Hull i ørene på baby

Jeg syntes det er kjempesøtt med hull i ørene på små jenter, men jeg ville aldri i livet gjort det. Det er noe barnet må få bestemme selv.
Min jente tok når hun gikk i 3 kl. Hun angret og tok de ut etter noen dager. Hullene grodde fint og ble helt borte. I 5 klasse angret hun på at hun hadde angret seg og tok nye hull. Nå angrer hun på det igjen og vil ikke gå med øredobber.. Makan! Kunne ønske jeg bare hadde sagt nei til å begynne med og nektet henne dette frem til hun blir 15...
Det var jaggu mye frem og tilbake [emoji33]



Mi fikk da hun var 4 (ville ha det), og har vært såå stolt over øredobbene helt siden da.. Fikk selv da jeg var på den alderen.
Litt tidlig, egentlig. Men altså. Når man skal få noen piercet er det greit at de i det minste forstår hva som skal gjøres, og har en mulighet til å si nei. Synes jeg. Selv om hull i ørene gjerne gror igjen greit etterhvert...
Ville aldri tatt hull på en baby..
 
Jeg syntest ikke det er riktig!

Jeg fikk hull i ørene som 6 åring og jeg ba om det selv. Hadde vel betennelse mener jeg å huske men ellers grodde de greit.

Venter en liten jente selv og jeg kommer ikke til å gå med på hull i ørene før hun er i hvertfall i skolealder eller eldre, og det må være noe hun ønsker selv ikke minst!
 
Jeg synes ikke noe om det. Jeg tok hull i ørene da jeg var ca. 5 fordi jeg maste meg til det, og jeg tåler heller ikke å gå med øredobber i dag. En annen ting med hull i ørene som lite barn, er at ørene fremdeles gror masse, og da kan man ende med at hullene sitter utrolig langt nede på flippen, og at dette ikke ser særlig bra ut som eldre. Kjenner flere som fikk hull i ørene som barn som nå har sydd dem igjen og tatt på nytt, pga lave hull som "henger".
 
Nei vet du! Stakkars lille baby!
Det er hennes kropp, og jeg kan ikke begripe hvorfor du hun skal ha piercinger fordi DU synes det er søtt!
Sorry, men her må jeg nesten få si hva jeg mener!

Om hun selv ønsker det når hun har komt i skolealder er en ting, men å gjøre dette mot en forsvarsløs liten baby er faktisk grusomt! Hun skal selv måtte ønske hva hun vil ha gjort med kroppen sin, og det er hun ikke i stand til nå. Herregud, hun kom til verden for bare 6 mnd siden!! :(

I mine øyne er dette lovlig mishandling.... og det er MIN mening.
Samme gjelder også for eks omskjæring, det burde også være opp til den personen som eier kroppen, altså dem selv.

Vær så snill å la henne velge selv...
 
Vet om at noen gjør det så tidlig. Jeg personlig ville ikke gjort det.
 
Synes du ikke datteren din er pen nok som hun er?

Å modifisere kroppene til andre mennesker mot deres vilje er noe av det styggeste jeg vet om.
Signerer denne!

Vi legger ikke ut bilder av barna våre i sosiale medier av respekt for deres privatliv og personvern da vi vil at de skal få bestemme selv hva de ønsker å ha på nett om seg selv når de er gamle nok og modne nok til det. Vi har ikke døpt barna våre til tross for at vi begge er medlemmer av statskirken da vi vil at de fritt skal få velge trossamfunn (eller ikke) når de er gamle nok. Og på samme måte ville det aldri falle meg inn å skulle gjøre noen form for endringer på kroppene deres bare fordi jeg selv syntes det var pent (noe jeg ikke gjør).
 
Last edited:
Både fotografering og omskjering e meget irrelevant til denne saken, hold dere seriøse og innen for tema. Vil også si at « er ikke datteren din søt nok » fikk meg til å le godt. Vil tro det har ikke noe med utseende å gjøre, likedan som dine øredobber/ tatoveringer eller piercinger gjør deg til et vakrere menneske.
 
Både fotografering og omskjering e meget irrelevant til denne saken, hold dere seriøse og innen for tema. Vil også si at « er ikke datteren din søt nok » fikk meg til å le godt. Vil tro det har ikke noe med utseende å gjøre, likedan som dine øredobber/ tatoveringer eller piercinger gjør deg til et vakrere menneske.

