Husk å gå på 6 ukers kontrollen! Den er viktig for deg!

Har nå 4 barn. Var kun på 6 ukers "kontroll" med nr 1. Eneste jeg fikk ut av timen var prevangsjon. Ellers ingenting da legen ikke viste hva en 6 ukers kontroll skulle innebære. Følte det var noe bortkastet.
 
Feil forum...
 
Jeg var ufrivillig :p

Skulle ta blodprøver for å sjekke vitaminer og slikt, også tok legen likesågodt en 6-ukers kontroll med sjekk av mage og annet.

Jeg er glad jeg gikk for jeg har hatt hypermesis som har gitt meg folatmangel og dermed noen kjedelige følger av dette som ville blitt værre dersom jeg ikke fikk medisiner.
 
Har nå 4 barn. Var kun på 6 ukers "kontroll" med nr 1. Eneste jeg fikk ut av timen var prevangsjon. Ellers ingenting da legen ikke viste hva en 6 ukers kontroll skulle innebære. Følte det var noe bortkastet.
Det er viktig for å sjekke at magemusklene har vokst sammen igjen og kjenne på om livmoren har trekt seg tilbake slik den skal. Også viktig med gu hvis man rvnet eller ble klippet for å se at alt er som det skal. Eventuelt ta en titt på keisersnitt såret.

Dette er veldig viktig, og dette skal legen din vite.

For mange er en samtale etter fødselen om selve fødselen nødvendig. Samt sjekke mors helse generelt. Kroppen har jo vært gjennom ett skikkelig maratonløp
 
Det er viktig for å sjekke at magemusklene har vokst sammen igjen og kjenne på om livmoren har trekt seg tilbake slik den skal. Også viktig med gu hvis man rvnet eller ble klippet for å se at alt er som det skal. Eventuelt ta en titt på keisersnitt såret.

Dette er veldig viktig, og dette skal legen din vite.

For mange er en samtale etter fødselen om selve fødselen nødvendig. Samt sjekke mors helse generelt. Kroppen har jo vært gjennom ett skikkelig maratonløp
Ja det skjønner jeg,å har stor forståelse for de som velger å gå til 6 ukers kontroll:) derfor er det bare så synn at enkelte leger ikke vet hva denne kontrollen innebærer.
Jeg selv ble ikke verken klippet eller revnet å mistet normal mengde blod,så derfor unngikk jeg kontroll nå med nr 4 også,men hadde det vært komplikasjoner eventuelt følt noe ikke var normalt så hadde jeg nok benyttet meg av en sånn kontroll:)
Så alt i alt er dette en kontroll jeg også syns alle fødende burde ta seg tid til ,å ikke minst komme til en lege som vet vanlig 6 ukers prosedyre:)
 
Jeg var hos gynekolog da helsesøster anbefalte det siden jeg hadde en tøff fødsel. Gynekologen var ganske motbydelig og skjønte ikke hvorfor jeg skulle på kontroll. Fikk beskjed om at «alle normale mennesker drar til legen sin»
En ting er Ihvertfall sikkert, og det er at om jeg skal ha barn igjen så skal jeg flytte fra Norge og få oppfølging i et annet land. Maken til behandling gjennom svangerskap og etter fødsel har jeg ikke vært borti. Skulle tro leger og jordmødre fikk utlevert utdanningen sin gjennom en bokklubb
 
Jeg var hos gynekolog da helsesøster anbefalte det siden jeg hadde en tøff fødsel. Gynekologen var ganske motbydelig og skjønte ikke hvorfor jeg skulle på kontroll. Fikk beskjed om at «alle normale mennesker drar til legen sin»
En ting er Ihvertfall sikkert, og det er at om jeg skal ha barn igjen så skal jeg flytte fra Norge og få oppfølging i et annet land. Maken til behandling gjennom svangerskap og etter fødsel har jeg ikke vært borti. Skulle tro leger og jordmødre fikk utlevert utdanningen sin gjennom en bokklubb
Oj da! Dette hørtes virkelig ikke bra ut! Fikk du dårlig behandling gjennom svangerskapet også???
 
