Hav av babynest...

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Dere som skal eller har hatt før... hva skal man velge?
Jeg leste en artikkel der det sto at man ikke måtte velge en som er for myk for da kunne det være fare for krybbedød..

Dere som har hatt før, hvem valgte dere? Er dere fornøyd?
 
Spiller ingen rolle. Det skal uansett ikke brukes i seng, eller uten oppsyn. Velg et du liker utseendet på.
 
Vi har kjøpt det nye fra Voksi. Det er testet og godkjent på alle mulige slags tester, inkludert luftgjennomstrømning. :)
 
Dette er noe nytt siden sist jeg gikk gravid , hehe..
Ser det er veldig populært . Men hva er egentlig forskjell på babynest og feks en mosekurv?
Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe eller ikke.
Har jo og vogge :p
 
Hvor står det?

Landsforeningen for Uventet Barnedød sier følgende:

Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen.

Vi brukte babyens til lillesøster sist og det var redningen for oss. Hun lå i det på sofaen etc men også oppi bedside crib på natten eller når vi samsov. Brukte ikke sengekant, da LUB fraråder dette. Syns bedside i vår seng var mye tryggere enn å ha henne oppi senga ved siden av meg. Tenker at det gir mye dårligere luftgjennomstrømning enn når hun kom litt opp fra vår madrass. :)
 
Landsforeningen for Uventet Barnedød sier følgende:

Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen.

Vi brukte babyens til lillesøster sist og det var redningen for oss. Hun lå i det på sofaen etc men også oppi bedside crib på natten eller når vi samsov. Brukte ikke sengekant, da LUB fraråder dette. Syns bedside i vår seng var mye tryggere enn å ha henne oppi senga ved siden av meg. Tenker at det gir mye dårligere luftgjennomstrømning enn når hun kom litt opp fra vår madrass. :)

Det har jeg lest. Og jeg forstår det slik at grunnen er kvelningsfaren, at baby skal bli liggende inn til kanten og ikke få puste. Det er lite aktuelt på mitt babynest, da baby sitt hode ikke blir liggende inn til noen kant.

Hvem har oppsyn med barnet 24/7? Det er forøvrig også en fare forbundet med dyne og koseklut (av samme grunn som sengekant og babynest), men man bruker det fordiom. Ihvertfall dyne.
 
Det har jeg lest. Og jeg forstår det slik at grunnen er kvelningsfaren, at baby skal bli liggende inn til kanten og ikke få puste. Det er lite aktuelt på mitt babynest, da baby sitt hode ikke blir liggende inn til noen kant.

Hvem har oppsyn med barnet 24/7? Det er forøvrig også en fare forbundet med dyne og koseklut (av samme grunn som sengekant og babynest), men man bruker det fordiom. Ihvertfall dyne.

Ja, helt enig med deg. Vognbag er jo også mye tettere enn et babynest, særlig med kalesjen opp.

Vi har aldri hverken kosekluter, bamser eller sånt oppi senga. Og ikke sengekant.
 
Jeg har kjøpt ett fra Vida's babynest som var på salg for et par uker siden(på morsdagen), og som jeg synes var fint. Det er ikke så veldig mykt egentlig. Vi kommer uansett kun til å bruke babynestet på dagtid og under oppsyn, så er ikke veldig bekymret for krybbedød.
 
Spiller ingen rolle. Det skal uansett ikke brukes i seng, eller uten oppsyn. Velg et du liker utseendet på.
Det er det det sto i artikkelen jeg leste, at de er supre å bruke til å overføre i egen seng. Slik at sengen blir mindre og tryggere. Vi skal bruke vår i vår egen seng.
Så den advarselen nå
Hmm.. men ser ut som voksi har laget en som er godkjent..
 
Last edited:
Vi har kjøpt det nye fra Voksi. Det er testet og godkjent på alle mulige slags tester, inkludert luftgjennomstrømning. :)
Ja, lurer litt på Voksi.... dyrere men er testet og skal være sikker.
Gir god luftgjennomstrømning og ikke for myk.
 
Spiller ingen rolle. Det skal uansett ikke brukes i seng, eller uten oppsyn. Velg et du liker utseendet på.

Er trekt fra markedet i England nå grunnet mange krybbedøder. Men kjempefint å bruke på dagtid under oppsyn!
 
Det er hvertfall tull, jeg gikk inn på engelske nettsider og det selges det.

Mamma som fortalte det hadde vært på nyhetene, at det hadde vært så mange krybbedøder at det skulle trekkes! Hadde ikke brukt det på natt i alle fall! Better safe than Sorry!
 
Mamma som fortalte det hadde vært på nyhetene, at det hadde vært så mange krybbedøder at det skulle trekkes! Hadde ikke brukt det på natt i alle fall! Better safe than Sorry!
Hvilke nyheter var det? Kan du høre med henne?
 
Back
Topp