Helg og barn

  • Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Nå er det jo både helg og ferie for mange. Hvordan greier dere underholde barna? Hvilke aktiviteter har dere når dere er hjemme? Og hvor gamle er barna?

Trenger inspirasjon!
 
Jeg er ikke i barneunderholdningsbransjen [emoji23] Vi gjør ting sammen vi alle liker eller som ungene liker. Alt mulig. Vi har jo leker og aktiviteter hjemme, så da får vi mer tid til å bruke det. Eller drar på forskjellige ting som å gå en tur i byen og ta en lunsj eller dra å bade. Sykkeltur eller møte venner med barn. Så er det sånne ting nå som åpen gård og sånne ting.
 
Vi har fått valp. Er underholdning i det [emoji14] Men vi spiller en del brettspill også [emoji1] Ticket to ride er favoritten i hus [emoji111]
 
I dag skal vi på åpen gård, så vil ungene på senteret og spise. Ellers er det bading, ballspill, se på noe, besøke venner o.l. Hjemme har vi volleyballnett, smashball og spill som badminton, darts, bowling o.l.
 
Eldste er veldig opptatt av å være ute med vennene sine for tiden.. :p
Minstemann er jeg gjerne med ute og leker på en lekeplass, hopper på trampoline, drar på bading eller besøksgårder :) Har selvfølgelig med eldste også hvis hun vil da! :)
 
Her har vi ferie. Det er fantastisk vær, så vi er MYE ute. :) Vi bader, har vannkrig, spiller fotball, hopper på trampoline, leker i sandkassa, går turer i skogen +++ I går hadde vi piratfest (det var stas), neste uke blir det discodag og Bjørneparken. Storebror har også bursdag neste uke, blir 4 år. :)
 
Hageleker som ringspill, cricket, kubb

Hoppe på trampolina sammen

Tegne med kritt.. div tegninger, eller paradis for så å hoppe den

Bade

Sykkeltur til stranda hvor vi pakker med lunsj, bader og tilbringer dagen der.

Sykkeltur hvor vi sykler til en kiosk og kjøper is eller bare sykler oss en runde

Stolpejakt

Har besøk av eldstes venner eller finner på ting med yngstes venner og familien deres.. eller venner med barn

Drar på bondegård

Gå en tur i byen og spise lunsj

Gå på oppdagelsestur i skogen

Hmmm.. det jeg kom på i farten [emoji848]
 
Må det skje noe (les:underholdes) hele tiden?
Nei! Syns det er blitt et voldsomt press på at skal man være god mor i dag, så må barna underholdes fra morgen til kveld. Klart vi er aktiv med barna og med på lek og spill innimellom, men mine må faktisk underholde seg selv også. Nå har jeg 3 barn da, så de har jo noen å leke med uansett egentlig, men vi voksne er ikke med i aktivitet hele tiden. Det tror jeg heller ikke barn har godt av.
 
Nå er det jo både helg og ferie for mange. Hvordan greier dere underholde barna? Hvilke aktiviteter har dere når dere er hjemme? Og hvor gamle er barna?

Trenger inspirasjon!
Mi er 11. Vanligvis når jeg ikke er høygravid er vi i helgene på sykkeltur, tur i skog og mark med piknik, besøker familie, spiller brettspill, drar på bowling eller i svømmehallen, baker, har filmkveld, jobber i hagen sammen o.l
 
Kverulering. Så jeg avslutter her.
Nei jeg lurte oppriktig på det, jeg synes det er fint å få tips til hva man kan gjøre, uten at det betyr jeg underholder hele tiden :)
Jeg synes nemlig jeg oftest hører at barn må lære å kjede seg osv
 
Når jeg hører "underholde barna",så tenker jeg at jeg må sette i gang lek (alt fra Barbie til Lego til tegning til klosser),pluss leke med barna på lekeplassen (være deltagende i sandkassa,disse sammen m.m), og la barna være med på alt jeg gjør (alt fra å vaske klær til å lage mat). Fra morgen til kveld.

Sånn er det ikke hos meg. Jo,jeg leker med dem,ja,de lager mat sammen med meg,ja,vi går på turer sammen. Men ikke hele tiden.

Vi er i samme hus,gjør litt hvert vårt,er sammen litt. Barna har egne rom,og er flinke til å leke der inne. Vi kan være inne halve dagen uten å ha gjort noe spesielt,de har lekt og jeg har lest ei bok,f.eks. For oss er det nok. Det trenger ikke skje noe hele tiden.
Og spesielt nå i ferien! Da roer vi hvertfall ned når vi er hjemme! Alle trenger det,både barn og voksne.
 
Nei jeg lurte oppriktig på det, jeg synes det er fint å få tips til hva man kan gjøre, uten at det betyr jeg underholder hele tiden :)
Jeg synes nemlig jeg oftest hører at barn må lære å kjede seg osv
Her var det veldig varmt igår, da fant jeg frem en stor kasse med Brio togbane i kjelleren som egentlig var ryddet vekk.
Så jeg la til rette for lek, men ungene koste seg den neste timen uten mer innblanding fra meg :)
 
Nå har jeg to små da (1 og 3 år), men vi har en innbytterkasse med leker. De får et visst antall leker, og når vi merker de begynner å bli lei, bytter vi lekene ut med noe annet. Ellers er jeg litt enig med de over her, jeg lar dem få leke og finne litt ut av ting selv uten at jeg nødvendigvis blander meg inn. Men her er jo alt spennende enda, så er både heldig og uheldig der ;) Nå går det i ball-lek med dem begge, og når jeg ikke blander meg ser jeg at storesøster forsøker å leke med lillebror, og tar frem putte-kassen, ball, dukker, puslespill, biler og traktorer og forsøker så godt hun kan å skaffe seg en lekekamerat ;) Er alltid tilstede med dem, men storesøster farter rundt som hun vil på terassen og i gresset.
 
Back
Topp