Helsekort for gravide

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
På det nye helsekortet for gravide skal en krysse av for om det var assistert befruktning. Hvorfor det egentlig? Er det noen grunn for helsepersonell du møter på vegen å vite akkurat det?
Merker jeg har ikke lyst at det skal bli krysset av i den ruten.
 
Slik jeg har forstått det så er ikke du pliktig til å oppgi at du har fått assistert befruktning.
Det fikk jeg hvertfall beskjed om på Klinikk hausken når jeg ble gravid. At jeg trengte ikke opplyse om det hvis jeg ikke ville.
Men jeg har alltid vært åpen om det da jeg syns det er bedre med åpenhet :)
 
Slik jeg har forstått det så er ikke du pliktig til å oppgi at du har fått assistert befruktning.
Det fikk jeg hvertfall beskjed om på Klinikk hausken når jeg ble gravid. At jeg trengte ikke opplyse om det hvis jeg ikke ville.
Men jeg har alltid vært åpen om det da jeg syns det er bedre med åpenhet :)

Okei. Fastlegen vet det, og jeg kommer til å si det til jordmor. Men ingen i familien som vet det, så vil slippe å måtte gjemme helsekortet :p
 
Jeg har helsekortet i en egen mappe sammen med alle andre papirer man får i forbindelse med graviditeten. Denne mappen ligger selvfølgelig ikke tilgjengelig på et sted der alle kan se det.
Men uansett, som det skrives over her er termin bestemt ved ivf og blir ikke korrigert. Det er vel så vidt jeg vet eneste grunnen til at det skal krysses av for ivf på helsekortet.
 
Det er fordi termin ikke blir korrigert ved oul ved ivf. Synes uansett ikke helsekortet er noe andre skal gå å glo i...
Skjønner ikke hva problemet er:eek: Må du la det ligge åpent for familien da?
Kanskje fordi min mor skal være med på svangerskapskontroll en gang eller to og sannsynligvis også oul. Derfor jeg spurte ;)
Jeg har helsekortet i en egen mappe sammen med alle andre papirer man får i forbindelse med graviditeten. Denne mappen ligger selvfølgelig ikke tilgjengelig på et sted der alle kan se det.
Men uansett, som det skrives over her er termin bestemt ved ivf og blir ikke korrigert. Det er vel så vidt jeg vet eneste grunnen til at det skal krysses av for ivf på helsekortet.
Det gjorde jeg også i forje svangerskap og det ligger selvsagt ikke åpent, var ikke det. Men okei, takk for svar.
 
Kanskje fordi min mor skal være med på svangerskapskontroll en gang eller to og sannsynligvis også oul. Derfor jeg spurte ;)

Det gjorde jeg også i forje svangerskap og det ligger selvsagt ikke åpent, var ikke det. Men okei, takk for svar.

Aha! Skjønner[emoji4]
Du kan jo evt. høre med JM/lege om det er noen grunn (utenom termin) til at det må krysses av. Hvis det ikke er det, kan du sikkert velge å ikke krysse av for ivf[emoji1]
 
Kanskje fordi min mor skal være med på svangerskapskontroll en gang eller to og sannsynligvis også oul. Derfor jeg spurte ;)

Det gjorde jeg også i forje svangerskap og det ligger selvsagt ikke åpent, var ikke det. Men okei, takk for svar.


På mine svangerskapskontroller har vi snakket lite /ingenting om ivf. De brukte dato for innsett for beregning av termin sammen med tallene til babys vekst. Dette var ved ultralyd uke 18. Det ble kommentert litt på uke 12 ultralyd. Kanskje unngå å ta henne med da? Hos jm har vi ikke pratet om det, men hun jobber jo på fertilitetsklinikken jeg har brukt.
 
Synes forøvrig det er mye unødvendig som skal stå på det helsekortet. Utdanningsnivå, tro og livsyn? Hvordan i all verden skal denne informasjonen være til nytte for jordmor, lege og fødeavdeling? Forstår heller ikke hvorfor de trenger stilling/yrke, om man har et belastende yrke så kan man vel ta opp dette på første samtale, og evt. få pratet om tilrettelegging der?
 
