Hund og baby

Oktoberspire2017

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Dere som har hunder, hvor hysterisk skal/bør man være i forhold til renhold i huset og spesielt hundehår på babyklærne?

Er spørsmål til, hvordan gjør dere det når dere kommer hjem fra sykehuset? Lar dere hunden få hilse på med en gang? Vi er førstegangsforeldre og vil jo gjerne introdusere babyen til hunden så fort som mulig [emoji5]
 
Dere som har hunder, hvor hysterisk skal/bør man være i forhold til renhold i huset og spesielt hundehår på babyklærne?

Er spørsmål til, hvordan gjør dere det når dere kommer hjem fra sykehuset? Lar dere hunden få hilse på med en gang? Vi er førstegangsforeldre og vil jo gjerne introdusere babyen til hunden så fort som mulig [emoji5]

Jeg er ikke hysterisk selvom lillegutt er en smule prematur og var heller ikke det med storesøster [emoji4] hunden fikk hilse på med en gang, og her er det hundehår overalt så om vi skulle være hysteriske for dyrehår på klærne så måtte vi ha glattbarbert bikkja og sanert hele huset [emoji28]
Her er det bare kjærlighet, og hunden passer så godt på og kommer løpende ved hvert minste knyst som kommer fra lillebror [emoji170]
 
Har hund vi også og lurer litt på det samme. Han er 2 år til jul og har vært en skikkelig ramp, men heldigvis roet seg mye de siste månedene. Hvordan går man fram? Skal jeg først gi han kos og så får han hilse? Null peiling :wacky:
 
Jeg har også lurt på det. Vi har to hunder, hvor den ene ikke liker barn.

Vi kommer ikke til å være overhygeniske, men hundene våre er vant til å sove i senga vår, under dyna. Og det må de dessverre slutte med :(.

Det medfører såå mye hår, sand og skitt uansett hvor ofte vi skifter trekk og støvsuger. Så vi driver å avvenner dem med dette nå. De synes de ikke er særlig greit for å si det sånn :(.
Men to hunder i senga sammen med en baby og keisersnitt sår går bare ikke.

Mannen sover på feltseng i stua sammen med dem i noen dager for å gjøre overgangen litt lettere.

Når vi kommer hjem fra sykehuset kommer vi til å la hundene få snuse forsiktig en og en.

Ellers er jeg veldig opptatt av at de skal inkluderes i babien, være med å se og snuse... Og få like mye kos, oppmerksomhet og turer som før! Dette er veldig viktig for meg og jeg tror det er viktig iforhold til sjalusi.

Hundene er også barna mine og skal ikke oppleve å bli glemt.
 
Jeg er førstegangsgravid med tre hunder. Det sier seg selv at å være overdrevent opptatt av renhold med tre hunder i hus hadde blitt et håpløst prosjekt. Jeg tror uansett bare det er positivt å "utsette" babyen for litt hundehår mtp å forebygge allergi. Jeg pleier å støvsuge huset annenhver dag, hver dag i røyteperioder og kommer nok ikke til å endre på det når babyen kommer, om noe blir det vel mindre pga tidsmangel :p Hundehår på babyklærne er umulig å unngå, så det har jeg ikke planer om å prøve på en gang!

Vi kommer til å introdusere hundene for babyen med en gang vi kommer hjem fra sykehuset! Det er viktig at de blir inkludert i denne lille skapningen fra starten av for å forebygge sjalusi. Vi kastet ut hundene fra seng og sofa for en
måned siden, det vil si, de får fortsatt komme opp, men nå må de inviteres først og det funker veldig bra! :)

Vi kommer til å være veldig bevisste på at hundene ikke skal få mindre oppmerksomhet, bare fordi det kommer en til å flokken. Dette tror jeg er viktig for at hundene skal akseptere dette nye vesenet. Jeg tror overgangen kommer til å gå helt fint egentlig! Det eneste vi kommer til å være forsiktig med er å gå fra hunder og baby i samme rom. Vi har derfor fått oss barnegrind og trappegrind som nok kommer til å bli brukt fra starten :)
 
