Hostesaft

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Finnes det slimløsende hostesaft som er helt trygge for oss som ammer?
 
Var ikke det jeg spurte om.

Har noen andre noen erfaring? Kan også være reseptbelagte? Føler det er greit å vite hva som er trygt før jeg møter legen. Skal også spørre på trygg mammamedisin... men kanskje noen har brukt noe før?

Du fikk svar på det du spurte om. Ingen reseptbelagte er trygge når det reseptfrie ikke er det. Det sier seg selv. ;)
Det er ikke erfaringene det kommer an på, men hva som står i Felleskatalogen. Det er den legen og Tryggmammamedisin også forholder seg til, og du får ikke noe som ikke er trygt av legen. Saken er at ingen av de reseptfrie har noen bevist effekt. Det betyr ikke at du ikke kan ha en placeboeffekt, men det beror ene og alene på din opplevelse.
 
Du fikk svar på det du spurte om. Ingen reseptbelagte er trygge når det reseptfrie ikke er det. Det sier seg selv. ;)
Det er ikke erfaringene det kommer an på, men hva som står i Felleskatalogen. Det er den legen og Tryggmammamedisin også forholder seg til, og du får ikke noe som ikke er trygt av legen. Saken er at ingen av de reseptfrie har noen bevist effekt. Det betyr ikke at du ikke kan ha en placeboeffekt, men det beror ene og alene på din opplevelse.

Tryggmammamedisin forholder seg til Relis, som er langt mer liberale enn felleskatalogen. Felleskatalogen lister opp pakningsvedlegg, og er ingen sikker kilde på hva som er trygt og ikke, all den tid pakningsvedlegg sjelden oppdateres etter første gangs utgivelse av medisiner.
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Tryggmammamedisin forholder seg til Relis, som er langt mer liberale enn felleskatalogen. Felleskatalogen lister opp pakningsvedlegg, og er ingen sikker kilde på hva som er trygt og ikke, all den tid pakningsvedlegg sjelden oppdateres etter første gangs utgivelse av medisiner.

Den oppdateres etter SPC, og det samme gjør Relis, så det går fint å forholde seg til den. ;)
 
Den oppdateres etter SPC, og det samme gjør Relis, så det går fint å forholde seg til den. ;)
Da er det rart tryggmammamedisin har anbefalt meg å ikke bruke felleskatalogen.

Ikke mer enn en uke siden jeg snakket med de på telefon, på grunn av et legemiddel jeg i følge apotek og felleskatalog ikke kunne ta på grunn av graviditet, men som tryggmammamedisin anbefalte over det legemiddelet apoteket anbefalte meg som alternativ.
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Jeg har fått beskjed om å følge relis og tryggmammamedisin.no. Felleskatalogen sier at det meste er utrygt, bare for å være på den sikre siden. Dette har jeg fått beskjed om fra både leger og jordmødre :)

Har ikke hatt behov mens jeg har ammet, men fått beskjed om at jeg trygt kan bruke Solvipect under graviditeten ihvertfall.
 
Jeg har fått beskjed om å følge relis og tryggmammamedisin.no. Felleskatalogen sier at det meste er utrygt, bare for å være på den sikre siden.

Har ikke hatt behov mens jeg har ammet, men fått beskjed om at jeg trygt kan bruke Solvipect under graviditeten ihvertfall.

Bisolvon også.
 
Jeg har fått beskjed om å følge relis og tryggmammamedisin.no. Felleskatalogen sier at det meste er utrygt, bare for å være på den sikre siden. Dette har jeg fått beskjed om fra både leger og jordmødre :)

Har ikke hatt behov mens jeg har ammet, men fått beskjed om at jeg trygt kan bruke Solvipect under graviditeten ihvertfall.

Takk :)
 
Man velger selv hvilke risikoer man vil ta.
Det er samme instans som melder inn bivirkninger til både Relis og Felleskatalogen.
Uansett spiller det jo ingen rolle, da de ikke har noen virkning. :)
 
Man velger selv hvilke risikoer man vil ta.
Det er samme instans som melder inn bivirkninger til både Relis og Felleskatalogen.
Uansett spiller det jo ingen rolle, da de ikke har noen virkning. :)
Jeg velger ihvertfall å stole på helsepersonell fremfor tilfeldige personer på et forum :)
 
  • Liker
Reactions: Vbt

Som sagt, så forholder jeg meg til helsepersonellet, så om de du har vært i kontakt med sier noe annet enn de jeg har vært i kontakt med så får det så være ;)

Og selv om ting ikke er bevist, så betyr det ikke at det ikke fungerer.

Har det jeg trenger, ellers takk :)
 
Som sagt, så forholder jeg meg til helsepersonellet, så om de du har vært i kontakt med sier noe annet enn de jeg har vært i kontakt med så får det så være ;)

Og selv om ting ikke er bevist, så betyr det ikke at det ikke fungerer.

Har det jeg trenger, ellers takk :)

Alle forholder seg (skal forholde seg) til samme retningslinjer, så det er irrelevant hvem man er hos.
Remedier som beviselig ikke fungerer kan ha en placeboeffekt, det har jeg ikke benektet. Det kommer bare an på hvor lettpåvirkelig man er. :)
 
Alle forholder seg (skal forholde seg) til samme retningslinjer, så det er irrelevant hvem man er hos.
Remedier som beviselig ikke fungerer kan ha en placeboeffekt, det har jeg ikke benektet. Det kommer bare an på hvor lettpåvirkelig man er. :)
Det er ikke bevist at de fungerer, men det er heller ikke bevist at de ikke fungerer (mye av det) Men samme det, det har ikke noe med saken å gjøre.
Tydeligvis så har det noe å si hvem man er hos, utifra svar her. Ingen poeng i å diskutere dette noe videre :)
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Back
Topp