Hente barn tidlig barnehagen

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Jeg blir gjentatte ganger så overrasket over hvor mange som henter barna kl 15.30-16 i barnehagen og har fulle jobber.

De levere gjerne 08.30 og henter kl. 15.30-16.

Jeg har en ikke fleksibel jobb, med verken mulighet til hjemmekontor eller jobbe kvelder.
Mannen har fleksibel jobb, men han kan drar tidligst fra jobb kl 16, så tar 45-50 min til bhg.

Jeg kan dra absolutt tidligst kl 16, og er i bhg 16.30-16.45.

De blir levert 07-07.30.
De er ofte de første som kommer, yngste er alltid den siste som blir hentet. Hos eldste er det kanskje 1-2 barn igjen.
Vi har ingen besteforeldre eller annen familie i nærheten.

Jeg forstår ikke hvordan andre løser det med full jobb. Har vi begge to helt feil arbeidsgiver?

(jeg har attpåtil ikke sjef for øyeblikket og jobber kun med folk uten barn..)
 
Hadde jeg fremdeles hvert i jobb, hadde jeg hvert ferdig kl 12.00, så kunne i teorien ha henta da.
Da hadde samboer levert når bhg åpner 06.45.

Mange jeg kjenner med barn i bhg, har gjort det sånn, om det er mulig, at en begynner tidlig og derfor kan hente tidlig, mens den andre begynner litt senere og tar morgenen hjemme og leverer litt senere ;)

Men her spille jo både yrke og arbeidsgiver inn og ikke noe man alltid kan velge eller planlegge.
 
Har lurt på dette selv. Men der jeg jobber handler det mye om hvor de jobber, tror jeg. Mange jobber i nærheten og noen går på skole og er ferdig halv tre. Halv fire er det kanskje mellom 5 og 3 igjen av 9.
Der ungene går er det flere foreldrene som pendler og veldig få går mellom 15 og 15.30.

Er mannen på jobb leverer jeg kl 7.15 og henter litt over 16... Er han hjemme eller de dagene jeg har fri leverer vi mellom 9 og 9:30 og henter mellom 15.30 og 16.

Tror kanskje flere og flere jobber redusert også?
 
Jeg er alltid blandt de første som leverer og siste som henter. Normaltsett så er dagen hans slik 7.45-15.45, men titt og stadig blir det litt senere henting.

Jeg har til en viss grad mulighet til å flekse og derfor jobbe 9-14.30/15.00. Men dette er tid jeg må jobbe inn, og ikke alltid like lett og jobbe det inn + at jeg har mer enn nok å gjøre den tiden.

Men jeg jobber under 5 min gange fra barnehagen og sparer mye tid på det. Er alene så alltid jeg som har henting og levering.
 
Her leverte mannen sent eller jeg å den andre hentet når de var ferdig på jobb.

Etterhvert reduserte jeg stilling også
For oss var det viktig med korte dager å dermed så ble det gjort sånn.
 
Et vennepar av meg har det sånn at faren jobber natt, så legger han seg å sove når han kommer hjem om morgenen. Mora leverer i barnehagen når hun drar hjemmefra og han henter ungen når han våkner.
Tidligere var han borte hele døgnet pga jobb så han byttet faktisk jobb for å kunne være med barnet sitt, men han tjener mer enn før også.
 
Vi er i samme situasjon som deg, HI, men har i tillegg over halvannen time pendlevei hver vei (og ingen besteforeldre osv osv).

Vi leverer kl 7 og tar toget. Pleide å hente rett før halv fem i begynnelsen (til og med for å få til det måtte jeg jobbe deltid og mannen jobbe hjemmefra noen dager da); men så fikk vi beskjed fra bhg om at det var for lange dager, vi MÅTTE hente før 16, helst rundt 15.30 når vi leverer 7 :(

Så da måtte jeg ned ytterligere, til 80% stilling, betale en vgs-elev 100kr/timen for å hente å være sammen med dattera vår i to timer til vi kom hjem en dag i uka, og mannen må jobbe hjemmefra tre dager i uka.

