Helt nybegynner

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Hei!

Jeg har gått fra å være storrøyker og sofapotet til å være røykfri førstegangsmamma med lyst til å trene og leve sunt. Dessverre reagerer kroppen veldig på mine forsøk på å trene. Jeg begynte å gå lette turer da jeg sluttet å røyke, og fikk vondt i begge anklene og en skulder. Slitasjeskader, sa legen. Etter graviditeten føles kroppen sliten og treig, og jeg føler jeg begynner helt på nytt med alt. Jeg får fort vondt i føtter og ankler, tåkramper, vondt i korsryggen osv., og tror rett og slett det er kroppen som protesterer på forandringene (og at jeg begynner i en alder av 34), ikke at noe egentlig er galt. Hva slags trening bør jeg gi meg i kast med? Og hvordan kan jeg motivere meg selv til å komme forbi denne første fasen med vonter og svak vilje?

På forhånd takk for svar! :)

-Romle.
 
Hei!

Jeg har gått fra å være storrøyker og sofapotet til å være røykfri førstegangsmamma med lyst til å trene og leve sunt. Dessverre reagerer kroppen veldig på mine forsøk på å trene. Jeg begynte å gå lette turer da jeg sluttet å røyke, og fikk vondt i begge anklene og en skulder. Slitasjeskader, sa legen. Etter graviditeten føles kroppen sliten og treig, og jeg føler jeg begynner helt på nytt med alt. Jeg får fort vondt i føtter og ankler, tåkramper, vondt i korsryggen osv., og tror rett og slett det er kroppen som protesterer på forandringene (og at jeg begynner i en alder av 34), ikke at noe egentlig er galt. Hva slags trening bør jeg gi meg i kast med? Og hvordan kan jeg motivere meg selv til å komme forbi denne første fasen med vonter og svak vilje?

På forhånd takk for svar! :)

-Romle.

Først og fremst: HURRA! Å gi barnet ditt (og deg selv) en tobakksfri hverdag er bare GULL!
Jeg synes ikke du skal godta legens "slitasjeskader". dette må forklares - er det artose, elle rbare betennelse i sener - krev mer forklaring!
Det er flott å gå (GODE SKO!!), men suppler gjerne sykling (gjerne spinning), dans (funker bra hjemme), Lette styrkeøvelser og stretching. Husk å ha 1-2 "lofferundtipysjenheledagen-dager".
Så lenge man ammer er leddene litt mer ustabile, så gode sko er et must.
Du skriver: "etter graviditeten føles kroppen sliten og treig" - få sjekket stoffskiftet ditt (enkel blodprøve). Det er en del som går med uoppdagede stoffskifteforstyrrelser.
Husk også at et svangerskap er en jobb, man er ganske i "ørska" i barseltiden. Attpåtil har du slått opp med det du før kunne "trøste" deg med, ha som "selskap"- litt kjærlighetssorg kan manifester seg på mangt et vis. VÆR STOLT over å ha slått opp med røyken, hurra!
Sjekk også statusen på næringsstoffer som B12, jern, Vitamin D og litt fler hos legen!

Vennlig hilsen Kari

www.trimtram.no

Her finner du mine trim-DVD’er, også for gravide: http://powermusic.no/storefront.php?c1=206&c2=206

Bok om trening for mage & rygg : http://powermusic.no/storefront.php?pid=692

Bok med masse tips om mat og barn: http://powermusic.no/storefront.php?pid=978
 
Back
Topp