Hijab i barneskolen?

Jeg har eit arbeid som ikkje er tillatt til hijab og andre former for tildekking. Kva gjør dei da i slike tilfeller ?
 
Jeg synes det er mye annet som det er viktigere å ta tak i. Jenter i hijab kan godt komme fra gode og trygge hjem og ha det helt fint. Jenter uten hijab kan komme fra forferdelige hjem, og bli slått eller utsatt for psykisk vold, og undertrykkes. Og motsatt. Men det er ikke knyttet til hijab.

Det er litt symbolpolitikk når vi vil forby hijab. Det er et tøystykke som er veldig knyttet opp mot islam. Mange har følelser og meninger rundt det. Viktig å skille det fra det som er viktig. Som er at barn har det bra.

Bortsett fra det synes jeg det er helt ok å forby hijab på barneskoler, selv om jeg ville hatt det som en del av en kleskode/«uniform».

Men hijabforbud er ikke noen fanesak for meg. Det er så mye annet jeg synes er viktigere. Men akkurat som med tredeling av foreldrepermisjonen er dette noe som ikke koster politikerne en krone. Symbolpolitikk. Å gjøre ting som faktisk har effekt koster derimot noe. Som bedre oppfølging av barn, og da spesielt barn som har det vanskelig.

Jeg skulle ønske det var slike ting politikerne tok tak i, heller enn å diskutere symbolpolitikk.
 
Barn ønsker ofte å kle seg ut som foreldrene sine.

Er ikke imot.
Som voksen tar man jo sine egne valg uansett hva det enn gjelder.
 
Jeg syns man bør feie for sin egen dør før man begynner på andres kulturer og religioner. Islam er ikke verre enn andre religioner.
Man hører mer om ekstremister i media, men det er NOK av kristne ekstremister også.
Undertrykkelse burde bli forbudt, og det spiller ingen rolle om de som undertrykker bruker hijab eller om de er hvite nordmenn

Religionen i seg selv er kanskje ikke verre enn andre religioner sånn i utgangspunktet. Men det er den religionen med flest ekstremister.
 
Religionen i seg selv er kanskje ikke verre enn andre religioner sånn i utgangspunktet. Men det er den religionen med flest ekstremister.

Det kommer jo an på hvordan man tolker ordet ekstremist. For mange land f.eks i midtøsten vil USA være ekstremist mend USA selv for det meste anser seg som frigjørere og fredsskapere.
 
Det kommer jo an på hvordan man tolker ordet ekstremist. For mange land f.eks i midtøsten vil USA være ekstremist mend USA selv for det meste anser seg som frigjørere og fredsskapere.

Det handler ikke om religion, så det blir noe helt annet.

I bibelen står det mye som de fleste kristne tar avstand fra i dag. Men i enkelte miljøer er de ekstreme med å følge det som står uten å mene ble selv.
 
Har ikke problemer med at folk bruker hodeplagg. Men synes ikke barn bør bruke det, fordi de ikke skjønner poenget med hvorfor de må bruke det.

Om foreldrene er muslimske og har sin tro respekterer jeg på lik linje med kristendommen.
Men når barna vokser opp i Norge synes jeg de skal få ta sitt eget standpunkt i hva de vil ha på hodet eller ei. I Norge bestemmer vi selv.

Men det er jo ikke enkelt å vokse opp i en muslimsk familie om en selv ønsker å være norsk/ muslim på en gang.

Barn må støttes i å ta egne valg
 
Jeg har egentlig ikke tenkt at det er noe problem så lenge barna selv ønsker det. Kanskje de ønsker det for å se ut som sin mor eller tantene sine? I denne varmen vi har hatt i Norge har jeg sett barn i tights, langermede gensere og kjole over dette i tillegg til å ha på hijab. Hvordan er dette forsvarlig? «Man blir vant til det» er svaret når jeg spør hvorfor man har kledd barna med så mye i varmen. [emoji31] Jeg tenker derfor at jeg ikke syns hijab har noen plass på en barneskole å gjøre.
 
Back
Topp