Ja det skjønner jeg,å har stor forståelse for de som velger å gå til 6 ukers kontroll:) derfor er det bare så synn at enkelte leger ikke vet hva denne kontrollen innebærer.
Jeg selv ble ikke verken klippet eller revnet å mistet normal mengde blod,så derfor unngikk jeg kontroll nå med nr 4 også,men hadde det vært komplikasjoner eventuelt følt noe ikke var normalt så hadde jeg nok benyttet meg av en sånn kontroll:)
Så alt i alt er dette en kontroll jeg også syns alle fødende burde ta seg tid til ,å ikke minst komme til en lege som vet vanlig 6 ukers prosedyre:)
Ja jeg blir helt matt jeg når jeg leser om at leger ikke syntes 6 ukers kontrollen er viktig! De burde jo vite bedre!
 
Jeg var hos gynekolog da helsesøster anbefalte det siden jeg hadde en tøff fødsel. Gynekologen var ganske motbydelig og skjønte ikke hvorfor jeg skulle på kontroll. Fikk beskjed om at «alle normale mennesker drar til legen sin»
En ting er Ihvertfall sikkert, og det er at om jeg skal ha barn igjen så skal jeg flytte fra Norge og få oppfølging i et annet land. Maken til behandling gjennom svangerskap og etter fødsel har jeg ikke vært borti. Skulle tro leger og jordmødre fikk utlevert utdanningen sin gjennom en bokklubb

I alle dager [emoji15][emoji15] dette varierer nok fra sted til sted og er nok ikke "typisk norsk". Jeg var tilknyttet én helsestasjon under svangerskapet og byttet etter at baby var født, på grunn av flytting. Har fått helt fantastisk behandling på begge helsestasjoner og på sykehuset, både under fødsel og i hele barseltiden.
 
Ja jeg blir helt matt jeg når jeg leser om at leger ikke syntes 6 ukers kontrollen er viktig! De burde jo vite bedre!
Helt enig. Er nok sikkert mange som sliter etter svangerskap/fødsler pga mangler på både jern, vitaminer og mineraler men som ikke vet årsaken til sine plager siden legene ikke vet hva som bør sjekkes.
 
Jeg var også på seksukerskontroll hos en lege som ikke skjønte hva han skulle gjøre på en sånn kontroll, så jeg følte prevensjon var det eneste jeg fikk ut av det. Heldigvis hadde jeg fantastiske jordmødre som tok seg tid til å snakke med meg om keisersnittet/fødselsopplevelsen før vi reiste fra føden, og siden jeg er sykepleier selv så er jeg relativt obs på hva jeg skal passe på/se etter/unngå etter en operasjon.
 
Jeg venter enda på innkalling til etterkontroll på sykehuset. Situasjonen etter fødselen ble ganske traumatisk for oss, babyen ble sendt til et annet sykehus og jeg mistet så mye blod at jeg måtte vente to dager før jeg fikk reise etter han. Jeg skal på kontroll og samtale hos gynekologen som utførte hastekeisersnittet, og samtale hos jordmora som var med. Skal også få satt inn spiral med det samme.
 
Det er viktig for å sjekke at magemusklene har vokst sammen igjen og kjenne på om livmoren har trekt seg tilbake slik den skal. Også viktig med gu hvis man rvnet eller ble klippet for å se at alt er som det skal. Eventuelt ta en titt på keisersnitt såret.

Dette er veldig viktig, og dette skal legen din vite.

For mange er en samtale etter fødselen om selve fødselen nødvendig. Samt sjekke mors helse generelt. Kroppen har jo vært gjennom ett skikkelig maratonløp

Kjenner jeg blir litt trist og frustrert over å høre hvordan en slik kontroll burde være! Eneste legen gjorde her var å snakke om prevensjon og spørre hvordan jeg har det hjemme og hvordan det går.

Jeg hadde en komplisert fødsel der baby måtte forløses med sugekopp. Jeg ble klippet og jeg revnet herfra til månen. Leste i journalen min i etterkant at jeg måtte sy 30 sting... Legen min har ikke sjekket magemuskler, ikke sjekket at livmoren har trukket seg sammen og ikke tatt underlivsundersøkelse[emoji54]

Jeg er 24 år og sliter nå også med urinlekkasje. Gjør knipeøvelser hver dag men det blir ikke bedre...
 
Back
Topp