Hemoride

Klarforbaby

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
*Aprilbaby 2018*
Jeg pådro meg en ganske diger hemoroide under forrige fødsel - omtrent 1x3 cm. Den ble trombosert og skikkelig sprengt, men legen på mitt lokale legekontor ville ikke tømme den, så det måtte gå over av seg selv.

Nå er jeg gravid igjen, og har termin om to uker. De siste dagene har jeg merket at jeg har fått en hard, vond kul i baken, og tror derfor jeg har fått en trombosert hemoroide igjen - dog mye mindre. Jeg har fått sheriproct fra legen, men har forstått det slik at det egentlig ikke virker på tromboserte hemoroider.

Jeg fikk ødelagt begynnelsen av forrige barselsperiode bare på grunn av denne hemoroiden som holdt meg våken om natta, og som tok alt fokus om dagen. Og nå har jeg altså fått en ny, vond en FØR fødsel. Jeg gruer meg til tiden etter fødsel, og kjenner at jeg er skikkelig på vei til å bli deprimert. Jeg vet at fødsel vil gjøre vondt verre, og at jeg kommer til å ha store smerter i rompa i lang tid etter fødsel. Det tar all fokus bort fra denne tiden før fødsel, men også den lille babyen som skal komme til verden snart.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er allerede ganske vondt, og all ståing og sitting gjør det verre. Legen nekter å fjerne det koagulerte blodet, og psyken min blir bare verre og verre. Kjenner jeg er på vei inn i en depresjon hvor jeg ikke orker å gjøre noe. Har kort lunte med barna mine, og ser generelt mørkt på tiden fremover. Fra jordmor og lege får jeg bare til svar at dette er normalt, oga t det går over.. Men jeg klarer ikke stole på det. Når hemoroiden ble SÅ stor og vond sist, så kommer den sikkert til å bli enda værre denne gangen. Og vare lengre. Jeg orker det bare ikke.. Hva skal jeg gjøre?

Hilsen rådvill
 
Hei:)

Huf det er utrolig leit å høre at dette går så på beskosning av din psykiske heles om er vel så viktig som din fysiske. Jeg ville prøvd å få kontakt med sykehuset, hvis ikke legene eller jordmoren din kan ringe inn å få en time til deg for vurdering. Det er fødselslege som bude vurdert den, og vurdert risiko i forhold til om det er forsvarlig å tømme nå. evt om de også mener at det er det beste for å minske sannsynligheten for at den blir større under fødsel. Unnsett vil jordmor være veldig bevist under fødsel på å støtte og forebygge.

Det du kan gjøre som du trolig vet er å drikke rikelig sørge for at du ikke er forstoppet, fiberrik mat, rikelig med væske osv. Samt når det kommer i fødsel at riene skal gjøre jobben, at du skal trykke først helt på slutten hvis mulig

Det er stor sannsynlighet for at man få det igjen slik som deg, det betyr ikke at det trenger å bli like ikke.

Så ta kontakt med legen din en gang til fortell hvordan du har det psykisk og sprø om han han henvise deg til sykehuset:)
 
Back
Topp