Hemorider etter fødsel

Oktober

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Hjelpes meg, etter fødselen føles det som jeg har født halve endetarmen på vranga, fryktelig vondt.
Vondt å sto, vondt å gå.

Dere som har født før, trekker det seg tilbake tror dere?
 
Ej måtte få stikkpillar og krem på sjukehuset..ring lege du visst du he komt heim å få en resept på stikkpiller eller far på apoteket å kjøp dej krem :)
 
Sniker fra desember, men jeg hadde dette etter første fødsel. Ta tak i det med en gang, stikkpiller og krem. Laktulose og masse vann for å holde avføringen myk. Gjerne svisker, pære og biola med linfrø også. Jeg tok ikke tak i det, da en fortalte meg at det kom til å gå tilbake. Det gjorde det ikke, fordi jeg fikk toalettvegring, noe som gjorde situasjonen forferdelig. Tok 8 mnd å få orden på systemet igjen. Denne gangen helgarderer jeg meg ved å forberede meg på det verste! God bedring og GRATULERER med den lille :D
 
Er de på utsiden eller inni? Dersom de er på utsiden må du dytte dem inn igjen, jo lengre de står ute jo vondere blir de :) Hvis de er store kan du kjøle dem med is før de presses inn (dersom du fortsatt er på barsel er mange jordmødre gode på dette, be om hjelp!). Hvis de er på innsiden er stikkpiller og evt smertestillende et godt alternativ.

Og pass på at du får i deg nok fiber og vann (og gjerne svisker og Duphalac) slik at avføringen er "best mulig" når den kommer igang igjen, og da blir minst mulig smertefull.

Edit: ser Fruktplukker akkurat kom meg i forkjøpet gitt ;)
 
De er utvendig og jeg har ikke fått ut noe enda

Men presse de inn igjen, grøss og gru.
Bør vel prøve så de ikke blir værre, for dette er ike godt. Føler de blir større når jeg står og går.
 
Jeg hadde en veldig vond hemorroide for en stund tilbake, utvendig. Smurte med hvetekimolje i ren desperasjon og opplevde at smertene forsvant asap, og hemorroiden ble borte ikke lenge etter;)
 
De er utvendig og jeg har ikke fått ut noe enda

Men presse de inn igjen, grøss og gru.
Bør vel prøve så de ikke blir værre, for dette er ike godt. Føler de blir større når jeg står og går.
Gro Nylander beskriver en god metode i boken sin "Mamma for første gang", skal se om jeg kan ta et bilde av metoden etterpå. Men i korte trekk går det ut på stå på alle fire i 20 minutters tid med stussen i været så hemoroidene får drenert seg mest mulig, gjerne mens du kjøler dem med is, før du dytter dem inn igjen.

Skjønner veldig godt at det ikke frister, men det blir mye mindre smertefult når du får dem inn :) Og som sagt, gjør det du kan for å få avføringen regelmessig og myk.

Edit: her er Nylander sine tips, hentet fra boken hennes "Mamma for første gang"

Råd mot ømme, ytre hemorider:
* Nedkjøling får dem til å skrumpe
* Salve og stikkpiller kan lindre noe
* en skikkelig kur kan gjøre underverker: Stumpen i været. legg på en pose med knust is. pass på at det ikke blir for kaldt, ha en klut/kompress mellom ispose og hud. Dytt hemoridene innenfor lukkemuskelen etter ca 20 minutter - og hold dem der.
* sitt minst mulig - det er bedre å gå, stå, ligge.
* plei fordøyelsen med grønt, grovt, surmelk og linfrø.
* unngå hard trykking på do - vent på tarmens signaler.
 
Last edited:
Gro Nylander beskriver en god metode i boken sin "Mamma for første gang", skal se om jeg kan ta et bilde av metoden etterpå. Men i korte trekk går det ut på stå på alle fire i 20 minutters tid med stussen i været så hemoroidene får drenert seg mest mulig, gjerne mens du kjøler dem med is, før du dytter dem inn igjen.

Skjønner veldig godt at det ikke frister, men det blir mye mindre smertefult når du får dem inn :) Og som sagt, gjør det du kan for å få avføringen regelmessig og myk.

Edit: her er Nylander sine tips, hentet fra boken hennes "Mamma for første gang"

Råd mot ømme, ytre hemorider:
* Nedkjøling får dem til å skrumpe
* Salve og stikkpiller kan lindre noe
* en skikkelig kur kan gjøre underverker: Stumpen i været. legg på en pose med knust is. pass på at det ikke blir for kaldt, ha en klut/kompress mellom ispose og hud. Dytt hemoridene innenfor lukkemuskelen etter ca 20 minutter - og hold dem der.
* sitt minst mulig - det er bedre å gå, stå, ligge.
* plei fordøyelsen med grønt, grovt, surmelk og linfrø.
* unngå hard trykking på do - vent på tarmens signaler.


Tusen hjertelig takk.
Nå tar jeg imot alt av råd, prøver på å trykke de inn igjen i morgen, alt er så mye værre når man er trøtt og sliten vet dere ;)
 
Tusen hjertelig takk.
Nå tar jeg imot alt av råd, prøver på å trykke de inn igjen i morgen, alt er så mye værre når man er trøtt og sliten vet dere ;)
Jeg bet meg merke i dette da jeg leste boken, vært plaget med det før (men aldri utenpå), så er forberedt på at det skjer haha! Fryktelig smertefult! Paracet en time før kan hjelpe litt og :) lykke til, håper det hjelper deg!

Og gratulerer så mye med lille jenta forresten :D
 
Jeg bet meg merke i dette da jeg leste boken, vært plaget med det før (men aldri utenpå), så er forberedt på at det skjer haha! Fryktelig smertefult! Paracet en time før kan hjelpe litt og :) lykke til, håper det hjelper deg!

Og gratulerer så mye med lille jenta forresten :D

Takk igjen :)

Den gode følelsen av å få til å tømme seg igjen, å hatt første forsøk på å jage den kjære tarmen hjem igjen :p
 
åh føler med deg. Har flere hemorider som jeg har fått i graviditeten og har gått på kur i to omganger, men de forsvinner ikke. Så regner med at de kommer til å bli endel verre igjen ved fødsel.. blæ.. er skikkelig vondt når de står i press.. så forstår at du ikke har det godt.. Håper de blir bedre fort!
 
Fått noen stikkpiller som skal avkjøle pluss salve, så håper dette virker.
 
Fått noen stikkpiller som skal avkjøle pluss salve, så håper dette virker.
Husker jeg hadde det sist, så føler med deg! Ser at du allerede har fått mange gode råd, og det er bra :) nå som du har fått salve, prøv å dytt dem inn før du tar på salve, evt rett etterpå. Min erfaring er at de krymper fortere da :) Lykke til!
 
Sniker fra september:) Fikk en utvendig hemoride rett etter fødsel, men legen på sykehuset sa at den forsvinner av seg selv. Men etter å ha lest dette blir jeg jo veldig i tvil. Høres ikke noe særlig ut å måtte dytte den inn heller;) men masse gode tips:D
 
Jeg fikk også problemer med hemorider etter fødsel. Smurte på noe krem som jeg fikk på sykehuset, men det som faktisk hjalp, etter råd fra jordmor, var omslag med honning :)
 
Jeg fikk også problemer med hemorider etter fødsel. Smurte på noe krem som jeg fikk på sykehuset, men det som faktisk hjalp, etter råd fra jordmor, var omslag med honning :)

Omslag som i klut med honning trykkt oppi? :O
 
Back
Topp