Hjelp! Valg av dekningsgrad ved permisjon

Bollemage

Blir kjent med forumet
Hei!

Har prøvd å søke litt på forumet her om noen har vært borte i samme situasjon og hadde noen gode innspill, men kan ikke finne noe.

Jeg har termin i slutten av oktober og skal nå søke om permisjon og foreldrepenger. Saken er at jeg har et vikariat som går ut 31.12.18 og jeg har ikke fått noe videre etter dette. Synes dette med valg av dekningsgrad ved permisjon er vanskelig og lurer egentlig på hva som vil lønne seg for meg, i og med at jeg trolig ikke har noe jobb å gå tilbake til ved permisjonsslutt. Er jeg heldig har jeg fått ny jobb til da, men i tilfelle det ikke er tilfelle ønsker jeg jo å gjøre det som vil lønne seg mest. Tror dere det er å velge 80% dekningsgrad? Hva kan jeg evt gjøre om jeg ikke har jobb med permisjonsslutt? Må jeg melde meg som arbeidsledig og søke om dagpenger? Far (som har fast jobb) skal jo ha permisjonen sin etter meg. Kan vi risikere å «gå hjemme» begge to? For jeg kan vel ikke ta noe av hans permisjon etter den nye regelen?

Mulig jeg spør dumt nå, men merker at jeg ikke har hodet med meg om dagene og alt dette gjør meg ganske usikker og forvirret... [emoji28]
 
Om du ikke får jobb etter endt permisjon, så må du ta hele fellesperioden, da det er krav om aktivitet for mor for at far skal kunne ta mer enn fedrekvoten.
Så lenge han har opparbeidet seg rett, så får ikke du ta av hans uker.
Hans uker kan utsettes. Husk bare å søke om dette evnt. Hele permisjonen må taes før barnet er 3 år, eller før du går ut i en evnt ny permisjon.
Husk at om du ikke får jobb etter endt permisjon, og velger 80% dekning, så er grunnlaget ditt for utregning av dagpenger også tilsvarende lavere enn om du hadde valgt 100%
 
Du må ikke melde deg som arbeidsledig, dagpenger er en rett, men man må ikke søke om det. Og man skal være reell arbeidssøker for å ha den retten (dvs ha mulighet for barnepass etc)
 
Back
Topp