Så ja, vi henter rundt 15.30, senest 15.45 hver dag, fordi vi ikke har noe valg («pålagt» av barnehagen). Men merker også at det holder for henne med så lang dag i barnehagen, så vi må jo bare få det til.

det er tøft å være småbarnsforeldre i vår tid. Begge foreldre må jobbe fult for å ha råd til å betale ned boliglån (boliger har jo blitt kjempedyrt) osv. Før kunne man ha et helt Ok liv når én av foreldrene jobbet, en leilighet i Oslo kostet tilsvarende to årslønner.

Det er synd at det ikke investeres mer i småbarnsforeldre. Barnehage burde være gratis, og i tillegg byrden barnetrygden vært på flere tusen kroner per barn. Småbarnsforeldre er jo de som har dårligst råd, minst tid og overskudd, og må stresse og sove dårlig og det går jo utover barna!

/en liten utblåsning ;)
 
Jeg lurte på det samme i min barnehage, men det viste seg at de fleste på hans avdeling har fått småsøsken slik at en forelder er hjemme i permisjon, der blir de fleste på min sønns avdeling hetet 1430-15 (jeg hentet i den tida selv en gang fordi vi skulle på helsestasjonen, da var det fullt hentekaos :p ). Jeg måtte tilslutt spørre de i barnehagen hvordan min nesten alltid var av de siste barna en gang i høst, og de sa at det var veldig utypisk, de har måttet bemanne om siden det er så få barn igjen på slutten av dagen, og ofte ingen mellom 1615-1700, på de andre avdelingene er det flere barn til nærmere slutten av dagen da. Jeg jobber stort sett til 1530 og har 15-20 minutt å kjøre, så er stort sett inne på avdelingen litt før kl 16 (jeg går til vognskuret og henter vognpose etc før jeg går inn), jeg har litt uforutsigbar jobb og kan få plutselig overtid, men vi har en deal om at den med barnehagebarn evt førsteklassing stort sett slipper overtida, men vi rullerer sånn egentlig. Vi har ingen familie i nærheten som kan hente Jeg jobber kveld en gang i måneden ca, da må pappaen hente og da blir det rundt 1645, jeg leverer da 8 istedetfor 0730-0745 som jeg vanligvis leverer (pappaen reiser på jobb før barnehagen åpner). Jeg leverer da akkurat til 8 fordi min eeelsker å få spise frokost i barnehagen, og det er lettere med overganger etc da enn om vi leverer etter frokost og alle er igang med lek.

Siden så mange på avdelinga blir henta tidlig er det veldig rolig og koselig på slutten av dagen til de 2-3 barna som er igjen, så jeg prøver å ikke ha så dårlig samvittighet for at han ofte er blant de siste igjen. Og barnehagen sier det samme, min sønn elsker å få være med å bake brød til neste dag og lek på kjøkkenet slik de stort sett gjør på slutten av dagen
 
Jeg reduserte min stilling når vi fikk barn, for oss er det viktig at barna ikke har så lange dager, vi jobber også nære barnehagen med toppen 10 min resievei så vi er heldige der. Vi planla ting slik før vi fikk barn, så jeg kunne jobbe 50% første tiden etter permisjon også gå opp til 80% så ungene får en myk start og slipper lange dager [emoji5] vi velger jo selv hvordan vi vil leve tenker jeg, man MÅ ikke ha hus til 5mill og to nye biler. Ved å redusere litt på egen luksus kunne vi få mer tid med barna våre [emoji5] og til dere som sikkert kommer med «men alle kan ikke det» osv... vi jobber som lærere, ikke millionlønn, så man kommer langt med god planlegging.
 
