Hormonspiral/koberspiral?

Sofiemor88

Glad i forumet
Hei

Jeg har født 3 barn vurdere å ta en lang pause ønsker ikke å sterilisere meg helt enda fordi kanskje ønsker mannen og meg en til noen år fram . Vi har 2 felles barn Jeg har et barn fra tidligere forhold.

Nå til det jeg lurer på: Hva er forsjellen på hormonspiral og koberspiral? Hvilken er best om man ønsker helt sikker beskyttelse mot graviditet ? har aldri brukt noe form for prevensjon stoler ikke helt på dem hørt fra andre har blitt gravid å så er det stress med å huske en pille håper på svar fra noen med erfaringer å hvordan det har funket for dem når i syklusen kan spiralen settes inn ?
 
Spialen kan settes inn når som helst i syklusen. Jeg valgte kobber spiral fordi jeg reagerer dårlig på hormoner. Nå vil jeg ta den ut igjen fordi jeg merker at den er der og synes den er plagsom. De sleste velger hormon spiral fordi da slipper man unna mens.
 
Spialen kan settes inn når som helst i syklusen. Jeg valgte kobber spiral fordi jeg reagerer dårlig på hormoner. Nå vil jeg ta den ut igjen fordi jeg merker at den er der og synes den er plagsom. De sleste velger hormon spiral fordi da slipper man unna mens.
Ok Takk for svar er det vondt å sette inn kobberspiral / hormonspiral ? Kan en ha sex kort tid etter insetting ? Er det samme pris på de begge ?
 
Hormonspiralen er en del dyrere enn kobberspiralen. Jeg hadde en del ubehag under og etter innsett, og blødning i en liten uke rett etterpå, og så sporadiske blødninger i noen måneder (hormonspiral).
 
Hormon spiralen høres da ut som akkurat den riktige for meg ønsker helst ingen blødning , regner med den også tar bort EL også ??? Håper bare at det går bra at ikke reagere på den har da tålt det meste så regner med det vil gå bra , er det sånn at den må fornyes ut etter noen år ?? Er det samme med kobber spiralen også ?
 
Jeg har og født 3 barn, men vi er ferdige så skal sette inn hormonspiralen Mirena neste uke. Har hatt den før og er fornøyd med den da den gav meg få bivirkninger :happy:Blødde litt til og fra i noen uker , og fikk mensen men mye mindre og ikke så vonde kramper som jeg tidligere har hatt. Kobberspiral har jeg ikke testet før :)
 
Jeg har og født 3 barn, men vi er ferdige så skal sette inn hormonspiralen Mirena neste uke. Har hatt den før og er fornøyd med den da den gav meg få bivirkninger :happy:Blødde litt til og fra i noen uker , og fikk mensen men mye mindre og ikke så vonde kramper som jeg tidligere har hatt. Kobberspiral har jeg ikke testet før :)
Må den fornyes ofte hormon spiralen ?
 
Hormonspiralen må fornyes etter fem år.

Jeg har snart hatt min et år, satte inn nesten halvannet år etter tredje fødsel, men hadde ikke fått igjen mens etter fødselen og har ikke blødd noe utover den første dagen da jeg satte den inn.

Vi skal ikke ha flere barn, men sterilisering er Ikke så aktuelt. Av meg er det u så fall vesentlig dyrere enn en spiral, billigere av ham, og en mye mindre operasjon. Men spiral er en fin løsning for oss, om ikke legen sier seg uenig satser jeg på å fornye om fem år og evt fem til om ikke overgangsalderen tar meg.
 
Finnes en hormonspiral som skal byttes etter 3 år også, så husk å sjekk hvilken av dem du får ;)
 
Mirena kan også gå tom for hormoner før det har gått fem år. Det gjorde den hos meg.
 
Hæ? Kan den den? :nailbiting: Åssen `fant` du ut av det? Ble du gravid?
Det kan nesten all prevensjon, fordi man har forskjellig "forbrenning" av hormoner, derfor anbefaler de blant annet å bytte pstav etter 2,5 år hos noen
 
Hæ? Kan den den? :nailbiting: Åssen `fant` du ut av det? Ble du gravid?
Etter rundt 3,5/4 år fikk jeg stadige småblødninger. Blødde daglig av og på. Legen min mente ved uttak at det kom av at den var tom for hormoner, og at kroppen forberedte seg på eggløsning og menstruasjon.

Ble ikke gravid, da en av bivirkningene av hormonspiralen som traff meg hardest var nedsatt sexlyst. Kombinert med blod, som eksen ikke var så keen på, ble det i praksis dødt sexliv over flere år.

Gikk over til p-ring etterpå, det fungerte supert.
 
Etter rundt 3,5/4 år fikk jeg stadige småblødninger. Blødde daglig av og på. Legen min mente ved uttak at det kom av at den var tom for hormoner, og at kroppen forberedte seg på eggløsning og menstruasjon.

Ble ikke gravid, da en av bivirkningene av hormonspiralen som traff meg hardest var nedsatt sexlyst. Kombinert med blod, som eksen ikke var så keen på, ble det i praksis dødt sexliv over flere år.

Gikk over til p-ring etterpå, det fungerte supert.
Okay, greit å være obs på :)
 
Hei

Jeg har født 3 barn vurdere å ta en lang pause ønsker ikke å sterilisere meg helt enda fordi kanskje ønsker mannen og meg en til noen år fram . Vi har 2 felles barn Jeg har et barn fra tidligere forhold.

Nå til det jeg lurer på: Hva er forsjellen på hormonspiral og koberspiral? Hvilken er best om man ønsker helt sikker beskyttelse mot graviditet ? har aldri brukt noe form for prevensjon stoler ikke helt på dem hørt fra andre har blitt gravid å så er det stress med å huske en pille håper på svar fra noen med erfaringer å hvordan det har funket for dem når i syklusen kan spiralen settes inn ?

Hei! Alle tilfeller er forskjellige og mange reagerer ulikt på de fleste prevensjoner. Men jeg har en herlig opplevelse med spiral.
Jeg satte inn hormonspiral på 12 ukers kontroll etter fødsel. Og jeg har ikke hatt en eneste blødning, ingen smerter, ingen bivirkninger. Eneste jeg fortsatt merker på kroppen er eggløsning hver mnd. Jeg kan virkelig anbefale dette.
Jeg har tidligere slitt med heavy pms og tunge menstrasjoner, og helt ærlig: sønnen min ble til fordi jeg glemte EN pille. Da hadde jeg gått på p-piller i over 15 år.

Forskjellen på hormon og kobber er kun at Hormonspiralen inneholder hormonet gestagen. Begge er laget av plast (den ene med koppertråd naturlig nok)

0-0,3% blir gravid på hormonspiral
1-0,7% blir gravid på kopperspiral.

Lykke til!
 
Back
Topp