HCG

Tøysetulla81

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg tok blodprøver i går, bla HCG..

Ser på nett og her at det er vanlig å ta to prøver, for å måle stigning.. legen min sa ingenting om dette? Skulle bare måle en gang og se om verdiene samsvarte m antall uker jeg var.. [emoji51]
 
En enkelt hcg-verdi har begrenset verdi. Det er doblingstiden/forskjellen mellom to prøver som gir svar på om det er normal stigning og som sådan kan gi indikasjon på om det kan gå bra.
 
Dette er vel noe legene gjør om det er indikasjoner på at det ikke går bra? Legen min tok prøve - ga meg svar på hvor langt han trodde jeg var på vei ut ifra prøvene, og sa: «ses i uke 12» [emoji23] dette var i uke 5 av svangerskapet mitt ;p
 
Det er egentlig ikke vanlig å måle hcg vil jeg si.
Det er er noe man ofte ber om hvis man mistenker at noe er galt og da gjerne på noen som har en lang historie med spontan aborter.
Leger flest holder seg til et minimum for det koster litt hvis alle skal begynne å testes for alt mulig :)
 
Legen min sa heller ikke noe om to målinger.det ba han først om når jeg fikk resultatet etter første, og det var veldig høyt :) Han sa da at det var en helt fin måling, og ingen mistanker om at noe var galt, men ønsket å se at det steig :) Er bare å spør om du skal ta ny prøve når du får resultatet ditt så ser du hva de sier :)
 
Ofte tar man to målinger for å se om HCG øker eller synker. Dette for å se om man aborterer. Jeg har blødd i to uker men det er for tidlig for UL, derfor tar jeg to målinger med en dags mellomrom. Hvis jeg fortsatt er gravid vil verdien ha fordoblet seg, hvis ikke vil den synke eller ikke øke like mye.

Man skal også være obs på at alle produserer ulik mengde med hcg slik at du kan få ett misvisende resultat utifra prøven. Dette forklarte min gynekolog meg i går. Det er ikke verdien man ser etter men økningen. Håper dette var forståelig :)
 
Back
Topp