Jeg reduserte min stilling når vi fikk barn, for oss er det viktig at barna ikke har så lange dager, vi jobber også nære barnehagen med toppen 10 min resievei så vi er heldige der. Vi planla ting slik før vi fikk barn, så jeg kunne jobbe 50% første tiden etter permisjon også gå opp til 80% så ungene får en myk start og slipper lange dager [emoji5] vi velger jo selv hvordan vi vil leve tenker jeg, man MÅ ikke ha hus til 5mill og to nye biler. Ved å redusere litt på egen luksus kunne vi få mer tid med barna våre [emoji5] og til dere som sikkert kommer med «men alle kan ikke det» osv... vi jobber som lærere, ikke millionlønn, så man kommer langt med god planlegging.

Jeg reduserte også stillingen min etter at vi fikk barn, så nå kan jeg levere senere, og hente tidlig. :) Jeg føler meg ekstremt heldig som har mulighet til dette. :) Man må prioritere litt annerledes, men gud som det er verdt det.

Hadde jeg ikke kunne redusert stillingen hadde barna våre vært i bhg. i 8.5 time hver dag.
 
Jeg reduserte også stillingen min etter at vi fikk barn, så nå kan jeg levere senere, og hente tidlig. :) Jeg føler meg ekstremt heldig som har mulighet til dette. :) Man må prioritere litt annerledes, men gud som det er verdt det.

Hadde jeg ikke kunne redusert stillingen hadde barna våre vært i bhg. i 8.5 time hver dag.

Absolutt verdt det ja, de er bare små en gang og med full jobb her hadde vi fått max 2 timer pr.dag med de minste og da skal man rekke å lage og spise middag, leke,stelle og legge. Det er jo umulig å få til[emoji20]
 
Er det ikke en makstid i barnehagen da?
Her leveres de engang mellom 9-10/11 og hentes 15.
Jeg stresser voldsomt når jeg må hente senere. Vi har valgt å jobbe motsatt av hverandre så en leverer og en henter som regel.
Som i dag begynte jeg på jobb klokken 05 og får da hentet barna 1430, mens mannen leverte, og som regel begynner han når jeg slutter. Da får barna litt kortere dager og det synes jeg er så viktig. Man får aldri denne tiden tilbake igjen, og det merket jeg godt da vi fikk ett skolebarn hvor mye mindre tid vi hadde.
Siden din mann har flexitid, kan ikke han begynner senere på dagen, slik at han kan levere :)
 
Jeg reduserte min stilling når vi fikk barn, for oss er det viktig at barna ikke har så lange dager, vi jobber også nære barnehagen med toppen 10 min resievei så vi er heldige der. Vi planla ting slik før vi fikk barn, så jeg kunne jobbe 50% første tiden etter permisjon også gå opp til 80% så ungene får en myk start og slipper lange dager [emoji5] vi velger jo selv hvordan vi vil leve tenker jeg, man MÅ ikke ha hus til 5mill og to nye biler. Ved å redusere litt på egen luksus kunne vi få mer tid med barna våre [emoji5] og til dere som sikkert kommer med «men alle kan ikke det» osv... vi jobber som lærere, ikke millionlønn, så man kommer langt med god planlegging.
Enig med deg
Jeg valgte å leve med mindre penger for den tiden med barna får man aldri igjen.
 
Våre barn har alltid hatt lange dager i bhg. Yngste nå ankommer bhg 07.15-07.30 og hentes enten av storebror 15.30 eller av oss 16.30-16.45. Men vi er påpasselig med å ha han hjemme på våre fridager etter vakt, så han får litt pause fra bhg også.
 
Jeg jobber ikke så mine blir levert og henter samtidig som de fleste barna. Mine blir lever kl 09 og hentes kl 15. Får jeg jobb noen gang ( nav er trege ang tiltak pga kroniske smerter) så blir de uansett hentet kl 15 siden min mann er ferdig på jobb kl 14. Han kan aldri levere dem i bhg siden han er på jobb 1.5 time før de åpner.
 
