Hentesett

asil

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Har dere tenkt på, og eventuelt bestemt dere for hentesett? Vanskelig altså.. Så utrolig mange fine!! Mottar gjerne tips! ;)

Vi skal bruke hentesettet fra jeg ble født [emoji5] hadde ikke klart å velge meg ut ett av alle de som finnes... spør foreldre om de har deres?

Vi fikk mange strikkesett fra min farmor til nr 1 og vi brukte det minste som hentesett. Det er i ull og varmt. Ble brukt i februar, men funker nok like bra i oktober [emoji1]

Edit: herregud jeg husker dårlig! Det var for stort, så vi dro hjem i ullundertøy inni bilstolpose [emoji23] ammetakå var visst på plass allerede da, kjekt jeg har bilder å sjekke [emoji23]

Last edited:
Jeg skal strikke nytt, de får sitt hentesett og det blir ikke brukt av de andre. Det er laget med vente spenningen og kjærlighet, trnker det e fint for de å ha til de selv får barn/blir voksne. Blir mye arving og spesielt til nr to og tre så fint med noe som er helt deres. Jeg lurte litt på det settet som heter hjem i kjærlighet på pinnene. Men usikker på om eg liker husene helt hehe må tenkes på

Mitt er så stort, sikkert 3-6 mnd str og i skikkelig klø-ull! Vi hadde et eget til storesøster, og synes det hadde vært hyggelig med eget til lillesøster også, så kan de begge velge å evt gjenbruke til egne barn uten å krangle om hvem som har og ikke har..:) Jeg kan for lite av alt som er fint i strikking (mønster, fletter osv) til å strikke selv. Så her er det enten venninne av meg eller svogers tante som strikker. Begge har spurt hva jeg vil ha ;)

ac62afb3dabd6444d80f1332f20989a1.png

Jeg har spurt bestemor om dette [emoji5]

Er det noen som har forslag til noen fine mønster av hentesett med sånn romper og jakke til (gjerne + lue og sokker også). Er til jente. Skal uansett være i sånn skittenrosa farge, så tror ikke folk misforstår da :knegg:

Min bestemor skal strikke hentesett til oss, så derfor skal jeg finne et fint mønster ti henne. Håpte å finne oppskrift på nett (enten kjøpe eller gratis) for et stykke til nærmeste garnbutikk. Men jeg har ikke særlig peiling på hvor jeg finner det :smiley-angelic006

Tror svigermor holder på å strikke noe som skal brukes som hentesett, men har ikke fått se bilde.

Innbiller meg at hentesett-tradisjonen er ganske gammel, jeg?:P
Før skulle de ha noe varmt på seg på vei hjem fra føden. Ikke alle hadde bil osv. Og det skulle hjemmelaget strikk var kanskje en gave eller litt ekstra fint og godt.

Jeg strikket et sett til førstemann som hun brukte, og som ene tantebarnet mitt brukte.
Tenker jeg bruker det igjen. Det er fint brukt, og syns det er kjekt jentene har brukt det samme:)

Et spesielt antrekk for den 5 min lange turen fra sykehuset og hjem? Kan de ikke bare ha vanlige klær? Sorry hvis jeg stiller dumme spørsmål nå :p :)

Det er vel bare en tradisjon i strikkeenasjonen Norge at noen strikker et fint sett til babyen som det har på seg første gang hjem fra sykehuset (og selvfølgelg fortsetter å bruke så lenge det passer etter det). Noen tvang er det ikke og det er selvfølgelig opp til dere hva dere ønsker at den lille skal ha på seg hjem fra sykehuset xsmile5

Det er vel bare en tradisjon i strikkeenasjonen Norge at noen strikker et fint sett til babyen som det har på seg første gang hjem fra sykehuset (og selvfølgelg fortsetter å bruke så lenge det passer etter det). Noen tvang er det ikke og det er selvfølgelig opp til dere hva dere ønsker at den lille skal ha på seg hjem fra sykehuset xsmile5

Ahh! Takk for svar :)

Er det noen som har forslag til noen fine mønster av hentesett med sånn romper og jakke til (gjerne + lue og sokker også). Er til jente. Skal uansett være i sånn skittenrosa farge, så tror ikke folk misforstår da :knegg:

Min bestemor skal strikke hentesett til oss, så derfor skal jeg finne et fint mønster ti henne. Håpte å finne oppskrift på nett (enten kjøpe eller gratis) for et stykke til nærmeste garnbutikk. Men jeg har ikke særlig peiling på hvor jeg finner det :smiley-angelic006
Strikker selv dette
fe83e2f229aa1d096f569613577581ff.jpg

Bare en annen farge og med fletter istedenfor perlestrikk i kantene ("jentevarianten").
Klumpelompe-hefte som eg har kopiert ifra.
Alle garnprodusentene har hefter med babystrikk, typisk er at du får se bilder, men for å kjøpe oppskrift må du også kjøpe garn. Sandnes garn har nettbutikk, mulig dale, falk, gjesdal også har. Klompelompe er eget, men kanskje tilgjengelig hos Sandnes garn.
Og ellers har drops garnstudio masse oppskrifter tilgjengelig gratis på nett, men synes ikke det var så fine hentesett der, men kan godt være du liker de ;)

Strikker selv dette

Bare en annen farge og med fletter istedenfor perlestrikk i kantene ("jentevarianten").
Alle garnprodusentene har hefter med babystrikk, typisk er at du får se bilder, men for å kjøpe oppskrift må du også kjøpe garn. Sandnes garn har nettbutikk, mulig dale, falk, gjesdal også har. Klompelompe er eget, men kanskje tilgjengelig hos Sandnes garn.
Og ellers har drops garnstudio masse oppskrifter tilgjengelig gratis på nett, men synes ikke det var så fine hentesett der, men kan godt være du liker de ;)
Jeg og! Flettemønster, jentevarianten :)

Strikker selv dette

Så fint det var! Pløyde så og si alle hefter for 6 år siden, men de har kanskje noen nye varianter nå? :) Har ei venninne som er så flink til å finne utenfor de store "merkene" også, men hun har større gutter så ingen konkrete sett å hente fra henne :-/

Et spesielt antrekk for den 5 min lange turen fra sykehuset og hjem? Kan de ikke bare ha vanlige klær? Sorry hvis jeg stiller dumme spørsmål nå [emoji14] :)
Jeg hadde heller aldri hørt om det før for noen uker siden. Er en gammel tradisjon vissnok. Ofte er det en av de kommende bestemødre som strikker eller så er det noe som har gått i arv. Er jo litt stas med den aller første reisen [emoji1] Selv om det bare er 5 min. Vi bor 5 min unna Ullevål, og kommende farmor strikker hentesett.

Back
Topp