Jeg er førstegangsgravid med tre hunder. Det sier seg selv at å være overdrevent opptatt av renhold med tre hunder i hus hadde blitt et håpløst prosjekt. Jeg tror uansett bare det er positivt å "utsette" babyen for litt hundehår mtp å forebygge allergi. Jeg pleier å støvsuge huset annenhver dag, hver dag i røyteperioder og kommer nok ikke til å endre på det når babyen kommer, om noe blir det vel mindre pga tidsmangel :p Hundehår på babyklærne er umulig å unngå, så det har jeg ikke planer om å prøve på en gang!

Vi kommer til å introdusere hundene for babyen med en gang vi kommer hjem fra sykehuset! Det er viktig at de blir inkludert i denne lille skapningen fra starten av for å forebygge sjalusi. Vi kastet ut hundene fra seng og sofa for en
måned siden, det vil si, de får fortsatt komme opp, men nå må de inviteres først og det funker veldig bra! :)

Vi kommer til å være veldig bevisste på at hundene ikke skal få mindre oppmerksomhet, bare fordi det kommer en til å flokken. Dette tror jeg er viktig for at hundene skal akseptere dette nye vesenet. Jeg tror overgangen kommer til å gå helt fint egentlig! Det eneste vi kommer til å være forsiktig med er å gå fra hunder og baby i samme rom. Vi har derfor fått oss barnegrind og trappegrind som nok kommer til å bli brukt fra starten :)

Ja vi og! Lekegrind er kjekt når man må legge fra seg baby litt for å gå på do osv :) også har vi satt opp trappegrind mellom stua og soverommene.
 
Takk for svar [emoji5] Godt å høre at det er flere som ikke er helt hysteriske. Klarer jo ikke holde huset fri for hundehår uansett hvor mye man vasker og støvsuger [emoji28]

Jeg har tenkt litt på hvordan vi skal gjøre det når vi kommer hjem fra sykehuset. Tenkte at jeg går inn først og hilser på hunden, ettersom hun er ganske stor og blir veldig ivrig når vi har vært borte lenge, så får hun roet seg før samboer og baby kommer inn. Da skal hun få hilse på og godkjenne det nye familiemedlemmer [emoji1]
 
Sett en del som anbefaler at far tar med gulpeklut eller lignende hjem til hundene før mor og barn kommer hjem, slik at hundene får lukte på/bli kjent med denne nye lukta.
 
Takk for svar [emoji5] Godt å høre at det er flere som ikke er helt hysteriske. Klarer jo ikke holde huset fri for hundehår uansett hvor mye man vasker og støvsuger [emoji28]

Jeg har tenkt litt på hvordan vi skal gjøre det når vi kommer hjem fra sykehuset. Tenkte at jeg går inn først og hilser på hunden, ettersom hun er ganske stor og blir veldig ivrig når vi har vært borte lenge, så får hun roet seg før samboer og baby kommer inn. Da skal hun få hilse på og godkjenne det nye familiemedlemmer [emoji1]
Det ordna seg naturlig her. Hunden ble litt var når jeg kom bærende på bilstol. Så jeg satte den ned,gikk to skritt unna og koste på hunden. Som deretter veldig forsiktig nærma seg bilstol, snuste på, og rygga fem skritt når baby lagde en lyd :D
 
