Har du vært hjemme med rier?

Nr tre er vel eneste jeg har gått hjemme med rier, og det skulle jeg aldri ha gjort [emoji14]

Slappet av og spiste og tok tiden jeg, og hadde lange pauser og slappet godt av.
Mannen så fotballkamp. Nærmet seg pause så sa ønsket jeg å dra inn for sjekk, for jeg var vel en av de som beskrives øverst i hi.
Så langt kom jeg ikke, for guttungen ble født på vei ut døra [emoji14] var umoden og nesten ikke åpning samme formiddag

Oi, fødte du alene med mannen? [emoji15]3 er en luring, og det stemmer som regel veldig godt [emoji85]
 
Oi, fødte du alene med mannen? [emoji15]3 er en luring, og det stemmer som regel veldig godt [emoji85]
Gjorde visst det :eek: føden syntes visst jeg skulle vente til de var litt mer regelmessig, og jeg var dum nok til å gjøre som de sa, selv om alle mine fødsler har vært veldig raske.
Det som var lureriet her nå med nr 3 var at jeg hadde for lang pause mellom riene + at fødsel startet selv. Med de to første, igangsatt med begge, var det mer intens den timen det pågikk. Heldigvis gikk alt veldig bra, og han var ute på to pressrier.
Fikk litt følelsen av å være på film hvor ungen bare detter ut på et kjøpesenter e.l. [emoji14] kunne brått ha skjedd da jm vi snakket med på formiddagen foreslo å ta en lunsj på senteret... Haha
 
Dro til jm med en gang jeg skjønte at jeg hadde rier. Hun tok meg heldigvis seriøst, ellers hadde begge ungene blitt født hjemme ;) så godt som alle i slekta mi føder kjapt, inkludert meg ;)
 
Alle min 5 fødsler har vert fine uten om dei 2 siste. Dei 2 siste har jeg slitt med smerter på sidene av låret. Da sier jeg smertene i DÅSI var ein drøm mot smertene på siden av låra. Mine fødsler ligger på 10 timer og må reise når rier starter pga sjukehus ligger eit stykke unna.

Noen som har hatt smerter på sidene av låra og prøvd epidural, Hjalp det ?
 
Var hjemme alene med eldste på 10 år. Litt vondt i magen, vekket snuppa og Bang bang, 3 pressrier og 20 minutter etter ble gutten født i senga.
 
Alle min 5 fødsler har vert fine uten om dei 2 siste. Dei 2 siste har jeg slitt med smerter på sidene av låret. Da sier jeg smertene i DÅSI var ein drøm mot smertene på siden av låra. Mine fødsler ligger på 10 timer og må reise når rier starter pga sjukehus ligger eit stykke unna.

Noen som har hatt smerter på sidene av låra og prøvd epidural, Hjalp det ?

Hadde smerter på toppen av låra/siden/skinka, epidural tok smerten der iallefall
 
Fødslene mine gikk så raskt at jeg ikke hadde sjans til å vurdere å bli hjemme en gang [emoji23]
Og altså: «noe som er kjekt» når fødselen har startet er for meg å bli ferdig med å føde!
 
Har ikke opplevd latens fasen her. Gått rett i aktiv fødsel.. 2 ganger. Se Netflix har ikke vært mulig.. første gang var jeg hjemme og det var den roligste fødselen. Konstant ubehag i magen og rier utenpå det igjen hvert 5. Minutt. Ingen pressetrang heller så når jeg kom på sykehuset med full åpning kunne jeg vente på barnefaren. Da var det konstante ubehaget borte, vannet var gått og jeg hadde bare riene hvert 5 minutt.. fødselen tok totalt 3,5 time, kunne gått fortere..

Nr 2 varte i underkant av 2 timer
 
Har ikke opplevd latens fasen her. Gått rett i aktiv fødsel.. 2 ganger. Se Netflix har ikke vært mulig.. første gang var jeg hjemme og det var den roligste fødselen. Konstant ubehag i magen og rier utenpå det igjen hvert 5. Minutt. Ingen pressetrang heller så når jeg kom på sykehuset med full åpning kunne jeg vente på barnefaren. Da var det konstante ubehaget borte, vannet var gått og jeg hadde bare riene hvert 5 minutt.. fødselen tok totalt 3,5 time, kunne gått fortere..

Nr 2 varte i underkant av 2 timer

Utrolig hvor forskjellige man er. Noen merker ikke noe til denne fasen i det hele tatt, slik som du. Jeg opplevde den helt annerledes.

Her varte latensfasen i ca 16 timer. Hadde rier med 3 min mellomrom fra rett etter vannavgang. Og så bare 30 sekunder eller ikke pause i det hele tatt (annenhver gang var tandemrier) de siste 10 timene eller noe sånt. Og riene var like vonde som i den aktive fasen, ingen forskjell.
 
Utrolig hvor forskjellige man er. Noen merker ikke noe til denne fasen i det hele tatt, slik som du. Jeg opplevde den helt annerledes.

