Har du vært hjemme med rier?

M

Moderator Steffen

Guest
"Dette høres sikkert litt enkelt ut, men jeg tror det er kjempelurt å tenke litt på dette før fødselen er i gang. Min erfaring er at mange har en forestilling om at det gjerne kan være litt travelt, og kanskje også actionfylt, om fødselen starter hjemme. At man på en måte må følge med, ta tiden, være obs, gå rundt og så videre.

Min klare oppfattelse er også at mange menn forestiller seg at det er mye travlere å være hjemme med rier enn det egentlig trenger å være. For de aller, aller fleste er det nemlig alt annet enn travelt. Denne første fasen av fødselen som man oftest har hjemme varer vanligvis lengst av alle fasene. Fasen kalles ‘latensfasen’, men jeg liker egentlig best å kalle den ‘Netflix-fasen’."

Les resten her!

Rier_chill1068.jpg


Hvordan opplevde du å gå hjemme med rier? Syns du det var vanskelig å skulle være hjemme og vente? :)
 
Netflix fasen passer ypperlig. Fra termindato til babyen var ute, så rakk jeg alle starwars filmene, alt av Harry Potter, Ringenes herre og var godt inne i marvel universet. 12 dager over tiden kom han.
Når riene begynte, så gjekk jeg for 5-6 episoder av gossipgirl før jeg ville ha smertelindring. Da ringte vi sykehuset.
 
Jeg våknet med rier 04:30 på termindagen og klarte ikke å sove mer. Lå på sofaen og tittet litt på TV og prøvde å lade batteriene.
Klokken 10 hadde jeg siste ordinære kontroll hos jordmor i kommunen, så tok like gjerne turen dit for å ta en prat. Da var riene som et kraftig mageknip.
Dro hjem etter timen og dusjet en times tid.
Etter det var riene såpass intense at jeg brukte resten av tiden hjemme på å løpe runder rundt kjøkkenøya. Reiste hjemmefra 16:00 og kom frem til sykehuset med 4cm.
Jenta ble født med vakuum kl 06:15 neste morgen.
Syns det gikk fint den tiden jeg var hjemme med rier. Spennende å vite at nå skulle det endelig skje. følte meg litt som en unge på julaften, veldig spent og litt utålmodig
 
Med nr. 2 lå jeg hjemme med rier på sofaen mens mannen leverte guttungen i barnehagen. Ringte inn og sa jeg tror frøkna kommer snart. Hun bare «det hører jeg « haha. Hun var ute rett etter vi kom frem. Kom oppi senga og der var hu. Tok 1t fra første tegn til hun var ute :)
 
Når riene starta var jeg på ferja på vei ut til en time på sykehuset. 1 time etterpå hadde jeg 8 cm åpning. Ei lykke jeg allerede var på vei ut gitt [emoji849]
 
Har våre hjemme i timesvis med rier i vært svangerskap som har startet av seg selv :D
Og begge fedrene har bare måttet stole på at jeg vet når det er på tide, og dra til føden. Jeg har aldri kommet inn for tidlig :p Eller blitt sendt hjem...
Når jeg ble satt i gang med en pille i det ene svangerskapet fikk jeg være på hotellet. Og da var jeg der i timesvis med intense rier. Da holdt det på, og være forseint pga jeg ville vente lengst mulig hehe. Rakk å komme opp, og fødte før 15 min var godt.
Jeg liker, og klare meg mest mulig selv, og drar ikke før jeg må. Ikke vil jeg bli sendt hjem, og ikke liker jeg mye styr/mas :p
 
Ja, riene startet i 22 tiden på kvelden. Klarte å sove til ca 06, da begynte det å bli ganske vondt. Reiste til sykehuset rundt 16:30 på ettermiddagen og hadde da 5 cm åpning :)
 
Jeg lå med rier i 3 timer før jeg vekket ham og ba ham ringe føden for å si at vi kom opp :) Men da fikk han panikken :p 2 minutter mellom riene da vi kjørte, og 3 timer senere var baby ute :)
 
Vel å for noen går fødselen fort,bare så synd at om man ikke følger boka så blir man ikke trodd
 
Var hjemme i 4-5 timer. Men det var absolutt ingen Netflix-fase!!! Denne fasen varte i 15-16 timer (resten da på sykehuset). Hadde noen satt på en film hadde jeg antageligvis ikke lagt merke til det. Klarte ikke spise noe særlig. Kastet opp. Å sove var umulig.

