Hormoner

FrøkenFryd81

Elsker forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2020
Er det vanskelig å få fastlege til å skrive ut crinone f eks? Kan de nok om sånt?
Må man til gyn for å få det??
Erfaringer??
[emoji4]
 
Har ingen erfaring med det, så tør ikke svare sikkert. Vil tro de fastlegene som har interesse og kunnskap om området vil skrive ut, mens resten vil henvis til gyn. Det er sikkert lurt å måle progesteron i lutealfasen for å se om det er grunn til å mistenke progesteronmangel før man starter opp. Det kan i hvertfall både fastlege og gyn klare...
 
Jeg fikk av gyn, hun pleide å gi det etter andre MA/sa. Tok ingen prøver av meg først.

Fikk du også Albyl-E? Jeg skal til kontroll etter cytotec i morgen. Er skikkelig nervøs. Både fordi jeg tror det er rester igjen som gjør at jeg bør ha en utskrapning, men at gyn vil påstå at de kommer ut ved neste mens... Men også fordi jeg ønsker å prøve både crinone og albyl-e. Ihvertfall albyl-e. Uten at jeg helt kan forklare hvorfor, så har jeg en mistanke om at blodtilstrømmingen min ikke er optimal. Men, jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere for gynekologen...
 
Fikk du også Albyl-E? Jeg skal til kontroll etter cytotec i morgen. Er skikkelig nervøs. Både fordi jeg tror det er rester igjen som gjør at jeg bør ha en utskrapning, men at gyn vil påstå at de kommer ut ved neste mens... Men også fordi jeg ønsker å prøve både crinone og albyl-e. Ihvertfall albyl-e. Uten at jeg helt kan forklare hvorfor, så har jeg en mistanke om at blodtilstrømmingen min ikke er optimal. Men, jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere for gynekologen...

Jeg skal til kontroll etter cytotec på torsdag! Veldig spent selv..
krysser fingre for oss [emoji8][emoji8][emoji8]
Skal spørre litt om det når jeg er der + be om resept
 
Fikk du også Albyl-E? Jeg skal til kontroll etter cytotec i morgen. Er skikkelig nervøs. Både fordi jeg tror det er rester igjen som gjør at jeg bør ha en utskrapning, men at gyn vil påstå at de kommer ut ved neste mens... Men også fordi jeg ønsker å prøve både crinone og albyl-e. Ihvertfall albyl-e. Uten at jeg helt kan forklare hvorfor, så har jeg en mistanke om at blodtilstrømmingen min ikke er optimal. Men, jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere for gynekologen...

Blør du mye enda?
Jeg fikk beskjed om at jeg hadde rester sist som det ikke ble gjort noe med, men det merket jeg aldri noe til.. hadde 2 x normal mens så ble jeg gravid på nytt!
 
Har ingen erfaring med det, så tør ikke svare sikkert. Vil tro de fastlegene som har interesse og kunnskap om området vil skrive ut, mens resten vil henvis til gyn. Det er sikkert lurt å måle progesteron i lutealfasen for å se om det er grunn til å mistenke progesteronmangel før man starter opp. Det kan i hvertfall både fastlege og gyn klare...

Har en mistanke om at fastlegen min kommer til å avfeie dette rimelig kjapt fordi jeg hadde et ukomplisert sv skap og fødsel for to år siden!
Men jeg har blitt eldre, 37 snart, og plutselig var alt komplisert og vanskelig..
Legen mener det handler om feil på fosteranlegget og uflaks, og ikke feil på meg!
 
Blør du mye enda?
Jeg fikk beskjed om at jeg hadde rester sist som det ikke ble gjort noe med, men det merket jeg aldri noe til.. hadde 2 x normal mens så ble jeg gravid på nytt!

Blør neste ikke nå, men det murrer en del. Har også en lei erfaring etter forrige MA. Da så alt bra ut på kontrollen, det som var ville komme ut ved neste mens, ble det sagt. Det gjorde det ikke. Masse kluss i lang tid før jeg til slutt måtte skrapes... Lykke til på torsdag. Høres ut som vi er i litt samme situasjon. Jeg fikk også et barn for ca 2 år siden, etter ett ukomplisert svangerskap. Og som deg har jeg blitt eldre siden sist. Vi får jo likevel håpe at det faktisk kun er uflaks, og at flaksen blir vår venn fremover. Men jeg ønsker likevel å gradere meg nå, og håper jeg får prøve albyl-e for sikkerhetsskyld. Virker jo som mange får det, men at praksisen er ulik.
 
Jeg var på utredning på mandag og fikk beskjed om å ta kontakt neste gang jeg blei gravid så jeg kunne få blodfortynnende eventuelt da. Progesteron-støtte av noe slag ble ikke nevnt, men jeg innbiller meg det kan hjelpe da jeg alltid mister rundt uke 5. Har snakket med svigermor som jobber på Ullevåll og hun snakket med en lege hos de som innimellom jobber på sykehuset jeg var på. Skal nå på resept på noe tabletter for Progesteron og Fragmin-sprøyter som jeg skal bruke fra positiv test. Usikker på hvor lenge og mye og sånt, men får mer info underveis. Min erfaring er at det er veldig varierende hvor lett man får hjelp og resept på sånne ting. Utifra det jeg har skjønt er det liten fare ved å ta det, så hvis man forhører seg med legen og forklarer bekymringene sinde så antar jeg at det burde være greit få til. Jeg er bare glad jeg har noe jeg kan prøve. Føles skremmende prøve igjen etter 3 SA, sliter litt med å tro at det "bare" er uflaks.
 
Fikk du også Albyl-E? Jeg skal til kontroll etter cytotec i morgen. Er skikkelig nervøs. Både fordi jeg tror det er rester igjen som gjør at jeg bør ha en utskrapning, men at gyn vil påstå at de kommer ut ved neste mens... Men også fordi jeg ønsker å prøve både crinone og albyl-e. Ihvertfall albyl-e. Uten at jeg helt kan forklare hvorfor, så har jeg en mistanke om at blodtilstrømmingen min ikke er optimal. Men, jeg vet ikke hvordan jeg skal argumentere for gynekologen...
Fikk ikke albyl-e, gyn mente jeg ikke trengte det fordi jeg hadde født før... forstår ikke helt det der men.
Neste gang skal jeg prøve det, skal kreve det.
Du kan si det er noe du har tro på og ønsker å prøve.
Jeg hadde litt rester igjenn etter første gang jeg hadde utskrapning, fikk da primolutt n jeg gikk på i ti dager, så kom mensen. Etter det blei alt bra og blei gravid i den syklusen. Har en følelse på at private gyn gir de tingene som crinone og albyl-e fortere enn de ikke private ( men bare noe jeg tror)
Lykke til i morgen, håper du har en grei gyn❤️
 
Back
Topp