.

Du er ikke for gammel! Jeg er i slutten av 30-årene og er veldig glad i dem. :) Og de er kjempegode på norsk, oversetteren har gjort en god jobb. Jeg har lest dem på både engelsk og norsk, og selv om jeg behersker engelsk veldig bra gikk jeg nok glipp av dobbeltbetydningen av mange av de engelske ordene.

Er nesten litt misunnelig på deg som får starte helt fersk på begynnelsen! Kos deg. :)
 
Jeg elsker Harry Potter! Bøkene er lest i filler, og erstattet to ganger. Når jeg skal koooose meg med Harry Potter-bøker, leser jeg de illustrerte utgavene på engelsk (bare kommet tre så langt). Elsker filmene, og hele Harry Potter-universet også.
 
Så bra! Hva er det som gjør at du liker disse så godt? Og leser du stort sett eventyr ellers også? :)
De er skikkelig godt skrevet for det første. Rowling er en glimrende forfatter, skriver veldig beskrivende og levende, uten at det blir "for mye". Budskapet er også viktig, det trekkes veldig klare paraleller til andre verdenskrig og jødeforfølgelsen.

Jeg er glad i fantasy, både den skrevet for voksne (Game of thrones og Margit Sandemo sine serier f.eks) og den skrevet for de litt yngre (Harry Potter, og Percy Jackson f.eks), men leser også det meste annet. Bokhylla mi er et salig kaos av både det ene og det andre, og jeg elsker det.
 
Jeg er 30,5 år, og Harry Potter er bøkene jeg alltid kommer tilbake til. Jeg oppdaget de riktignok som barn, var vel 12 år når jeg leste de første to bøkene en sommer. Jeg startet på norsk, men gikk over til engelsk. Som vanlig mister man jo litt nyanser i en oversettelse, men den norske oversetteren er RÅFLINK. Jeg blir å lese de for sønnen på norsk, og gleder meg (han er 2 år da, så må vente noen år). Var på foredrag med den norske oversetteren når jeg var student, det var vel 1 eller 2 år etter at alle bøkene var kommet ut, og det var veldig fascinerende, for en jobb han gjorde med å prøve å gjøre en like inngående og detaljert jobb med navn og begreper som Rowling selv har gjort.

Grunnen til at jeg er glad i de bøkene er rett og slett kvaliteten. Rowling er fantastisk god til å skrive, jeg ble fenget fra første stund, og jeg elsker at karakterene er.. som mennesker. De har gode og dårlige sider, og de du starter med å tenke er "onde", endrer seg etterhvert til å bli et helt menneske med sine sider. Inkludert hovedkarakterene. De første bøkene har litt mer barnebok-feeling, bøkene vokser på en måte med en ung leser. Jeg var jo som sagt 12 når jeg leste de første, og var 19 år når den siste boka kom ut. Men klart, man må nok ha litt sans for magi og fantasi, for at ting skal være fengende liksom.

Jeg liker filmene og, har vel vært på premieren på nesten alle utenom de første 2, men bøkene er i en egen liga i forhold til kvalitet.

____

Jeg har også lest Ringenes Herre og de, tja, fleste tilknyttede bøkene, og det er også bøker som ligger hjertet mitt nært, men de er mer klassisk fantasy-epos, med tydeligere kamp mellom ond og god etc, og enda fjernere fra vår verden. Men det funker hvis man liker fantasy, og det gjør jeg :) Ikke alt av fantasy da, men Hobbiten og Ringenes Herre er også viktige bøker. Begynte også å lese de når jeg var barn, Hobbiten først, og Ringenes Herre idet jeg begynte på ungdomsskolen. Lest på både norsk og engelsk alle bøkene, og det også fungerer på begge språk (selv om originalspråket er et lite nivå opp) :)
 
Bøkene er artige, og verdt å lese. Oversettelsene er ikke spesielt gode hvis man leser dem på engelsk først, men de funker helt fint på egenhånd, i det minste som historieformidlere. :)
Absolutt bøker en bør ha fått med seg. ;)
 
Du er ikke alene. Aldri lest en Harry Potter-bok, men sett noen av filmene. De er ok.
Elsker Ringenes Herre, men kun sett filmene.
 
Jeg leste aldri bøkene som barn, men så filmene.

Nå har jeg derimot lest (og samboer da) alle bøkene for 9-åringen, og de gir jammen et annet perspektiv på alt. Så mye mer info i bøkene enn i filmene.
Begynte vel å lese dem da eldste var 7.5-8 år. Han fikk ikke lov å se filmene før bøkene var lest. Dvs han fikk se film nr 1 når boka var lest osv. Han har nå sett alle filmene flere ganger. Lest noen av bøkene selv har han også gjort.
 
Jeg leste aldri bøkene som barn, men så filmene.

Nå har jeg derimot lest (og samboer da) alle bøkene for 9-åringen, og de gir jammen et annet perspektiv på alt. Så mye mer info i bøkene enn i filmene.
Begynte vel å lese dem da eldste var 7.5-8 år. Han fikk ikke lov å se filmene før bøkene var lest. Dvs han fikk se film nr 1 når boka var lest osv. Han har nå sett alle filmene flere ganger. Lest noen av bøkene selv har han også gjort.
Slik har vi også tenkt å gjøre det :)
 
Leste alle bøkene da de kom ut, men leser de gjerne igjen innimellom. Har lest de både på engelsk og norsk, men det var fordi de engelske kom ut før den norske oversettelsen var klar (kan du tenke deg for en Harry Potter-nerd jeg var). Er 27 år nå :) Hvis vi får barn en gang, kommer jeg garantert til å lese bøkene for de:happy:
 
Back
Topp