Med vår første (6 år siden) kom vi hjem og hunden ble jo over lykkelig over å se meg :D hadde vært på sykehuset over en uke med igangsetting og ks. Pappaen bar gutten og han fikk snuse sleike og hilse på med engang :) det gikk veldig fint, men han var litt skeptisk. Jeg tok han med på bleie skift og lot han lukte på bleiene når jeg skulle kaste de og han fikk lukte på klær. Dagen etter vi kom hjem merket jeg at han ble kjempe snurt!! Han lå i gangen i to uker. Ville ikke komme til meg, ville ikke kose og når jeg kom så reiste han seg å la seg med rompa til meg. Det var veldig sårt men da tok vi bare små skritt og til slutt gitt det jo veldig fint. Jeg kunne jo ikke gå med han pga ks såret heller så det var litt krise Hehe. Men nå er de to beste beste venner og hunden blir 10 år nå i desember så er veldig spent på hvordan det kommer til å gå denne gangen :)

Ang det å være helt hysterisk så har vi absolutt ikke vært det. Sønnen vår har både eksem og astma. Eksemet var verre når han var mindre og da spesielt hvis hunden sleika på han. Astmaen begynner å bli bedre nå så tror og håper han vokser det av seg. Men jeg har både psoriasis og astma så noe arv er det kanskje i bildet. Men jeg tenker at hvis vi ikke hadde hatt hund og fått eksponert han så kanskje han hadde tålt hunder mye dårligere enn hva han gjør :)
 
Har også hund og er ikke over hysterisk når det kommer til renhold. Ungen får godt immunforsvar fra dag én [emoji6] og hår må man regne med. Men verken hunden eller kattene får lov til å ligger der lillebror skal ligge.

Hun fikk også lov til å hilse på med en gang vi kom hjem [emoji4]
 
Jeg ble i grunnen litt provosert av helsesøster som kom på hjemmebesøk hos oss første gang, og skulle fram med antibacen etter å ha klappet på hunden før hun skulle ordne med tulla :p Hallo, liksom, de bor her begge to og ikke juling om VI bruekr antibac mellom hver gang vi klapper hunden og løfter ungen :knegg:

Hvor nøya man BØR være vet ejg ikke, men her har ungene fått hunde-/kattehår på klærne fra de var nyfødte. Ikke så klærne deres ble fulle av pels såklart, men med tre katter og en hund er det umulig å unngå at den som ligger og ruller på gulvet ikke får noenting på seg :p Vi har med vilje ikke kjøpt velour-klær og sånn da :rolleyes:

Mens jeg lå på barsel på sykehuset tok min kjære med seg en body snuppa hadde hatt på seg hjem og lot hunden bli kjent med lukten hennes. Da vi kom hjem tok min kjære babyen mens jeg gikk rett til hunden (mammadalt) og lot han få all oppmerksomheten først. Deretter fikk han snuse og hilse det han ville :) Han har alltid fått være med der han ønsket, og vi har skiftet mye på gulvet og i sofaen sånn at han har hatt mulighet til å se hva som foregår.
Det er visstnok ikke riktig å gjøre, men jeg burkte ham som ammepute med første også jeg da :wacky: Han elsker å ligge med hodet i fanget, og det ble perfekt høyde og støtte å bruke ham som ammepute :p

Her har det gått supert å få barn i hus :) Hunden har vært den perfekte "storebror", og særlig med første fulgte han henne rundt dersom hun byttet fang, og kom løpende fra rommet vårt om han hørte hun gråt i stua :p <3
 
Vi avvente hunden å sove i sengen vår noen måneder før termin med første. Han er allergivennlig og røyter ikke, men vi sørget for å vaske han godt før vi reiste hjem. Da satte vi bilstolen med baby ned så fikk han snuse og sleike litt på. Han er veldig glad i barn (spesielt bebiser). De er som søsken nå, veldig glad i hverandre, koser mye og krangler litt :p de er begge litt sjalu på hverandre når det gjelder meg, men aldri noe aggressivt. Det beste hunden visste når første var baby var og ligge ved siden av nestet og sove med baby, men måtte passe på, for skulle helst ligge oppi nestet med baby. Så lekegrinda kom godt med til div doturer osv. De var og er aldri alene sammen.
 