Her varte latensfasen i ca 16 timer. Hadde rier med 3 min mellomrom fra rett etter vannavgang. Og så bare 30 sekunder eller ikke pause i det hele tatt (annenhver gang var tandemrier) de siste 10 timene eller noe sånt. Og riene var like vonde som i den aktive fasen, ingen forskjell.
Høres slitsomt ut st det varte så lenge.. men må si at det var kjempe intenst for meg. Spesielt med nr 2. Jeg var ikke i denne verden i det hele tatt.. jeg var helt borte i alle smertene. Riene på slutten var faktisk levelig, synes det var bedre at fødselen tok litt tid enn når det gikk alt for fort. Ikke hatt smertestillende heller. Selvfølgelig kjempe tungt og slitsomt når man er utslitt og trøtt. Her var jeg stuptrøtt akkurat når riene startet. Da skulle jeg sove..
 
Fra ca 01.00 til 08.00 med første, dro inn da fordi at jeg hadde time til igangsettelse som jeg da slapp, men de holdt meg der uannsett.

Med nr 2 dro jeg til overtidskontroll til jm der hun strippet å jeg hadde ca 1 cm. Samme ettermiddag begynte det å skje ting å hadde milde rier med 3 minutters mellomrom, ringte inn ca kl 22 å da ba de meg vente litt lenger «for det høres it som du takler de bra». Dro inn kl 0.00 for jeg visste at dette var nr 2 å første fødsel gikk rimelig kjapt på slutten.

De hadde akkurat hatt vaktskifte så en ung jordmor kom inn å sjekket etter ca en halv time å da var jeg opp i tre cm. 10 minutter etter det kom pressriene å etter 4-5 press var hun ute.

Noe jeg vil råde alle gravide er å lytte til magefølelsen å dra når du føler at du trenger det. Alle har forskjellig smerteterskel så se på klokka mer enn du kjenner etter. Med nr 2 her var det ikke vondt før de siste 10 minuttene. Er det fødsel på gang sender de deg somregel ikke hjem igjen :)
 
Vannet gikk litt hjemme tidlig om morgenen, og siden siste kontroll hadde vist at hodet var festet så fikk jeg beskjed om å bli hjemme. Ønsket også å være hjemme lengst mulig for å slippe fødeavdelingen så lenge som mulig. Synes det er så grusomt å høre alle andre skrike fra de andre fødestuene. Det er jo så lytt! Dro ikke inn før i 21:30 tiden om kvelden og barnet født 01:55, med navlesnoren to ganger rundt hodet og helt mørkeblå. De måtte presse ham ut med funduspress da hjertelyden forsvant. Det får meg til å tro at det var feil at de trodde at hodet var festet, jeg burde nok ha vært sengeliggende på sykehuset etter vannavgang. Egentlig helt utrolig at man ber fødende ta en slik risiko. Jeg gjør aldri det igjen.
 
Var hjemme med lette rier i 1,5 time. Glad vi dro på sykehuset tidlig, for hun var født 2 timer senere.
Med første gikk vannet hjemme, og pga seteleie måtte jeg inn på sykehuset med en gang.
 
Det var ikke så lenge. Ble vonde og tette med en gang og siden fødslene mine varer lenge så blir det slitsomt. Har ikke noe hjemme å gjøre da, trenger ikke Netflix men smertelindring.
 
Våknet 01:20 av riene med storebror. Da kjente jeg at det skulle komme til å ta tid, så jeg sa ifra til mannen min at startskuddet hadde gått men at han kunne sove videre en stund til. Frem til klokken 07:30 lå vi i sengen. Da stod jeg opp og gikk i dusjen. Slimproppen gikk og riene tok seg opp, så da reiste vi til sykehuset etter at jeg hadde tørket meg og kledd på meg. [emoji4]
 
Med første gikk jeg på kjøpesenteret i timesvis, mannen kjøpte nye dekk og skifta på bilen, før vi dro på klinikken 12 timer etter jeg våkna, var da knapt 4 cm. Gikk enda 7 timer før hun kom

Med andre gikk vannet på natta og var født 5 timer senere. Var hjemme med rier et par timer. Kom på klinikken med 5 cm.
 
Med første fikk jeg den samme beskjeden som sikkert de fleste førstegangsfødende får at jeg bare skulle være hjemme og se det an før vi kom inn, det ville nok ta lang tid som førstegangsfødende. Var vel hjemme i ca 45-60 -min før vi hev oss i bilen og kjørte inn. 43 min etter vi kom til sykehuset ble han født. Hadde full åpning og pressrier allerede i bilen på vei inn.
Med nr 2 prøvde de på føden seg at vi bare skulle være hjemme til ting tok seg opp. Vi var kjappe med å si at nr 1 kom med styrtfødsel så da fikk vi komme inn for en sjekk. Hadde 9.5 cm når vi kom inn, de tok vannet og 29 min etter vi kom til føden var lillebror født. Spent på når lillesøster kommer i desember
 
Back
Topp