Og jeg blir irritert hver gang jeg leser denne type beskrivelse av latensfasen. Hadde jeg vist bedre hadde jeg prøvd å være hjemme lenger. Men siden riene var tette, regelmessige, varte lenge og var vonde, så tenkte jeg (og fikk beskjed om på føden) at vi burde dra inn på sykehuset. Helt annerledes enn i denne artikkelen.

Etter over ett døgn var det fremdeles bare 4 cm åpning. Og riene var ikke vondere, lengre, hyppigere eller mer regelmessig når jeg kom over i den andre fasen. Selv MED drypp.
 
Jeg hadde ikke så veldig mange fødsler, så det ble for hektisk å skulle sette seg ned og de på noe :p Men nu fødte jeg begge hjemme og da
 
Helt forjævelig, spesielt med første. Klarte bare å ligge å vri meg i smerte i senga. Har liksom ikke hatt rier hvor jeg kan slappe av, se på TV o.l.
 
Nå ble jeg igangsatt da, og gikk hjemme med disse «maks 36 timer med ballong» og hadde rier fra første stund. Kom hver 10-15 min, og foruten akkurat det minuttet rien varte, så kunne jeg fint tråle gjennom episode etter episode med Gilmore Girls [emoji28] Hadde jeg derimot hatt så kraftige rier som jeg fikk etter de tok vannet på sykehuset, så hadde jeg ikke hatt sjans [emoji85]
 
Nr tre er vel eneste jeg har gått hjemme med rier, og det skulle jeg aldri ha gjort [emoji14]

Slappet av og spiste og tok tiden jeg, og hadde lange pauser og slappet godt av.
Mannen så fotballkamp. Nærmet seg pause så sa ønsket jeg å dra inn for sjekk, for jeg var vel en av de som beskrives øverst i hi.
Så langt kom jeg ikke, for guttungen ble født på vei ut døra [emoji14] var umoden og nesten ikke åpning samme formiddag
 
Ja. Hadde rier på kvelden 1/5, innså det ikke. Eller ville ikke innse det da jeg var 26+4. Kom så litt dagen etterpå og ble lagt inn påfølgende kveld med premature rier. Fødsel 7/5, så 6 dager etter første rie takket være drypp :)
 
Startet 01 med rier, hadde på modern family i bakgrunnen og prøvde å sove i mellom riene. Klokken 08 ble det vondere, så da dro vi inn på føden. 5 cm Klokken 08:30 og lille ble født 14:15. Førstegangsfødende :)
 
På morgenen startet det som mageknip, og de kom jevnt gjennom hele dagen. Sent på ettermiddagen begynte de å bli veldig ubehagelige. Vi sendte frøkna til barnevakten i tilfelle noe skulle skje på natta.
Fra kl 19-23 lå vi på sofaen og så på tv, jeg lå og vrei meg i sofaen i smerter med jevne mellomrom. Lå med varmeflaske.
Kl 23 la jeg meg, sov til 02, stod opp. De startet på igjen og kl 03 dro jeg meg opp trappa for å vekke samboer. Litt over 04 var vi på sykehuset, med 5cm åpning og gutten kom et halvt døgn senere :)
 
Var hjemme i en times tid med rier. Ingen tid til Netflix :p
 
Min lengste fødsel varte i 4 timer fra første tegn til babyen var ute. Ikke tid til å hvile. Her har det vært sånn som på film. Ekstremt intenst og ikke å anbefale egentlig.
 
Back
Topp