Jeg reduserte min stilling når vi fikk barn, for oss er det viktig at barna ikke har så lange dager, vi jobber også nære barnehagen med toppen 10 min resievei så vi er heldige der. Vi planla ting slik før vi fikk barn, så jeg kunne jobbe 50% første tiden etter permisjon også gå opp til 80% så ungene får en myk start og slipper lange dager [emoji5] vi velger jo selv hvordan vi vil leve tenker jeg, man MÅ ikke ha hus til 5mill og to nye biler. Ved å redusere litt på egen luksus kunne vi få mer tid med barna våre [emoji5] og til dere som sikkert kommer med «men alle kan ikke det» osv... vi jobber som lærere, ikke millionlønn, så man kommer langt med god planlegging.

Jeg synes dere er heldige som kan gjøre det slik, jeg skulle ønske vi kunne gjøre det samme. Vi har lange utdanninger, og etablerte oss forholdsvis sent, så vi har lite å gå på økonomisk. I tillegg har jeg jobbet noe 80% fordi jeg studerte ved siden av, og for å være ærlig merket jeg ikke forskjell på annet enn lønna, jeg hadde fortsatt like mye å gjøre. Vi ha heldigvis nokså fleksible jobber da, så vi prøver å ikke ha mer enn 8 timer i barnehagen. To/ tre dager i uka leverer vi rundt 7.35, henter mellom 15.15-15.45, og to/tre dager i uka leveres han mellom 8.00-9.00, og hentes 15.45-16.00.
 
Jeg synes dere er heldige som kan gjøre det slik, jeg skulle ønske vi kunne gjøre det samme. Vi har lange utdanninger, og etablerte oss forholdsvis sent, så vi har lite å gå på økonomisk. I tillegg har jeg jobbet noe 80% fordi jeg studerte ved siden av, og for å være ærlig merket jeg ikke forskjell på annet enn lønna, jeg hadde fortsatt like mye å gjøre. Vi ha heldigvis nokså fleksible jobber da, så vi prøver å ikke ha mer enn 8 timer i barnehagen. To/ tre dager i uka leverer vi rundt 7.35, henter mellom 15.15-15.45, og to/tre dager i uka leveres han mellom 8.00-9.00, og hentes 15.45-16.00.

Beklager men jeg ser ikke helt sammenligningen med sen etablering og muligheten innenfor redusert jobb?

Dette med arbeid vs prosent ser jeg helt klart, mannen skulle jobbe 50% mens han hadde pappaperm, det gikk på helsa løs, som lærer har man jo ansvaret uansett stillingsprosent så han jobbet i prinsippet 100% med halv lønn, han lærte heldigvis av sine feil da så denne gangen har han planlagt på en annen måte[emoji23]
 
Vi jobber i nærheten av bhg. Jeg leverer litt før 7 og begynner halv 8 på jobb. Samboer henter ca.15.15. Han jobber 7-15. Jobber jeg kveld, så får han enda kortere dager.
 
Absolutt verdt det ja, de er bare små en gang og med full jobb her hadde vi fått max 2 timer pr.dag med de minste og da skal man rekke å lage og spise middag, leke,stelle og legge. Det er jo umulig å få til[emoji20]

Sånn hadde det blitt her også, så jeg fant raskt ut at jeg ikke hadde kunnet leve på den måten. Jeg jobbet 100 % den lille tiden pappa’n var i permisjon, og jeg ble rett og slett deprimert av å se barna så lite. Både de og jeg setter SÅ pris på de ekstra timene hver dag.
 
Vi bor på landet og her hentes nesten alle innen en time før stenging:eek: vi henter sent bortsett fra når jeg er hjemme, jobber turnus. De fleste leverer sent også. Jeg tror at mange jobber redusert. Om de jobber i bygda har de vel kort kjøretur fra jobb. Også er det endel som er hjemmeværende. Da jeg var liten gjorde mamma og pappa ofte sånn at en begynte sent og en tidlig så de hentet oss tidligere.
 
Back
Topp