Hostesaft.

Linnsi86

Glad i forumet
Nok en natt med mye hosting og kav.
Vesla er syk igjen og da sover ingen.
Var på apoteket i dag og fant hostesaft,det stor dosering til voksen og barn over 1 år.
I kassen sa de at den ikke var anbefalt til barn under 6 år. Jeg har ikke gitt enda,men frister veldig, tenk om det hjelper og vi får sove i natt:) alle er så sliten og lei... ikke minst vesla..
Hva tenker dere? Bruker dere noe hostesaft? Tips?
 
Vi bruker stort sett ikke hostesaft nei, og det har to hovedgrunner;
- for det første sier alle kilder jeg har sjekket med (fastlege, barnelege, alt jeg finner på nett bl.a) at bruken av "vanlig" hostesaft ikke har noen dokumentert effekt. Det er langt på vei også min egen erfaring - kaldt vann har den samme effekten
- for det andre, men her kommer også en nyansering inn, er ikke all hoste helt lik. Den eneste hostemedisinen jeg har prøvd som har effekt er cosylan som er reseptbelagt. Men denne demper hosterefleksen, og skal derfor bare brukes på tørrhoste. Ved slimhoste bør man ikke dempe hosterefleksen, fordi denne hosten har som "mål" og få slimet opp. Og demper man hosterefleksen så forbli slimet i luftveien og det er ikke nødvendigvis så bra.

Og så helt til slutt - jeg må understreke at jeg ikke er helsepersonell, så jevnt over mener jeg at alt medisinsk man lurer på, bør man sjekke med helsepersonell. Står det at en eller annen reseptfri medisin ikke skal brukes sånn og sånn, og ikke på sånn og sånn alder så ville jeg heller ikke gjort det uten å høre med fastlege/legevakt/helsestasjon. Men min erfaring er i alle fall; respetfri hostesaft = ingen effekt.

God bedring til lille! Kjølig luft på soverommet, hodeenden hevet dersom mulig og kaldt vann er mine råd. Jeg har faktisk i de verste tilfellene lagt barna i sportsvogna om natten med selene på, halvt sittende. Da har jeg satt vognen inn på vårt soverom og helt inntil dobbeltsenga sånn at jeg har god "kontroll". Jeg har til og med en gang vurdert å ta med vogna og en madrass til meg selv ut på balkongen eller terrassen, men kom aldri så langt. (største hadde voldsomt store mandler og en fryktelig pust og hoste når hun var forkjøla, men det ble borte etter fjerning av mandlene)
 
Uff! Masse god bedring. Det eneste jeg har brukt til barna mine ift hoste, er Bisolvon. Men fra 2 år. Håper det går fort over hos dere!
 
Nok en natt med mye hosting og kav.
Vesla er syk igjen og da sover ingen.
Var på apoteket i dag og fant hostesaft,det stor dosering til voksen og barn over 1 år.
I kassen sa de at den ikke var anbefalt til barn under 6 år. Jeg har ikke gitt enda,men frister veldig, tenk om det hjelper og vi får sove i natt:) alle er så sliten og lei... ikke minst vesla..
Hva tenker dere? Bruker dere noe hostesaft? Tips?

Vi har en hoster i hus nå, og hostesaft fungerer bra! Kjøpte denne:
3c44edee69c0c9897a455dfd78c06096.jpg
 
Del en gul løk i to, og sett den inne på rommet i en skål med littebitt vann. Åpner slimhinnene, og er helt naturlig - kan fungere! Ellers kan en halv teskje honning før leggetid hjelpe på hosten (nei, det er ikke farlig så lenge barnet er over 12 mnd)

God bedring! :)
 
Back
Topp