Hvilken del var vanskelig å forstå? Det får ikke blitt mer relevant; man endrer en annens kropp uten deres samtykke.
Ikke noe med utseende å gjøre? Hva f*** tror du folk tar hull i ørene for da?
 
Hvilken del var vanskelig å forstå? Det får ikke blitt mer relevant; man endrer en annens kropp uten deres samtykke.
Ikke noe med utseende å gjøre? Hva f*** tror du folk tar hull i ørene for da?

Ingenting som er vanskelig å forstå, og det er det ei heller ingen som har sagt. Når du snakker om ting uten samtykke - så vil jeg tro at du ikke poster bilder av dine småtroll? Ikke klipper håret dems? For begge deler kan være mot deres egen vilje. Siden du er irrelevant, kan jeg og være det.

××
 
Ingenting som er vanskelig å forstå, og det er det ei heller ingen som har sagt. Når du snakker om ting uten samtykke - så vil jeg tro at du ikke poster bilder av dine småtroll? Ikke klipper håret dems? For begge deler kan være mot deres egen vilje. Siden du er irrelevant, kan jeg og være det.

××

Det er bare du som skriver irrelevante ting her... Jeg prøvde å gi deg sjansen til å få ting forklart, men fornektelse er min kryptonitt, så I'm out.
 
Last edited:
Eg syns det er søtt men vill ikje ja gjort det nær
De er så små.
Jenta me er 3 år og vill ej. Så Hon kommer ej få det før Hon spør efter det selc
 
Du kommer aldri til å finne en piercesjappe som tar hull i ørene på spedbarn, dette fordi det er seriøse arbeidere som vet om det emnet mer enn noen andre. Har hørt flere piercere beskrive det som et sadistisk overgrep mot små barn og at de ikke kan fatte hvordan frisører gjør dette, samtidig som de vet at frisører ikke er like seriøse i jobben sin som ekte erfarne piercere.

Etter seksuelt overgrep har jeg blitt ekstra nøye på grenser og respekt for andre står sterkere enn noe annet. Derfor vil fokuset mitt ofte innebære å lære mine barn at det er deres kropp og DE bestemmer over den. Det vil da også si at jeg ikke tar hull i ørene på min fremtidige datter bare fordi JEG syns det er pent eller fordi andre "maser" om det. Blir å lære henne at hun tar valg som innebærer kroppen og huden hennes selv. Hun får si ifra når hun føler hun har lyst til det så skal vi diskutere det da, men det blir senest skolealder. Uting er det hvertfall på spedbarn. Babyer er ikke leke dukker, men levende små skapninger uten språk å uttrykke ubehag med.
 
Du kommer aldri til å finne en piercesjappe som tar hull i ørene på spedbarn, dette fordi det er seriøse arbeidere som vet om det emnet mer enn noen andre. Har hørt flere piercere beskrive det som et sadistisk overgrep mot små barn og at de ikke kan fatte hvordan frisører gjør dette, samtidig som de vet at frisører ikke er like seriøse i jobben sin som ekte erfarne piercere.

Etter seksuelt overgrep har jeg blitt ekstra nøye på grenser og respekt for andre står sterkere enn noe annet. Derfor vil fokuset mitt ofte innebære å lære mine barn at det er deres kropp og DE bestemmer over den. Det vil da også si at jeg ikke tar hull i ørene på min fremtidige datter bare fordi JEG syns det er pent eller fordi andre "maser" om det. Blir å lære henne at hun tar valg som innebærer kroppen og huden hennes selv. Hun får si ifra når hun føler hun har lyst til det så skal vi diskutere det da, men det blir senest skolealder. Uting er det hvertfall på spedbarn. Babyer er ikke leke dukker, men levende små skapninger uten språk å uttrykke ubehag med.

Jeg er så hjertens enig! <3
Leit å høre at du har opplevd overgrep. Det gjør noe med en. Godt å høre at du tok noe positivt med deg ut av en forferdelig situasjon: Økt respekt for andre menneskers autonomi og kropp.

Akkurat det med å gjøre det på frisørsalongen er jo også helt fjernt, for de pistolene er bakteriebomber ut av en annen verden.
Det er en grunn til at man må være minst 16 år for å få pierce seg, og hull i ørene er faktisk piercing, men jeg tviler sterkt på at alle "barbie-mødrene" ville piercet barnets øyenbryn eller navle...
 
Back
Topp