Hijab i barneskolen?

Ser ikke problemet jeg heller.
 
Det spørs litt hvorfor de går med det. Jeg synes det er litt galt i de tilfellene barna blir tvunget, men jeg har vokst opp med mange som har fått velge og da synes jeg det er en fin ting.
 
Jeg liker det ikke, som muslim selv tror jeg ikke barn helt ned i første klasse forstår hvorfor vi bruker hijab og kommer til frivillig bruke den livet ut.

Har ei som begynner i første klasse selv og hun får bruke hijab om vi skal i moskeen eller her hjemme men ikke ute og da fordi hun er altfor ung til å skulle ta det valget og jeg mener at man ikke skal ta på og av hijab etter humør men at det skal være et godt gjennomtenkt valg
 
Både ja og nei. Selve hijaben er ikke noe problem, men er som hun over sier spørsmålet hvorvidt barnet skjønner bruken og gjør det frivillig. Tvang er ikke greit.

Men syns heller ikke noe om at andre enn seg selv skal diktere hva man kan og ikke kan gjøre/ha på i sånne tilfeller.
 
Synes ikke noe om det blant barn i de yngste trinnene. 6-7 trinn er mer innafor, da er de gamle nok til å ta avgjørelsen selv/ skjønner hvorfor de må bruke hijab.

Så en gang en jente i barnevogn..Kunne ikke være mer enn 3 år, hun hadde hijab. Synes det var trist å se.
Kan selvsagt være frivillig, at hun vil ha siden moren bruker hijab når hun går ut. Håper på sistnevnte..
 
Nei, jeg synes barn skal få slippe det. Det er altfor mange som blir tvunget til det, derfor synes jeg at de som har det frivillig også kan avstå, så får ungene bestemme selv når de blir voksne.
 
Er imot pga de samme tingene som shadow sier. Har sett 2 åringer med det og de aner hvertfall ikke hvorfor de bruker det.
 
Jeg liker det ikke, som muslim selv tror jeg ikke barn helt ned i første klasse forstår hvorfor vi bruker hijab og kommer til frivillig bruke den livet ut.

Har ei som begynner i første klasse selv og hun får bruke hijab om vi skal i moskeen eller her hjemme men ikke ute og da fordi hun er altfor ung til å skulle ta det valget og jeg mener at man ikke skal ta på og av hijab etter humør men at det skal være et godt gjennomtenkt valg

Flott å få innsikt fra noen som virkelig har peiling på temaet! :)
 
Er det ikke på en måte seksualisering også? Correct me if I'm wrong. :)
Vil ikke si det siden konseptet med hijab er så mye mer.

Men de som tar det på ungene ser kanskje på det som at de må beskytte de mot pedofile [emoji848]? Bare tanker siden jeg som sagt ikke liker det, vet det ofte er kulturen hvor de kommer fra som gjør at de tar på barn hijab
 
Nå skal jo i utgangspunktet ikke barn bruke det da, ingen av muslimene jeg kjenner lar barna gå med hodeplagg før de er voksne så jeg er for et forbud, absolutt
 
Jeg liker det ikke, som muslim selv tror jeg ikke barn helt ned i første klasse forstår hvorfor vi bruker hijab og kommer til frivillig bruke den livet ut.

Har ei som begynner i første klasse selv og hun får bruke hijab om vi skal i moskeen eller her hjemme men ikke ute og da fordi hun er altfor ung til å skulle ta det valget og jeg mener at man ikke skal ta på og av hijab etter humør men at det skal være et godt gjennomtenkt valg

Veldig enig med deg, ingen av de muslimske familiene jeg kjenner lar små barn ha hijab før de kam ta valget selv
 
Vil ikke si det siden konseptet med hijab er så mye mer.

Men de som tar det på ungene ser kanskje på det som at de må beskytte de mot pedofile [emoji848]? Bare tanker siden jeg som sagt ikke liker det, vet det ofte er kulturen hvor de kommer fra som gjør at de tar på barn hijab

Ja, har skjønt at mye kommer av kultur og ikke selve religionen. :) Bare leste en diskusjon om det en gang. At de får ha hijab når de er blitt "kvinner" og får mens osv.

Aldri sett små barn med hijab, i hvert fall ikke ungene til muslimene som jeg møter på jobb. (Barnehage) Kun sett mødrene og jentene fra rundt 12-13-ish. Og så er det en annen mor som ikke bruker hijab i det hele tatt.

Enig i at det ikke bør være tvang, men et bevisst valg.
 
Ja, har skjønt at mye kommer av kultur og ikke selve religionen. :) Bare leste en diskusjon om det en gang. At de får ha hijab når de er blitt "kvinner" og får mens osv.

Det stemmer, jeg føler derimot det blir feil da, for da føles det ut som om man bare kan tre på alle som har fått mens hijab uten at det er et valg barnet/tenåringen gjør samt at jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde likt om alle skulle vist når jeg begynte å få mensen.

Så vi her hjemme er ihvertfall veldig bevisst på at dette er barna sine valg, ikke noe vi kan presse på dem.
 
Back
Topp