Henvisning til Duo test - hvor tidlig?

Twinklestar

Blir kjent med forumet
Jeg er 37 år og vil være 38 ved termin så jeg ønsker å benytte meg av tilbudet om tidlig ultralyd/duotest. Jeg er i dag 6+3 og var hos legen og hadde håpet at jeg ville få henvisning fordi jeg ser for meg at det kan ta litt tid å bli innkalt. (Oslo) Men legen ville ha meg tilbake i slutten av uke 10 (9+5) eller begynnelsen av uke 11 (10+1) og mente at da hadde vi god tid til å sende henvisning. Har lest at blodprøvene kan tas fra 8 uker og ultralyd mellom uke 11 og 13, så jeg tenker at hvis hun skal sende en henvisning, og det eventuelt er litt ventetid og de skal sende innkalling pr brev så er det vel ikke så god tid? Hvor lang tid pleier det å ta fra man sender henvisning til man blir innkalt. Litt bekymret for at det skal bli for sent. Lurer også på om jeg skal ta kontakt med helsestasjonen for å sette opp time hos jordmor og i hvilken uke man pleier å bestille time til hos jordmor. Kan jordmor eventuelt henvise til duotest om jeg får time tidligere der?
På forhånd takk for tilbakemelding :)
 
Hei:)

Gratulerer masse!
Du har rett legen din burde ha henvist deg sist, for å kunne ta blodprøve i uke 8 og deretter Ultralyd i uke 11-12. Duo test ser på kombinasjonen av disse to. Så ta kontakt med legen igjen evt bestill time hos jordmor som også kan henvise deg:)

Det pleier ikke å ta lang tid før man blir innkalt, men tar det mer enn to uker fra henvisning blir sent så ring de og hør hva som har skjedd med henvisningen:)

Masse lykke til og håper legen din innser at en skal henvise tidlig:)
 
Back
Topp