Selv er jeg vokst opp med dyr. Og da var dyrene overalt.
Så lenge baby ikke viser allergiske reaksjoner, tar jeg "lite" hensyn.
Men selvfølgelig, på lekematta som kommer på gulvet bør hunden ikke være når den kommer fersk ut fra tur :p Men det er liksom vanlig hensyn man tar - altså, bikkja er ikke i senga eller sofaen hvis den er skitten fra tur heller liksom.

La hunden få hilse i eget tempo (ikke press dem bort til ungen). Heller bare lat som om babyen ikke er noe spesielt. Ikke skap en større situasjon enn det egentlig er.

Selv har jeg pakket med et ekstra pledd i fødebaggen. Som jeg skal tulle rundt babyen på dag 2, for så å sende med hjem til hunden til kvelden, så hunden kan venne seg til lukten. Da er det lukt både fra meg og baby. Med gode avslappende hormoner.
(Veldig viktig at man ikke bruker lukt fra første døgnet etter fødselen, når både mor og baby er full av adrenalin :p)

Føler også at det er viktig å påpeke at babyer/små barn og hunder ikke føler sjalusi.
De føler trang for å beskytte ressursen (som er oss)

Også er det som nevnt over her. Ikke ved ett eneste tilfelle skal hund og baby være alene i ett sekund.
Så vil bruke flittig grind og avskillere. Både for å skjerme baby og for å skjerme hunden. Kan se for meg at hunden vil syns det er litt mye den første tida også :laughing002 Heldigvis vet min hund å komme seg unna hvis det blir for mye bråk, men da er det viktig at jeg også sikrer den trygge plassen ved å aldri la baby komme dit (spesielt når baby blir litt mer mobil/begynner å krabbe)
 
Om ungen blir allergisk mot hund, katt eller hest kommer vi til å slite... Eller støv for den saks skyld [emoji14]
 
Hunden vår eeeelsker babyer, så hun får absolutt ikke slå seg helt løs (slikker de i ustoppelig i ansiktet), men hilse på, det får hun. Også vil jeg
helst ikke ha dyrehår der vi sover, men bortsett fra det er det kun normalt renhold her og hund og katt sover i sofaen og overalt ellers.

Dyrehold er vel kun positivt i forhold til helse, med mindre det er allergier selvsagt?
 
Om ungen blir allergisk mot hund, katt eller hest kommer vi til å slite... Eller støv for den saks skyld [emoji14]

Samme her! Hesten solgte jeg riktignok i vår, men med tre hunder og ørten hybelkaniner hadde det blitt svært problematisk med et allergisk barn! :nailbiting:
Heldigvis er det verken allergier i min eller samboers nærmeste familie! Det var faktisk et krav til en potensiell kjæreste da jeg traff han, at han måtte være allergifri :p:D

Hunden vår eeeelsker babyer, så hun får absolutt ikke slå seg helt løs (slikker de i ustoppelig i ansiktet), men hilse på, det får hun. Også vil jeg
helst ikke ha dyrehår der vi sover, men bortsett fra det er det kun normalt renhold her og hund og katt sover i sofaen og overalt ellers.

Dyrehold er vel kun positivt i forhold til helse, med mindre det er allergier selvsagt?

Det meste av forskning jeg har lest sier at dyrehold er svært positivt! Både for å forebygge fysisk sykdom, men også i forhold til at barn som vokser opp med dyr utvikler empati, blir mer ansvarsfulle og omsorgsfulle mm. :)
 
Det meste av forskning jeg har lest sier at dyrehold er svært positivt! Både for å forebygge fysisk sykdom, men også i forhold til at barn som vokser opp med dyr utvikler empati, blir mer ansvarsfulle og omsorgsfulle mm. :)


Ja, det stemmer nok! Tror det er utrolig sunt!
Les gjerne denne artikkelen fra Babyverden, om to bestevenner - en på fire bein, og en på to :)
 
Back
Topp