Hjelp

Bkno2118782

Første møte med forumet
Jeg er gravid. Har vært veldig usikker på å beholde dette barnet. Er enda usikker og redd..
Derfor jeg er det er pga at han som er faren har vært utro. Har vært et reint helvette med hun han var utro med. Med falsk profil, trusler osv osv.. Så det endte seg slik at jeg og barna flyttet ut. Ene barnet er hans. Vi ønsket jo å fortsette forholdet, men bodde hver for oss for å sjå hvordan det gikk osv. Her for noen uker siden fann jeg ut at jeg var gravid og var 8+2, snakket med han om om det for det er jo hans denne også, og han ville beholde det og alt skal ordne seg. Nå er jeg 15+4. Vi har hatt en del krangler om abort osv, å jeg som er usikker og redd fra før av så har jeg ikke tatt abort. Noe jeg egentlig ønsket.. aner ikke hvordan jeg skal gå frem til nav om dette heller, for fikk Overgangstønad fram til august i år. Har snakket med helsesøsteren om det at vi prøvde å få det til å gå men vi bodde på kversin plass. Det vart hun veldig glad for og sa vi måtte være åpen om det til nav ikke det vart noe tull med stønaden. Jeg skulle gjøre det men så oppdaget jeg at jeg var gravid med samme mann igjen og har berre blitt reddere så har ikke snakket med nav, hvordan kan jeg snakke med de? Hva kan jeg gjøre med forholdet? Stoler ikke på han lenger å det vet han og forstår det sier han. Alt er så ondt å rotete. Har noen tips og råd? Hilsen en fortvilet mamma
 
Tips og råd i forhold til hva? Penger? Har du jobbet får du foreldrepenger. Har du ikke jobbet får du ikke os penger siden du har mottat os med samme mann og venter ny med samme. Så da er det sosialen. I forhold til han? Ďu må se om du klarer å stole på han igjen ..
 
Om du ønsker gi beskjeder til nav, har de meldingstjeneste inne på ditt nav. Der kan du melde fra om endringer, spørre spm etc, for å ha ditt på det rene.
Ellers, så kan du også be om møte med din saksbehandler. Kan kanskje være greit det også..

Ang bf og deg.. Familievernkontoret? Få en tredjepart til å høre og komme med råd?

Prøv litt ulike instanser. Tror amathea også kan kontaktes for råd og støtte..
Lykke til, uansett!
 
Tips og råd i forhold til hva? Penger? Har du jobbet får du foreldrepenger. Har du ikke jobbet får du ikke os penger siden du har mottat os med samme mann og venter ny med samme. Så da er det sosialen. I forhold til han? Ďu må se om du klarer å stole på han igjen ..

"Sosialen" hører vel til på 90-talleyøt.. Sosialhjelp er en midlertidig ytelse, og nå med aktivitetskrav. Tror ikke man skal belage seg på å motta sosialhjelp over en lengre periode.
 
"Sosialen" hører vel til på 90-talleyøt.. Sosialhjelp er en midlertidig ytelse, og nå med aktivitetskrav. Tror ikke man skal belage seg på å motta sosialhjelp over en lengre periode.
Sosialen er fremdeles sosialen ;) er det det heter ;) så nei. Ja midlertidig ja, mange gå på sosialen i flere år ;) så stemmer nok ikke. Hvordan skal hun ellers få penger når hun ikke har krav på overgangsstønad mener du da? Bo på gaten med baby!?
 
Sosialen er fremdeles sosialen ;) er det det heter ;) så nei. Ja midlertidig ja, mange gå på sosialen i flere år ;) så stemmer nok ikke. Hvordan skal hun ellers få penger når hun ikke har krav på overgangsstønad mener du da? Bo på gaten med baby!?

Hvis du har lest det nye rundskrivet, så skal aktivitetsolikten for sosial- hjelpsmottagere settes strengere krav til. Nå jobber jeg med sosialtjenesteloven og sosial hjelp, og "å gå på sosialen" er vel slik noe som hører forhistorien til.

Dersom man ikke har andre rettigheter jfr folketrygdloven, kan nav sette vilkår om at du f eks skal registrere deg som arbeidssøker, og evt også delta på tiltak.

Dersom du ikke har rett på foreldrepenger, har du rett på engangsstønad.

Enkelte kommuner tilbyr boligsosial oppfølging, som også kan være en del av et aktivitetskrav.
 
Har gått på sosialen selv uten krav pga små barn, så sitter ikke å bare sier noe ;) Enhver sosial sak blir vurdert ettersom situasjonen! Ja for du mener engangstønaden holder i 1 år med utgifter? ;) jaja da bør du kanskje sette deg litt mer inn i det altså.. å ikke skrev jeg gå på sosialen heller ;) hun har jo selv ikke rettigheter på overgang da hun får med samme mann igjen og har mottat os! Men flott om det er kommet noe annet for foreldre som ikke har rett på fp eller os!
 
Hvis du har lest det nye rundskrivet, så skal aktivitetsolikten for sosial- hjelpsmottagere settes strengere krav til. Nå jobber jeg med sosialtjenesteloven og sosial hjelp, og "å gå på sosialen" er vel slik noe som hører forhistorien til.
Må bare skyte inn at jeg forbinder å gå på sosialen med at det er mye krav:p trodde det var i stedet for å 'gå på' jobb liksom. Kanskje fordi jeg er relativt ung?:p husker såvidt at det ikke alltid har hett nav!

Svar til trådstarter:
Ellers så skulle jeg også nevne engangsstønad som du har rett på hvis ikke du har rett på foreldrepenger. Om du så har så lite i mnd at dere ikke klarer dere (dersom os stoppes, som den tydeligvis skal vanligvis når du er gravid med samme mann), må det jo finnes ett eller annet du kan få.

Og hvordan du går fram med nav er å ringe de, snakke med en veileder og bare si alt som det er. :) jeg er kanskje naiv. Men det er faktisk jobben deres å veilede folk gjennom systemet. Og situasjonen deres er kanskje ganske sjelden men det må finnes en løsning på det og dere er helt sikker ikke de eneste dette har skjedd for heller.

Synes det høres ut som du er veldig i tvil om barnefaren fortsatt, og det er jo noe du må finne ut av alene og sammen med ham. Dessverre en av livets vanskelige ting:( og du er jo gravid, blir vel sjeldent enklere å sortere følelsene sine da.
Sikkert lurt å gå til hyppige samtaler med helsesøster, jordmor, lege, de du vil snakke med.:) Lykke til med alt. Du klarer dette!
 
Ville nok gått til samtaler sammen med barnefaren slik at en tredjepart kan hjelpe dere med å sortere tanker og følelser. Ting kan ordne seg, men om de ikke gjør det er det godt å kunne få hjelp på det psykiske plan videre også.
 
Back
Topp