Hjemmefødsel

M

Moderator Steffen

Guest
Er det noen her som har gjennomført hjemmefødsel? Eller som kunne tenke seg å prøve det? Hvorfor tenker/tenkte du at det var en god løsning for deg? Eller hva er det som gjør at det evt. ikke er aktuelt? :)
 
Jeg hadde et veldig lett og fint svangerskap og hadde veldig lyst til å prøve å føde hjemme. Mannen la ned veto og det ble fødsel på sykehuset. I ettertid er jeg glad for det da ting ikke hikk helt etter planen og det ble komplikasjoner under fødselen.
Om vi skal ha fler barn vil jeg derfor heller ikke være noen kandidat for hjemmefødsel.

Har venninner som har født hjemme og hatt fantastisk fine opplevelser med det :)
 
Jeg kunne tenkt meg det, men bor for det første for langt unna nærmeste sykehus (halvannen time), og så har mannen lagt ned veto. Har fem ukompliserte svangerskap og sykehusfødsler bak meg, men man har jo ingen garantier - da er det skummelt når man har så lang vei til sykehus.
 
Får ikke lov da hvert svangerskap er risiko etter vi mistet vår første datter :/ [emoji173] kan heller ikke føde på abc på Ullevål pga det
 
Det ser/høres jo veldig behagelig og "romantisk" ut, men jeg ville aldri tatt den risikoen når vi tross alt har muligheten til å føde på sykehuset.
30 min til nærmeste sykehus med bare veier og normal trafikk. Det er langt nok når det står om livet.
 
Nå er jeg veldig lite glad i husarbeid, så jeg er fornøyd med at begge er født på sykehus :p begge kunne vært født hjemme uten problemer, men det vet man ho først etterpå :)
 
Kunne nok gjort det hvis vi noen gang skal ha flere. Begge fødslene gikk over forventning. Faren er at vi ikke rekker sykehuset heller. Er litt langt. Får gjøre som i gamle dager og føde på gamlehjemmet hvis det skjer noe( legevakten med obs rom er på gamlehjemmet).
 
Jeg har egentlig veldig lyst til å føde hjemme i juli/august.
Mannen vil dessverre ikke det, siden han synes at det blir for lang reisevei til sykehuset om noe skulle skje. (50 min fra det nye huset)
Det kan hende at det blir fødsel i bilen i stedet da, jeg vet ikke om det er noe bedre. :p
 
Er det noen her som har gjennomført hjemmefødsel? Eller som kunne tenke seg å prøve det? Hvorfor tenker/tenkte du at det var en god løsning for deg? Eller hva er det som gjør at det evt. ikke er aktuelt? :)
Ikke lov pga hastekeisersnitt, ellers synes jeg det høres spennende ut.
 
Jeg fødte hjemme med nr 3.
Det var ikke planlagt, men jeg var forberedt på at det kunne skje pga min forhistorie med styrtfødsler.
Fra første ri til poden var ute gikk det 25 minutter. Det ble fødsel med to sovende barn, en engstelig mann og AMK på høytaler.
Ambulansen ankom 6 minutter etter fødselen med en lege som var smånervøs for morkaka fordi han ikke fikk jordmord med på bilen.
Når vi ankom føden for sjekk ble vi tatt i mot som superhelter [emoji23]
Jordmødrene var ekstatiske og ville ha alle detaljer og hele føden kom innom for å gratulere far med jobben.
Jeg er usikker på om det blir hjemmefødsel eller om jeg skal be om planlagt innsetting denne gang.
Men jeg må forbetede meg på at fjerdemann også kommer i rakettfart.
 
Begge mine er født hjemme. Hovedgrunnen var fordi jeg sliter med stress og angstfølelse når det kommer til å være på sykehus, og da ønsket jeg ikke å skulle gjennomføre noe så stort som å føde der. Mannen ønsket også hjemmefødsel da hans to yngste brødre ble født hjemme.
Begge fødslene var korte, intense og flotte fødsler uten komplikasjoner.
 
Fødte tredjemann hjemme i august. Var helt supert, utrolig godt å være hjemme. Jeg hadde en lang fødsel, viste seg at babyen var en liten stjernekikker, og er rimelig sikker på at jeg ville blitt påtvunget unødvendig intervering hadde jeg født på sykehuset. I stedenfor fikk kroppen jobbe seg gjennom riene og jenta kom ut i bassenget i stua (stjernekikker er ingen komplikasjon og så lenge riene er sterke så er det ingen grunn til å dra på sykehuset).

Følte meg trygg og ivaretatt. Hadde bak meg to uproblematiske fødsler fra før, bor 5 min unna sykehuset, og komplikasjoner kommer sjelden uten forvarsel.
 
Kunne ikke tenkt meg det, bor litt for langt unna sykehuset om det skulle oppstå komplikasjoner. Ville følt meg for utrygg, og jeg har også et risikosvangerskap nå på grunn av morkakesvikt i forrige svangerskap (som endte i dødfødsel, i 6 mnd).
 
Kunne ikke tenkt meg det, ville ikke følt meg trygg. Hadde heller ikke fått lov, etter to svært kompliserte fødsler fra før.
 
Fødte nummer tre hjemme, og skulle ønske jeg visste med om det alternativet med de andre to også. Var helt fantastisk! Jeg klarer ikke å slappe av på samme måte når jeg ikke er hjemme, så har reist tidlig hjem fra sykehuset med de to første. Å føde hjemme var så rolig og behagelig ( i den grad en fødsel kan være behagelig.) 15 minutter tilsykehuset. Hadde full tiltro stø jordmor, de tar ingen sjanser ogoverflytter til sykehus ved den minste tvil. P
 
Her er vi begge enige om hjemmefødsel neste gang. Ønsket det med førstemann også, men det er kun tilbud om hjemmefødsel til flergangsfødende her vi bor.
 
Jeg opplevde at jeg stresset veldig på sykehuset og at de var ekstremt opptatt av tiden. Kunne jeg ikke føde fortere liksom.. En av de største fordelene jeg ser med hjemmefødsel må være kjent jordmor og å bare kunne legge seg i sin egen seng etter babyen er født.
 
Hadde jeg vært synsk og visst at alt hadde gått greit, så ja. Men det er man ikke, så har faktisk følt meg trygg på sykehuset og bra er det da jeg har hatt 3 forskjellige fødsler :) Men ligger mye i at jeg rett og slett er redd for at noe skulle skjedd , men kudos til de som er trygge nok på å gjøre det hjemme:) Sikkert deilig bare kunne legge seg i sin egen seng etter fødsel og dusje på sitt eget bad :smug:
 
Jeg skjønner veldig godt det appelerende med det, veldig! Men, det er nok ikke noe for meg. Jeg følte meg veeldig godt ivaretatt og trygg på sykehuset når jeg fødte, de hadde god tid (nå gikk fødselen min såpass kjapp at ingen rakk å forlate oss heller da), og med en alvorlig rift som måtte opereres var det også greit å allerede være på plass på sykehuset. Er også generelt lite glad i husarbeid, så å kunne holde det meste av "klisset" der andre vasker det var og greit, hilsen lat :p Var letta for at jeg allerede var på sykehuset for igangsettelse når vannet gikk liksom, ville ikke hatt det i sofaen :p
 
Back
Topp