Hemiplegi?

Timian

Elsker forumet
Jeg mistenker at det er noe unormalt med motorikken til datteren min. Hun er 4 måneder og har begynt å gripe etter ting, men hun bruker kun høyre hånd hvis jeg legger en pute på venstre arm. Når venstre arm er fri, bruker hun bare den, og strekker seg gjerne helt over mot høyre med den i stedet for å bruke høyre arm.

Dette, i kombinasjon med hypoksi i magen/asfyksi ved fødsel, gjør at jeg mistenker at noe er galt. Hvordan burde jeg gå fram nå? Hun er under utredning hos fysioterapeut pga. armen. Burde jeg prøve å få henvisning til ultralyd (bare ultralyd, ikke MRI) av hodet for å se om de kan se noe der?

Hvis det er noen her som har barn med CP/hemiplegi, hva var de første tegnene dere så?
Begynte dere å trene tidlig?
Prøver å ikke bli helt hysterisk her, men jeg vil gjerne vite om noe er galt så fort som mulig, så jeg kan hjelpe henne allerede nå.
 
Hei
Det viktigste er å få en diagnose. Da er det lettere p tilpasse trening. Mitt barn trengte mr, fikk diagnose når hun var ca 18 mnd. Cp spastisk dipligi. Send personal og melding hvis det er noe du lurer på noe.
 
Cp kan lett konstateres ved mr. De vil se "endtinger" i hjernen som ikke skal være der. Husk cp er ikke en sykdom som blir verre. Det er en "permanent skade" i hjernen.

Treningen tilrettelegges den enkelte sin skade og utfall. Dette for at man tidlig at mulig skal få trent på de utfallene som kommer i forbindelse med utviklingen.

Jobber selv innen fagfeltet og ser viktigheten av både generell og spesifikk trening for en positiv utvikling og at gapet fra en normal utvikling ikke blir for stor.
 
Cp kan lett konstateres ved mr. De vil se "endtinger" i hjernen som ikke skal være der. Husk cp er ikke en sykdom som blir verre. Det er en "permanent skade" i hjernen.

Treningen tilrettelegges den enkelte sin skade og utfall. Dette for at man tidlig at mulig skal få trent på de utfallene som kommer i forbindelse med utviklingen.

Jobber selv innen fagfeltet og ser viktigheten av både generell og spesifikk trening for en positiv utvikling og at gapet fra en normal utvikling ikke blir for stor.
Tusen takk for godt svar!
Lille skal utredes videre på sykehuset etterhvert, men fysioterapeuten tror faktisk nå at hun har Erb's parese, altså nerveskade. Vi er i gang med trening og ser store fremskritt.
 
Hvis det var asfyksi ved fødsel har dere kanskje et oppfølgingsprogram fra sykehuset? Eller var det ikke så alvorlig at hun var innlagt på nyfødt?
 
Hvis det var asfyksi ved fødsel har dere kanskje et oppfølgingsprogram fra sykehuset? Eller var det ikke så alvorlig at hun var innlagt på nyfødt?
Nei, hun kom seg veldig raskt, så var aldri snakk om noe ekstra oppfølging. Ser ut som de kanskje skulle undersøkt henne litt grundigere likevel nå da :p
 
Nei, hun kom seg veldig raskt, så var aldri snakk om noe ekstra oppfølging. Ser ut som de kanskje skulle undersøkt henne litt grundigere likevel nå da :p
Ikke alltid så lett å vite og det hender jo at alt ser fint og flott ut, og at det er ekstremt kortvarig, der og da, men at det kommer noe senere. Men ikke sikkert det kan bevises en sammenheng heller....
Håper du finner ut av dette.
 
Back
Topp