Hjelp, jeg blir alene!

Smågodt er digg

Flørter med forumet
Hei alle sammen.

Så sitter jeg her gravid, 3 mnd igjen til termin å vil ut av forholdet.

Jeg er alene med en skatt på 8 år, det har jeg vert helt siden jeg ble gravid med h*n, å det gikk kjempefint. MEN denne gang føler jeg alt blir veldig annerledes. Den gang måtte jeg ikke tenke på noe BF for han var ikke inni bildet. Jeg kjenner jeg blir stresset over hele situasjonen, å håper nå jeg kan bombandere dere med noen spørsmål..kansje noen har gått gjennom det samme..?


Jeg jobber fullt, eier eget hus og bil. Planen var å gå i kort permisjon med 100% utbetaling, pga 80% blir litt vel knapt. Men nå blir jeg alene, hvordan blir det da med permisjonen, å økonomien? BF bor en time unna, så jeg håper jeg kan overta hans permisjon frem til mini kan starte i bhg. Er dette mulig ?

Jeg var innom nav i dag til samtale, men fikk til svar at dette var ikke hennes beite så hun kunne ikke svare på noe:banghead: Så hu skulle lage en sak på det slik at de rette folka kunne ringe meg..så der får jeg vente i spenning.

Er det noen av dere som har vert i en slik situasjon ?
 
Hei, og velkommen i klubben. [emoji4] (På godt og vondt.)

Jeg har ikke like forutsetninger i det hele tatt, og ingen erfaring på området, men én ting vet jeg; Ja, du kan overta fars permisjon. Det fikk en venninne av meg selv om barnet var født mens de var samboere og barnet var 5 måneder gammelt.

Det er faktisk anbefalt kun dagsamvær noen timer med den andre forelderen enn den som har hovedomsorgen fram til barnet er ett år. Du kan lese mer om dette på help.no sine sider.

Økonomisk er det veldig mye å sette seg inn i, og situasjonsavhengig, så her får du nok best hjelp hos de som kan med foreldrepenger hos NAV. (Ellers går jeg ut i permisjon i morgen, så har sikkert flere svar om noen uker/måneder når det er skiklelig igang her.) Av andre støtteordninger er nok veldig mye likt som det var mesmd førstemann, etterhvert gradert etter hvor mye samvær far har. (Dobbel barnetrygd, småbarnstillegg, eventuell kontantstøtte, støtte til barnepass osv.)

Når det gjelder samvær og slike ting, er det familievernkontoret som er best å snakke med. Man er ikke nødt til å opprette noen sak eller mekling eller noe som helst. De fungerer også som rådgivere. [emoji4]

Håper det hjalp litt, i alle fall.
 
Jeg ville tatt 100% permisjon 80%utbetalt, du kan søke nav om overgangsstøtte så får du det itillegg til foreldre penger. Overgangstønaden er på 18200kr i mnd, men blir redusert med 40 øre per krone du tjener :) itillegg har du rett på dobbel barnetrygd og småbarnstillegg som er på rundt 2500kr totalt, pluss barnebidrag

Permisjonen til får overtar du, bare søk nav om det
 
Back
Topp