Vil legge til at ahus endret terminen min med en uke selv om jeg hadde ivf. Jeg protesterte men de ville ikke gå tilbake på det.

Jeg hadde ICSI på Ullevål. Der presiserte legen flere ganger at termin ikke kunne endres. Hun forberedte meg på at andre leger og jordmødre kunne komme til å ville endre termin, men da skulle jeg referere til henne og si at det ikke kunne gjøres nettopp pga ICSI. Man vet jo eksakt dato og nesten på minuttet når befruktning har skjedd![emoji2]
 
Jeg hadde ICSI på Ullevål. Der presiserte legen flere ganger at termin ikke kunne endres. Hun forberedte meg på at andre leger og jordmødre kunne komme til å ville endre termin, men da skulle jeg referere til henne og si at det ikke kunne gjøres nettopp pga ICSI. Man vet jo eksakt dato og nesten på minuttet når befruktning har skjedd![emoji2]

Jeg sa akkurat det du skriver, men det bryr ahus jeg tydeligvis ikke noe om. Jeg fødte i tillegg 4 uker før termin (vil da være prematur). Veide 2370 gram men Ahus sa de bestemte:banghead:
 
Jeg sa akkurat det du skriver, men det bryr ahus jeg tydeligvis ikke noe om. Jeg fødte i tillegg 4 uker før termin (vil da være prematur). Veide 2370 gram men Ahus sa de bestemte:banghead:

At det går an! Virker ikke akkurat helt velinformert de legene der! Tydelig at enkelte leger trenger litt opplæring på enkelte områder...
Håper alt er bra med dere nå <3
 
Vil legge til at ahus endret terminen min med en uke selv om jeg hadde ivf. Jeg protesterte men de ville ikke gå tilbake på det.
Så rart. Når jeg var på ahus var hun jordmoren veldig streng på at ved ivf skal ikke termin bli flyttet på.
 
Eg ble nylig flyttet :-/ men ble flyttet frem fra 12+3 til 13+1 da. Har også ICSI, men Frysforsøk denne gang, fikk satt inn 2 dagers (som ble tre dagers ved innsett den 14 mars) hadde regnet meg frem til termin 6 des, men ny termin e 1 des.
 
Det er vel krysset av både for ordinær ultralyd og for medisinsk fødselsregister, som holder oversikt over statistikk og fødsler. (Det er også en grunn for en del annen rar informasjon på skjemaet.) Jeg synes og det er viktig at det står i helseinformasjonen til min sønn og at han senere vet det selv og. Det forskes jo mye på om assistert befruktning kan øke risikoen for noen sykdommer hos både mor og barn, så da synes jeg at det er viktig at det er kjent i både min og hans journal.

Det ble snakket om IVF på min OUL siden termindato ikke endres. Så kanskje du heller skulle betalt for en privat ultralyd moren din kan være med på, hvor de ikke trenger å vite det? [emoji4]

Og til dere som opplever at termindato blir endret ved OUL: Send skriftlig klage og vis til nasjonale retningslinjer som sier at termindato skal settes utfra befruktning ved assistert befruktning.

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

"Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet."

Uttaksdagen skal settes som 2+0 (dag 14) eller ved fryseforsøk skal innsettdagen settes som 2+2 (dag 16). Så er det litt ulikt om de opererer med svangerskapslengde 40+2 eller 40+3, men termin skal ikke endres ved OUL når man har hatt IVF. Veilederen er fra februar 2014, så nå burde jo de fleste behandlere snart kjenne til den. [emoji58]
 
Ingen fortalte meg at terminen ikke skulle flyttes ved ivf...hadde ikke kjempestor betydning i og for seg da men. 1. termin var 4. nov, og den ble flyttet til 31. okt på oul. Frøkna kom midt imellom 2. nov.
 
Når jeg spurte riksen når terminen min var, så fikk jeg en midlertidlig termin og beskjed om at den terminen jeg skulle forholde meg til, var den jeg fikk ved oul. IVF på riksen og oul på sykehuset jeg tilhører. Ble flytta en dag tilbake.
 
Back
Topp