Hurtig vektoppgang og dårlig form

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei.

Har de siste ukene følt meg tyngre og tyngre i kroppen, føler meg helt utslitt. Var som å skru på en bryter for noen uker siden, fra å føle meg relativt ok ene dagen, til sliten, trøtt og lei den neste. Gikk på vekten igår, og ser med skrekk og gru at jeg har gått opp ca 6 kg (!!!!!) på 4 uker. Til sammenligning har jeg gått opp 7 kg jevnt og trutt på tre måneder i svangerskapet (fra desember til mars). Har gått opp 12 kg totalt fra oktober til mars (altså før denne sinnsyke økningen siste måneden), men det har vært jevnt og trutt liksom, og jordmor har sagt det er helt normalt.

Føler meg litt hoven i kroppen, men kan ikke se med det blotte øyet at jeg er gått opp 6 kg den siste måneden. Kostholdet er så som så, jeg er nok litt for glad i søtsaker, men føler ikke jeg har spist særlig mer enn hva jeg har pleid tidligere. Er blitt mer sliten og trøtt, og har derfor vært mer stillesittende den siste måneden, men har samtidig vært i 100% aktiv jobb som sykepleier (går stort sett hele dagen). Hadde såvidt + på protein på urinprøven jeg tok for ca 2 uker siden, blodtrykk fint. Alle målingene er tatt på samme vekt. Glukosebelastningen var veldig bra. Skal til jordmor imorgen og fastlege på torsdag, men lurer bare på om dere har noen erfaringer? Er førstegangs og alt er nytt, men at jeg har gått opp så mye på så kort tid nekter jeg å tro er normalt!
 
Det samme har skjedd meg. Var på vekta hos jm og den viste 6 kg mer enn forrige kontroll. Jeg gispet av overraskelse, men hun nikket og sa «bra». Så det var visst normalt. Men jeg håper virkelig ikke det fortsetter på samme måte. Er 29+3.
 
Ok, takk for svar:) Hvordan er formen din ellers? Er gjerne vektøkningen i kombinasjon med dalende form som bekymrer meg litt, er svangerskapsforgiftning jeg er litt redd for.. Skal bli godt å få snakket med jordmor i morgen, og tatt blodtrykk og urinprøve. Blodtrykket har vært greit hittil, tenker å ta en kontroll på det ikveld på jobben. Har sine fordeler å jobbe i helsevesenet :p
 
Jeg hadde lett forhøyet undertrykk på kontroll i dag, men når hun kontrollmålte var det ok. Urin ok, lite ødemer. Har vært trøtt og hatt bekkensmerter de siste ukene, så jeg har ikke beveget meg så mye som jeg vanligvis gjør. Jeg hadde ikke mage på kontrollen i uke 24, og nå er den blitt stor. Håper det er der kiloene sitter, men jeg ser jo at jeg har lagt på meg litt overalt. Vi får krysse fingrene for at vi ikke går opp så mye fremover og ikke får svangerskapsforgiftning :) min første, så jeg har ingen erfaringer...
 
Vært hos jm idag. Undertrykket er forhøyet kontra tidligere, skal inn igjen til kontroll litt tidligere grunnet dette. Ellers var urinen bra, og vektøkningen skyldes nok økt mengde væske i kroppen mente hun. Når jm skulle sjekke leiet på babyen ble det igjen fingermerker på magen [emoji87] Jm var ikke bekymret for svangerskapsforgiftning, og da er jeg beroliget. Utrolig godt å vite at alt ser bra ut, man blir jo fort bekymret når man bærer på noe så dyrebart [emoji177]
 
Oppdatering herfra. Var hos fastlegen på torsdag som planlagt, blodtrykket var da steget en del fra dagen før (målt hos jordmor). Ble tatt en haug med blodprøver samt urinprøve til dyrkning. Legen ringte meg nettopp, kombinasjonen av blodtrykk, mye hevelse i kroppen samt. noen av blodprøvene han hadde tatt, kunne peke i retning av begynnende svangerskapsforgiftning. Hvis jeg blir dårlig ila helgen med hodepine synsforstyrrelser eller generelt nedsatt allmenntilstand må jeg innlegges for observasjon. Krysser selvsagt alt jeg har for at dette bare er føre-var og at det ikke er noe begynnende forgiftning på gang. Viser ihvertfall viktigheten av at vi tar symptomene våre på alvor, og at vi tar kontakt med lege og jordmor dersom vi føler noe er galt :)
 
Jeg hadde lett forhøyet undertrykk på kontroll i dag, men når hun kontrollmålte var det ok. Urin ok, lite ødemer. Har vært trøtt og hatt bekkensmerter de siste ukene, så jeg har ikke beveget meg så mye som jeg vanligvis gjør. Jeg hadde ikke mage på kontrollen i uke 24, og nå er den blitt stor. Håper det er der kiloene sitter, men jeg ser jo at jeg har lagt på meg litt overalt. Vi får krysse fingrene for at vi ikke går opp så mye fremover og ikke får svangerskapsforgiftning :) min første, så jeg har ingen erfaringer...


Takk for svar :) Håper formen din blir bedre, eller i det minste ikke verre! Førstemann her og, godt vi har en plass vi kan snakke med andre da :)
 
Oppdatering herfra. Var hos fastlegen på torsdag som planlagt, blodtrykket var da steget en del fra dagen før (målt hos jordmor). Ble tatt en haug med blodprøver samt urinprøve til dyrkning. Legen ringte meg nettopp, kombinasjonen av blodtrykk, mye hevelse i kroppen samt. noen av blodprøvene han hadde tatt, kunne peke i retning av begynnende svangerskapsforgiftning. Hvis jeg blir dårlig ila helgen med hodepine synsforstyrrelser eller generelt nedsatt allmenntilstand må jeg innlegges for observasjon. Krysser selvsagt alt jeg har for at dette bare er føre-var og at det ikke er noe begynnende forgiftning på gang. Viser ihvertfall viktigheten av at vi tar symptomene våre på alvor, og at vi tar kontakt med lege og jordmor dersom vi føler noe er galt :)

Takk for at du oppdaterer. Viktig at man følger med litt selv også. Bra at du blir sjekket ut så får vi håpe at det ikke eskalerer og utvikler seg til svangerskapsforgiftning:)
 
Back
Topp