingen av hjernen og sentralnervesystemet hos foster og små barn. Jod er også viktig for stoffskiftet, både ditt og barnet sitt. Melk, meieriprodukter og hvit fisk er de største kildene til jod i norsk kosthold. Som prøver anbefales det at du drikker/spiser 5 dl melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag, samt at du spiser hvit fisk (eller produkter laget på hvit fisk) minst to ganger i uken for å sikre inntaket ditt. Her kan du lese mer om hvorfor disse næringsstoffene er viktig når du prøver å bli gravid og hvor mye du trenger.

Ang mangel på jern og B12 bør du kontakte legen din for å få vurdert behovet for tilskudd. Melk og meieriprodukter inneholder også mye B12, så hvis du passer på å få i deg de 5 dl som er nevnt over, bidrar nok det til å øke inntaket ditt av B12 også.

Forskning viser ikke at det er enkelte komponenter i kostholdet som øker fertiliteten, men et sunt og variert kosthold gir de beste forutsetningene for helsen din, både når du prøver å bli gravid, og når du blir gravid.

Lykke til!
 
Back
Topp